Oto najbardziej ekonomiczne SUVy
Oto najbardziej ekonomiczne SUVy
Specjaliści z amerykańskiej organizacji Consumer Reports po raz kolejny wzięli pod lupę paliwożerność SUV-ów i wybrali najbardziej oszczędne auta z tego segmentu. Wszystkie przetestowane przez Amerykanów egzemplarze miały napęd na cztery koła. Na liście znalazły się modele napędzane wyłącznie silnikami benzynowymi lub układem hybrydowym, w gronie najbardziej oszczędnych SUV-ów zabrakło aut z jednostkami wysokoprężnymi. Oryginalna treść raportu prezentuje wyniki w formacie MPG (mile na galon) - na potrzeby zaprezentowanego poniżej zestawienia zostały one przeliczone na liczbę kilometrów, którą dany samochód może pokonać na jednym litrze paliwa. Wyniki zostały również przedstawione w formie l/100km, by lepiej unaocznić zużycie paliwa polskim czytelnikom.
Najbardziej oszczędnym SUVem według Consumer Reports jest hybrydowa Toyota RAV4 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Jak wynika z przeprowadzonych testów, na litrze paliwa auto przejeżdża 13,2 km w trybie mieszanym, 11 km w mieście i 15,3 km w trasie. Wynika z tego, że spalanie RAV4 w testowanej wersji wynosi 7,6 l/100km w cyklu łączonym, 9 l/100km w warunkach miejskich i 6,5 l/100km poza miastem. Na polskim rynku ceny SUV-a Toyoty w wersji z napędem hybrydowym zaczynają się od 139 900 zł. Dzięki obecnie obowiązującej ofercie skierowanej do klientów biznesowych, w tej samej cenie można mieć RAV4 z dodatkowym Pakietem Style obejmującym między innymi przednie lampy typu Bi-LED, automatyczna regulacja świateł głównych czy felgi aluminiowe 18", system "Inteligentny kluczyk" oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika
Drugim przedstawicielem Subaru w raporcie jest Forester. Specjaliści z Consumer Reports poddali próbie Forestera z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Auto uzyskało bardzo podobne wyniki do nieco krótszego i niższego Crosstreka. W trybie łączonym Forester przejechał tyle samo, bo 11,1 km na litrze paliwa. W mieście i na trasie wyniki okazały się nieco gorsze – wyniosły odpowiednio 7,7 km i 14,9 km. W przeliczeniu na spalone paliwo na dystansie 100 km, SUV Subaru zużywa 9,1 l w cyklu mieszanym, 13,1 l w mieście i 6,7 l poza nim. Ceny Forestera na polskim rynku zaczynają się od 25 500 euro, czyli od 109 055 zł przy kursie podanym w cenniku. Auto jest jednak dostępne z mniejszymi jednostkami o pojemności dwóch litrów – dwiema benzynowymi, w tym jedną z turbodoładowaniem oraz jednym silnikiem Diesla.
Crosstrek to kolejne japońskie auto w zestawieniu. Testowana wersja była wyposażona w 148-konny silnik o pojemności dwóch litrów. W tym aucie w trybie mieszanym litr paliwa wystarczy na przejechanie 11 km, w mieście 8,1 km, a w trasie 14,5 km. Inaczej mówiąc, auto pali 9 l/100km w cyklu łączonym, 12,4 l/100km w mieście i 6,9 l/100km w trasie. Na rynku Polskim Crosstrek występuje pod nazwą XV. Ceny auta z dwulitrową jednostką o mocy 150 zaczynają się od 22 000 euro, czyli od około 94 087 zł przy kursie na poziomie 4,28 podanym w cenniku.
Na kolejnej pozycji znalazł się Mercedes-Benz GLA z czterocylindrowym turbodoładowanym silnikiem 2.0. Zgodnie z wynikami testu Consumer Reports niemiecki samochód w takiej specyfikacji przejeżdża 11 kilometrów na litrze paliwa w cyklu łączonym, 8,1 km w mieście i 14,9 km w trasie. Daje to spalanie na poziomie 9 l/100km w trybie mieszanym, 12,4 l/100km w warunkach miejskich i 6,7 l/100km na trasie. W Polsce Mercedes GLA jest dostępny z dużo szerszą paletą silników. Za wersję z turbodoładowanym silnikiem 2.0 o mocy 211 KM trzeba zapłacić minimum 146 100 zł, odmiana z napędem na cztery koła kosztuje od 163 500 zł.
Na piątej pozycji znalazła się Mazda CX-3 z 146-konnym silnikiem o pojemności dwóch litrów. Zgodnie z wynikami amerykańskich testów Consumer Reports auto przejeżdża 11,9 km na litrze paliwa w cyklu mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,3 km poza nim. Innymi słowy, jego spalanie wynosi 8,4 l/100km w trybie mieszanym, 11,8 l/100km w warunkach miejskich, a poza miastem 6,5 l/100km. Za Mazdę CX-3 w mocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 2.0 trzeba w Polsce zapłacić co najmniej 85 400zł. W takiej konfiguracji auto jest w standardzie wyposażone w napęd na cztery koła.
Na drugiej pozycji amerykańskiego rankingu uplasował się Lexus RX 450h. Hybryda wyposażona jest w 3,5- litrowy silnik V6 pracujący w cyklu Atkinsona oraz silnik elektryczny. Łączna moc napędu hybrydowego wynosi około 313 KM. Zgodnie z wynikami testów Consumer Reports samochód pokonuje 12,3 km na litrze paliwa w trybie mieszanym, 10,2 km w mieście i 14,3 km w trasie. Daje to spalanie na poziomie 8,1 l/100km w cyklu łączonym, 9,8 l/100km w warunkach miejskich i 7,1 l/100km poza miastem. Według standardowego cennika polskie ceny modelu RX 450h zaczynają się od 307 500 zł. Aktualnie w promocji oferowana jest wersja Elegance, która po upuście 30 000 zł kosztuje 321 900 zł.
Pod względem oszczędnej jazdy bardzo podobny wynik uzyskał mniejszy z SUV-ów Lexusa – model NX. Testom Consumer Reports poddano hybrydową odmianę 300h z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. W czasie prób wykazano, że na litrze paliwa auto jest zdolne pokonać 12,3 km w trybie mieszanym, 9,8 km w mieście i 14,5 km w trasie. Daje to wyniki spalania 8,1 l/100km w cyklu łączonym, 10,2 l/100km w trybie miejskim i 6,9 l/100km w cyklu pozamiejskim. W Polsce ceny NX-a 300h startują od 149 000zł za najtańszą odmianę, z napędem na przednią oś. Aby zakupić egzemplarz z mocą przekazywaną na wszystkie koła, trzeba wydać od 185 900 zł.
Tuż za dwoma Subaru znalazł się koreański Hyundai Tucson. Pod lupę wzięto paliwożerność turbodoładowanej jednostki o pojemności 1,6-litra i mocy 164 KM. W trybie mieszanym Tucson przejechał na litrze paliwa dystans 11,1 km, w mieście 7,7 km, a w trasie 14,9 km. Daje to spalanie na poziomie 9,1 l/100km w cyklu łączonym, 13,1 l/100km w mieście i 6,7 l/100km poza nim. Na polskim rynku Tucsona z rocznika 2017 w wersji z turbodoładowanym silnikiem o mocy 177 KM można obecnie mieć w promocyjnej cenie od 108 990 zł.
Tuż za podium rankingu znalazła się Honda HR-V z benzynowym silnikiem o pojemności 1,8 l. Japoński samochód osiągnął wynik 12,3 km/l w cyklu mieszanym, 8,5 km/l w mieście i 16,6 km/l w trasie. Daje to spalanie na poziomie odpowiednio 8,1 l/100km, 11,8 l/100km i 6 l/100km. W Polsce Honda HR-V nie jest dostępna we wspomnianej wyżej wersji silnikowej. W ofercie są dwa silniki – benzynowy i Diesla. Ceny japońskiego SUV-a zaczynają się od 81 590 zł za auto z 1,5-litrowym, 130-konnym silnikiem zasilanym benzyną.
Testom poddano Hondę CR-V w dwóch wersjach silnikowych 2,4-litrowej i 1,5 -litrowej z turbodoładowaniem. Oba auta uzyskały bardzo zbliżone wyniki – różnice w zasięgu na litrze paliwa nie przekraczają pół kilometra. Bardziej ekonomiczna wersja 1,5 z turbosprężarką przejechała 11,9 km na litrze paliwa w trybie mieszanym, 8,5 km w mieście i 15,7 km w trasie. Z tego wynika, że spalanie tej jednostki wynosi 8,4 l/100km w cyklu mieszanym, 11,8 l/100km w mieście i 6,4 l/100km poza miastem. W Polsce Honda CR-V jest obecnie dostępna z trzema silnikami – dwulitrową jednostką benzynową o mocy 155 KM i dwoma dieslami 1.6 o mocach 120 KM i 160 KM. Zgodnie z cennikiem promocyjnym, ceny SUV-a z jednostką benzynową zaczynają się od 95 900 zł za wersję z napędem na jedną oś i 105 600 zł za auto 4WD.
Ostatnią pozycję spośród aut przetestowanych przez Consumer Reports zajęło BMW X1 xDrive28i z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem 2.0 . Według Amerykanów ten mały SUV na litrze paliwa pokonuje 11 km w cyklu mieszanym, 7,2 km w mieście i 15,7 km na trasie. Z tego wynika, że spalanie BMW X1 wynosi 9,1 l/100km w trybie łączonym, 13,8 l/100km w mieście i 6,4 l/100km poza nim. BMW w wersji xDrive28i nie jest aktualnie dostępne w Polsce. Za zbliżoną mocą odmianę xDrive25i z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 231 KM przyjdzie nam zapłacić co najmniej 186 900 zł.