Nowy, topowy model Setry
Swój najnowszy, skierowany do przewoźników turystycznych, produkt zaprezentował właśnie koncern Daimler. Niemcy wprowadzają do oferty topowy model Setry z rodziny TopClass 500 - mierzącą 14 m, dwupokładową Setrę S 531 DT.
Pojazd zastępuje w ofercie wytwarzaną od 2001 roku Setrę S 431 DT.
Zaprojektowany od podstaw model - w iście królewskich warunkach - pomieścić może do 83 pasażerów. Oprócz pokładowej kuchni, łazienki i systemu TV autokar wyposażono m.in. w - zapożyczony z Mercedesa klasy S - system dozowania zapachów w kabinie. Pojemność bagażników, będąca piętą achillesową dwupokładowych konstrukcji, to aż 8,4 m3. Konstruktorzy z dumą podkreślają, że 14-metrowy kolos legitymuje się współczynnikiem oporu powietrza Cd=0,35. Dokładnie taki sam wynik ma... kompaktowy Ford Focus w wersji RS!
Źródłem napędu nowej Setry jest wysokoprężny, sześciocylindrowy silnik o pojemności 12,8 l. Jednostka osiąga 510 KM i generuje aż 2500 Nm dostępne już przy 1100 obr./min. Zdaniem producenta, w stosunku do poprzednika, nowy motor pozwala zaoszczędzić około 3 tys. litrów paliwa na dystansie 100 000 km.
Autokar zaprojektowano z myślą o podróżach turystycznych i służbie na dalekich liniach. Z tego względu pojemność zbiornika paliwa standardowo wynosi 540 l. Opcjonalnie nabywcy mogą wyposażyć pojazd w dodatkowy zbiornik mieszczący kolejne 170 lub nawet 270 l oleju napędowego.
Jak przystało na topową konstrukcję Setrę S 531 DT wyposażono w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Należą do nich m.in. aktywny tempomat z funkcją automatycznego hamowania i wykrywania pieszych, czy system monitorowania przestrzeni po bokach autobusu ostrzegający o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu.
Ceny nowej Setry S531 DT pozostają tajemnicą. Producent z dumą podkreśla, że od debiutu swojego pierwszego modelu o dwóch pokładach - zaprezentowanej w 1981 roku Setry S 228 DT - wyprodukował już przeszło 4 tys. egzemplarzy tego typu pojazdów.