Ford Focus ST Edition dla wymagających

​Ford zaprezentował nową, specjalną wersję swojego kompaktowego hot-hatcha o nazwie Focus ST Edition.

Focus ST Edition, dostępny na zamówienie na wybranych rynkach europejskich, to jak dotąd najbardziej dynamiczna wersja czwartej generacji Focusa ST, która oferuje fanom szybkiej jazdy możliwość dostosowania dynamiki pokonywania zakrętów do własnych preferencji, dzięki regulowanemu zawieszeniu typu coilover, zestrojonemu przez Ford Performance.

Reakcje samochodu w zakrętach i dynamikę jazdy dodatkowo wzmocniono przez zastosowanie standardowych w tej wersji samochodu felg aluminiowych formowanych ciśnieniowo (tzw. Flow Forming), co zmniejsza masę nieresorowaną. 

Reklama

Ford Performance opracował Focusa ST Edition wyłącznie w wersji pięciodrzwiowego hatchbacka.

Nadwozie wyróżnia się niedostępnym w innych modelach Focusa lakierem Azura Blue, czarnymi detalami z wysokim połyskiem oraz charakterystycznym czarnym dachem. We wnętrzu rzucają się w oczy m.in. częściowo pokryte skórą sportowe fotele Recaro, niebieskie przeszycia i podkreślony czerwonym kolorem przycisk rozrusznika.

Samochód otrzymał nowe nastawy zawieszenia, opracowane przez Ford Performance i gruntownie przetestowane, między innymi na Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring.

Dwudrożnie regulowany system gwintowanego zawieszenia KW Automotive, wykorzystuje dwururowe amortyzatory ze stali nierdzewnej oraz malowane proszkowo sprężyny, wykończone w niebieskim kolorze Ford Performance Blue. Prześwit Focusa ST Edition został obniżony o 10 mm z przodu i z tyłu w porównaniu ze standardowym Focusem ST, a klient ma możliwość regulacji wysokości o kolejne 20 mm. Sztywność sprężyn została zwiększona o ponad 50 procent w porównaniu ze standardowym Focusem ST.

Dwanaście ustawień tłumienia dobicia - oporu ruchu amortyzatora w górę, gdy koło styka się z wybojem na drodze, oraz 16 ustawień odbicia - prędkość, z jaką amortyzator powraca do neutralnego położenia po ruchu w górę, dają kierowcy Focusa ST większą kontrolę nad reakcjami samochodu na zakrętach.

Focus ST Edition jest dostarczany z dokumentacją techniczną, zawierającą zalecane ustawienia zawieszenia dla różnych warunków jazdy - w tym ustawienia opracowane dla toru Nürburgring.

Lekkie 19-calowe felgi aluminiowe zmniejszają masę nieresorowaną o 10 procent na każdym z narożników pojazdu. Koła są odlewane w procesie płynnego formowania, które zagęszcza stop aluminium, w konsekwencji zwiększając wytrzymałości na rozciąganie i odporność na wstrząsy przy mniejszym zużyciu materiału. Lżejsze koła lepiej sprawują się na nierównych, kamienistych nawierzchniach, a przy tym zmniejszają obciążenia amortyzatorów i sprężyn zawieszenia, poprawiając kontakt opony z nawierzchnią, co przekłada się na poprawę przyczepności i reakcji samochodu.

Model wyposażony jest standardowo w opony Michelin Pilot Sport 4S, można jednak skorzystać z opcjonalnych opon z wysokim współczynnikiem prędkości, gwarantujących wyższą przyczepność - Pirelli P Zero Corsa, doskonałych do wyczynowych prób na suchej nawierzchni i na torze.

Focus ST Edition nadal korzysta z rozwiązań sportowych, podnoszących osiągi, takich jak system eLSD, który wykorzystuje hydraulicznie uruchamiane sprzęgła do przekazywania nawet 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na koło mające lepszą przyczepność, co pomaga przeciwdziałać utracie trakcji. Szybciej reagujący i oferujący większą precyzję, niż tradycyjny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, może z wyprzedzeniem regulować sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na danych z silnika i czujników pojazdu.

Całkowicie aluminiowy silnik EcoBoost o pojemności 2,3-litra wykorzystuje turbosprężarkę twin-scroll o niskiej bezwładności oraz zmodyfikowane układy dolotowy i wydechowy, dzięki czemu osiąga moc 280 KM przy 5 500 obr/min i moment obrotowy 420 Nm w zakresie 3 000 - 4 000 obr/min. 

Start od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 sekundy, a wysokie przyspieszanie ze startu zatrzymanego jest osiągane dzięki funkcji płaskiej zmiany biegów, która utrzymuje przepustnicę otwartą w momencie, gdy kierowca rozłącza sprzęgło w celu zmiany przełożenia sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Focus ST Edition może rozwinąć prędkość maksymalną 249 km/h.

Kierowcy mogą również korzystać z wyboru kilku trybów jazdy, dokonujących korekt charakterystyki układu eLSD, parametrów otwarcia przepustnicy, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPAS) i elektronicznej kontroli stabilności (ESC), dostosowując zachowanie pojazdu do scenariusza jazdy. Torowy tryb Track zapewnia najbardziej dynamiczne reakcje i najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC, dzięki czemu kierowca ma maksymalną przyjemność z panowania nad pojazdem.

Podobnie jak w przypadku standardowego Focusa ST, sportowy charakter samochodu został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia, ustawieniom dwuzakresowego systemu wspomagania kierownicy EPAS, wyczynowemu, odpornemu na fading układowi hamulcowemu z przednimi tarczami o średnicy 330 mm i tylnymi tarczami o średnicy 302 mm.

Focus ST Edition jest dostępny na zamówienie w Polsce, Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, a jego dostawy rozpoczną się we wrześniu.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ford Focus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy