INTERIA.PL w Jerez
Po pobycie w Porto na Rajdzie Portugalii reporter INTERIA.PL trafił do Hiszpanii. To właśnie w Jerez koło Sewilli odbywa się bowiem prasowa premiera Forda Focusa z nowym silnikiem wysokoprężnym oznaczonym symbolem TDCi. Ta bardzo nowoczesna jednostka napędowa trafi pod maskę kompaktowego forda już niebawem. W Polsce samochody z oznaczeniem TDCi będą do kupienia po wakacjach. Przewidywana cena wyniesie w przybliżeniu 60 tysięcy złotych.
Focus jest pierwszym modelem Forda, w którym będą montowane silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-rail drugiej generacji. Jak powiedział nam Phil Lake, szef zespołu, który wprowadził do Focusa projekt silnika wysokoprężnego, jednostka TDCi to dopiero początek ekspansji diesli w fordzie. W najbliższych trzech latach w produkcji pojawi się aż 30 odmian takich napędów.
TDCi, który właśnie debiutuje w Focusie to jednostka DURATORQ o pojemności 1800 ccm i mocy 115 KM, dysponująca maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm przy 1850 obr/min. Parametry te sprawiają, że samochód napędzany takim silnikiem jest nie tylko bardzo ekonomiczny (w cyklu miejskim zużywa 7,2 l/100 km, a podczas jazdy na autostradzie - 4,5 l/100 km) ale także dynamiczny (od 0 do 100 km/h w niecałe 11 sek.), a co najważniejsze niezwykle elastyczny. Reporter INTERIA.PL przekonał się o tym podczas jazd testowych po drogach Andaluzji. O tym, jak jeździ się nowym Focusem napiszemy po jego powrocie do Polski. Już teraz możemy jednak stwierdzić, że jednostka TDCi zachowuje się zupełnie inaczej niż typowy diesel.