Opel wyposaża kolejne modele w adaptacyjne światła diodowe
Wraz z reflektorami AFL LED Opel wprowadza zalety adaptacyjnego i w pełni diodowego oświetlenia w nowych Oplach Zafira i Mokka X. Emituje ono wiązkę intensywnie białego światła, która skutecznie zamienia noc w dzień i automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy.
Szeroka dostępność inteligentnych technologii LED to najlepszy sposób na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z nocną jazdą — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii samochodów Opel w Europie. - Nowy Opel Zafira i Opel Mokka X z opcjonalnymi reflektorami AFL LED to ważny krok w kierunku zwiększenia tej dostępności.
Prowadzenie samochodu nocą to jedna z najniebezpieczniejszych czynności, jaką wykonują ludzie. Według niemieckiego automobilklubu ADAC prawie 30 procent wypadków śmiertelnych zdarza się właśnie w nocy. Człowiek prowadzi zasadniczo dzienny tryb życia, więc przebywanie nocą na drodze jest dla niego nienaturalne.
Opel już dawno zaczął zauważać ryzyko związane z nocną jazdą, na jakie narażają się zarówno kierowcy, jak i inni użytkownicy dróg. Był pierwszym producentem samochodów, który już w 2003 roku wprowadził adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) wraz z biksenonowymi reflektorami w samochodach klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym autem kompaktowym wyposażonym w system doświetlania zakrętów, a w 2005 roku rozwiązanie to zastosowano także w Zafirze.
Kontynuując tradycję upowszechniania zaawansowanej technologii, firma Opel zaoferowała halogenowe reflektory AFL po raz pierwszy w modelu Corsa w 2006 roku. Teraz system AFL jest dostępny prawie w każdym osobowym Oplu, a obecnie firma wprowadza już kolejną generację tego rozwiązania: matrycowe reflektory LED IntelliLUX oparte na technologii LED. Światowa premiera matrycowych reflektorów w klasie kompaktowej miała miejsce w ubiegłym roku w nowym Oplu Astrze.
Nowa Zafira i Mokka X z adaptacyjnym oświetleniem przednim oraz w pełni diodowymi funkcjami reflektorów i kierunkowskazów wyznaczają kolejny etap we wprowadzaniu technologii LED w pojazdach marki Opel. Podobnie jak system matrycowy w Astrze, reflektory AFL LED również zapewniają korzyści związane z adaptacyjną charakterystyką przedniego oświetlenia bez elementów ruchomych. Jednak zamiast włączania i wyłączania diod świecących w różnych kombinacjach, system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.
Opcjonalne reflektory AFL LED mają dziewięć trybów. Przy prędkości powyżej 55 km/h światła pozamiejskie poprawiają oświetlenie jezdni i poboczy w czasie jazdy wiejskimi drogami. Zasięg oświetlenia na pasie, po którym porusza się samochód, jest większy, natomiast bardziej rozproszone światło po stronie kierowcy nie oślepia użytkowników drogi nadjeżdżających z przeciwka. Ponadto lepsze oświetlenie poboczy pomaga wcześniej dostrzec ewentualne niebezpieczeństwo (np. zwierzęta).
Na łuku drogi lub zakręcie, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu, system AFL LED aktywuje doświetlanie zakrętu dodatkowym prawym lub lewym światłem LED, zgodnie z kierunkiem jazdy. Doświetlanie zakrętów włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu i/lub kiedy kierownica zostaje obrócona z pozycji do jazdy na wprost pod określonym kątem. Dodatkowe światła oświetlające zakręt gasną z chwilą wyłączenia kierunkowskazu i kiedy kierownica znów znajdzie się w położeniu odpowiadającym jeździe na wprost. Tryb dezaktywuje się także po przekroczeniu prędkości 70 km/h.
Przy prędkości poniżej 55 km/h system AFL LED automatycznie aktywuje oświetlenie miejskie. W porównaniu z trybem pozamiejskim wiązka oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach, dzięki światłom doświetlającym zakręty działającym z mniejszą intensywnością. Tak udoskonalone oświetlenie pomaga kierowcy obserwować krawędzie jezdni i skuteczniej unikać ewentualnych wypadków, takich jak potrącenie dzieci lub innych przechodniów.
Światła manewrowe oświetlają otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego. W tym trybie wraz z włączeniem biegu wstecznego zapalają się także światła doświetlające zakręty, ale świecą one mniej intensywnie. Światła manewrowe pozostają zapalone przez 20 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu lub do momentu przekroczenia prędkości 7 km/h w jeździe do przodu.
Kolejne tryby reflektorów AFL LED poprawiające widoczność to: tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogowe, światła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych (automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).
Opcjonalne reflektory AFL LED w nowym Oplu Zafira i Oplu Mokka X nie tylko zwiększają bezpieczeństwo. W porównaniu z innymi technologiami oświetlenia diody zużywają znacznie mniej energii. W reflektorach AFL LED energooszczędną charakterystykę diod świecących uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system Start/Stop. W tym trybie światła doświetlające zakręty również gasną. Świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.