Nowe Audi A8! Ze światłami połączonymi z GPS-em
Audi zaprezentowało dziś A8 po dużym liftingu. Samochód od razu pokazano również w wersji wydłużonej oraz sportowej - S8.
Obecna generacja A8 debiutowała w 2010 roku. Typowo, po 3 latach, niemiecki producent zdecydował się na lifting. Styliści ponownie zajęli się przednią i tylną częścią samochodu, które zostały poważnie przeprojektowane.
Przy okazji pojawiło się sporo nowości technicznych. Na szczególną uwagę zasługują światła i kierunkowskazy. Te ostatnie wykonane zostały w technologii LED, składają się z kilkunastu punktów świetlnych ułożonych w linie. Po włączeniu, nie zapalają się wszystkie naraz, ale stopniowo, od środka na zewnątrz, w bardzo krótkich odstępach (rzędu ms), następnie świecą wszystkie, po czym są wygaszane i cykl zaczyna się od nowa. To dodatkowy sposób sygnalizowania kierunku, w którym samochód skręca.
Nowością są również reflektory. Po pierwsze, posiadają one połączenie z GPS-em, "wiedzą" więc co znajduje się przed samochodem, w szczególności - jak przebiega droga. Dzięki temu mogą z wyprzedzeniem doświetlić zakręt, jeszcze zanim kierowca wykona jakikolwiek ruch kierownicą.
To jednak nie koniec ich możliwości. Reflektory również składają się z 25 osobnych punktów świetlnych typu LED, a samochód posiada kamerę. Gdy wykryje ona, że z przodu znajduje się inny pojazd specjalne żaluzje przykrywają wybrane punkty, by uniknąć oślepienia, ale zachować pełne oświetlenia pozostałych rejonów drogi. W praktyce oznacza to, że cały czas można jechać na światłach drogowych. Cały system nosi nazwę Matrix LED.
Nadwozie Audi A8 wykonane jest z aluminium, dzięki czemu możliwe było ograniczenie masy. Samochód, który ma 5,14 m długości, 1,95 m szerokości i 1,45 m wysokości, z silnikiem 3,0 TFSI i napędem na cztery koła waży tylko 1830 kg. Rozstaw osi to 2,99 m. Dostępna będzie również wersja A8 L, w której rozstaw osi i długość nadwozia zwiększona jest o 13 cm.
Sporo nowości znajdziemy pod maskę. Należy do nich silnik 3.0 TFSI, którego moc wzrosła z 290 do 310 KM. Kuracji wzmacniającej poddano również jednostkę 4.0 TFSI, które generuje teraz 435 zamiast 420 KM. W ofercie znajdą się również dwa diesle: 3.0 TDI o mocy 258 KM i 4.2 TDI o mocy 385 KM i momencie 850 Nm!
Silniki oferują teraz lepsze osiągi (np. auto z jednostką 4.0 TFSI przyspiesza do 100 km/h 0,1 s szybciej niż do tej pory, w 4,5 s), minimalnie niższe ma być również zużycie paliwa.
Wersję specjalną stanowi A8 L W12 quattro. Samochód jest napędzany silnikiem w układzie W o pojemności 6,3 l i mocy 500 KM. Średnie zużycie paliwa tej jednostki ma wynosić tylko 11,7 l/100 km.
Fani ekologii będą mogli wybrać wersję hybrydową napędzaną silnikiem 2.0 TFSI i silnikiem elektrycznym, które w sumie generują 245 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego. Pojemność baterii wystarcza to pokonania w trybie elektrycznym 3 km, z prędkością nie większą niż 100 km/h.
Z kolei fani sportu wybiorą zapewne S8. Samochód posiada napęd na wszystkie koła i napędzany jest silnikiem 4.0 TFSI o mocy 520 KM. S8 przyspiesza do 100 km/h w 4.2 s, średnie zużycie paliwa to 10,1 l/100 km.
Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji A8 jest 8-stopniowa skrzynia tiptronic.
Wśród systemów wspomagających kierowcę znajdziemy adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, który potrafi utrzymywać samochód w pasie poprzez skręty kierownicą oraz asystenta parkowania. Samochód będzie również wyposażony w układ wykrywania pieszych oraz wyświetlacz typu HUD (na przedniej szybie) oraz dostęp do internetu.
Nowe Audi A8 pojawi się w salonach w listopadzie. Ceny na rynku niemieckim zaczynają się od 74,5 tys. euro.