Kabriolety coraz mniej popularne. Winne...

Sprzedaż kabrioletów na dwóch głównych dla nich rynkach - północnoamerykańskim i europejskim - spadła w ciągu 7 lat z około 827 do 444 tys. sztuk. Podobnie jak w przypadku popularnych aut klas B, C czy D, winą za ten stan obarcza się zmasowany atak crossoverów oraz SUV-ów.

W I połowie 2014 roku kabriolety miały w światowym rynku udział na poziomie 3,3 proc. Jeszcze w 2007 roku było to 5,4 proc. - publikuje dane z raportu Autofacts magazyn "Automotive News". I przytacza wypowiedź szefa koncernu VW Martina Winterkorna, który uważa, że cała grupa winna mieć w palecie dwa kabriolety, podczas gdy obecnie oferuje ich... 12. Oznacza to zapewne, że poza Eosem z rynku znikną kolejne otwarte modele firmowane przez Volkswagena i Audi.

Zdaniem Matthias Meyera z firmy analitycznej Research Fellows, coraz mniejsza popularność kabrioletów to rezultat boomu na SUV-y i crossovery, a także coraz popularniejszych dachów panoramicznych, dających poczucie jazdy "pod gołym niebem". Poprzez zakup takiego auta nie manifestuje się już, jak dawniej, swojej niezależności - dzisiaj bardziej liczy się wizerunek ekologa, lepiej więc pokazać się w samochodzie hybrydowym lub elektrycznym. Analityk PwC Christoph Stuermer dodaje, że kabriolety mają wysoką wartość rezydualną i nie wymagają wymiany na nowszy model tak często jak pojazdy z innymi rodzajami nadwozi.

Reklama

Spadek sprzedaży otwartych aut ma też bezpośrednie przełożenie na słabą sytuację trzech głównych dostawców systemów składania dachów: Webasto, Magny i Valemeta, który w 2010 roku przejął Karmanna. Kontrolują one 98 proc. branży.

W Europie sprzedaż kabrioletów popularnych marek spadła w I półroczu br. o 12 proc., do 43,3 tys. sztuk. Najpopularniejsze modele to:

  1. Volkswagen Golf Cabrio: 8139 szt.
  2. Volkswagen Beetle Cabrio: 7934 szt.
  3. smart fortwo cabrio: 5513 szt.
  4. Opel/Vauxhall Cascada: 4181 szt.
  5. Peugeot 308 CC: 3480 szt.
  6. Citroen DS3 Cabrio: 3411 szt.
  7. Mazda MX-5: 3284 szt.
  8. Peugeot 207 CC: 3259 szt.
  9. Volkswagen Eos: 2352 szt.
  10. Renault Megane CC: 1515 szt.


Sprzedaż kabrioletów marek premium spadła natomiast o 3 proc., do 50,2 szt. Najpopularniejsze modele to:

  1. BMW serii 4 Convertible: 7288 szt.
  2. Mercedes SLK: 6948 szt.
  3. Mercedes klasy E Cabriolet: 6737 szt.
  4. Audi A3/S3 Cabriolet: 5666 szt.
  5. Audi A5/S5/RS 5 Cabriolet: 5250 szt.
  6. BMW Z4: 3313 szt
  7. Porsche 911 Cabriolet: 2970 szt.
  8. Porsche Boxster: 2857 szt.
  9. Audi TT Roadster: 1955 szt.
  10. Mercedes SL: 1757 szt.


msob, źródło: "Automotive News", JATO

Wspomnienie lata - relacja z jazdy Mercedesem 124 w wersji kabriolet w "Motorze" z 1994 roku

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy