Peugeot wraca na Pikes Peak - szczegóły
Peugeot wraca na trasę Pikes Peak - najsłynniejszego wyścigu górskiego na świecie. Francuzi opublikowali właśnie specyfikację rajdowego 208 T16 Pikes Peak. Pod karoserią, której rysy ledwie przypominają niewinną "208", drzemie prawdziwy potwór.
O powrocie Peugeota na trasę Pikes Peak International Hill Climb pisaliśmy tydzień temu (czytaj więcej: Peugeot 208 T16 Pikes Peak - powrót na szczyt). Teraz Francuzi zdradzili szczegóły techniczne samochodu, który "do chmur" poprowadzi Sebastian Loeb.
208 T16 Pikes Peak niewiele ma wspólnego z cywilnym modelem. Kluczową w jego przypadku liczbą jest "875" - auto waży jedynie 875 kg i dysponuje umieszczonym centralnie silnikiem V6 biturbo o pojemności 3,2 litra i mocy 875 KM. Siła napędowa płynie do kół obu osi za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni o 6 przełożeniach. Efekt? Przyspieszenie do "setki" trwa tu zaledwie 1,8 s, po kolejnych 3 s na prędkościomierzu pojawia się wartość 200 km/h, a na osiągnięcie maksymalnej prędkości 240 km/h ze startu zatrzymanego potrzeba jedynie 7 s.
Za oszałamiające osiągi odpowiada również dopracowana aerodynamika. Inżynierowie Peugeota skorzystali z doświadczeń zdobytych przy projektowaniu wyścigowej "908" - z niej pochodzi m.in. przedni spojler i tylne skrzydło o szerokości 2 m, a także przekładnia oraz układ hamulcowy. Wykonana z włókien węglowych karoseria kryje stalowy szkielet rurowy i popychaczowe zawieszenie (typu push-rod) z podwójnymi wahaczami. W celu ograniczenia masy nieresorowanej obręcze kół wykonano z magnezu.
208 T16 Pikes Peak to najmocniejszy wóz, jaki kiedykolwiek prowadził Sebastian Loeb. Samochód wystartuje w klasie "Unlimited", pozbawionej jakichkolwiek restrykcji. Cel? Oczywiście pierwsze miejsce. Warto przypomnieć, że Peugeot dwukrotnie zwyciężał w Pikes Peak w latach 1988 (Ari Vatanen) i 1989 (Robby Inser).
msob