Audi A4 – kolejna generacja nareszcie zaprezentowana!
Na tę premierę czekaliśmy już od dawna – po siedmiu latach od rynkowego debiutu Audi A4 B8, pojawił się jego następca.
Patrząc na ten samochód z zewnątrz trudno jednak ocenić czy jest to faktycznie nowy model, czy może tylko gruntowny face lifting (mierząc 4,73 m długości i 1,84 m szerokości, jest tylko o 3 cm dłuższy i 1 cm szerszy od poprzednika). Tradycyjnie już, projektanci Audi postawili na rozwinięcie dotychczasowej stylistyki, zamiast rewolucyjnego zmieniania jej. Fani marki natychmiast jednak zauważą większy, bardziej wyrazisty grill, agresywniejszy zderzak oraz oczywiście zupełnie nowe światła.
Charakterystyczne wcięcie w kloszu znajdziemy zarówno w przednich reflektorach, jak i w tylnych. Z przodu seryjnie otrzymamy biksenony, a za dopłatą LEDowe oświetlenie Audi Matrix z adaptacyjnymi diodami.
Zupełnie inaczej sprawy mają się we wnętrzu - tutaj śmiało możemy użyć słowa "rewolucja". Nowe Audi A4 wykorzystuje pomysły i rozwiązania z najnowszych modeli marki. Tradycyjne zegary mogą być zastąpione 12,3-calowym wyświetlaczem Audi virtual cocpit, który znamy z TT oraz Q7. Wzorem tego ostatniego nie zrezygnowano przy tym z centralnego ekranu systemu MMI (ma on przekątną 8,3 cala). Dodatkowo dostępny też będzie wyświetlacz Head Up, pokazujący obraz na szybie przed kierowcą.
Od nowa zaprojektowany tunel środkowy również przypomina ten, który widzieliśmy w topowym SUVie Audi. Zapożyczono z niego układ z wybierakiem automatycznej skrzyni biegów (taki sam jak w Q7) umieszczonym za pokrętłem systemu MMI (dotychczas odwrotnie), przed którym znajduje się rząd cyfr. Zrezygnowano jednak z panelu dotykowego - w A4 jest nieco mniej miejsca, więc touchpad, tak jak w innych modelach, zintegrowano z pokrętłem.
Układ ten budzi jednak nasze wątpliwości - sprawdzać się może w Q7, ale A4 dostępne będzie nie tylko ze skrzyniami automatycznymi, ale i manualnymi. Nawet jeśli Audi zastosuje bardzo krótki lewarek, to i tak obsługa systemu MMI będzie mniej wygodna, niż dotychczas. Zamiast bowiem opierać ramię na podłokietniku i operować pokrętłem, będziemy musieli robić to trzymając rękę w powietrzu, nad lewarkiem.
Co ciekawe, Audi zdecydowało się wyposażyć A4 również w system rozrywki dla pasażerów siedzących z tyłu. Składają się nań przenośne tablety - rozwiązanie również znane z Q7. Listę dostępnych opcji multimedialnych dopełnia nagłośnienie Bang & Olufsen z dźwiękiem 3D.
Pozostając jeszcze na chwilę przy wnętrzu, to Audi wspomina, że A4 oferuje najdłuższą kabinę wśród aut klasy średniej premium, co powinno przełożyć się na największą przestronność. Całkiem duży jest również bagażnik wersji Avant - 505 l.
Sporo nowości znajdziemy także pod maską - już na początku dostępne będzie aż siedem silników. Trzy z nich to benzynowe TFSI, a pozostałe cztery to wysokoprężne TDI. Najsłabszy z nich ma 150 KM, a najmocniejszy 272 KM.
Standardowo napęd przenoszony jest na przednie koła, za pośrednictwem sześciostopniowej skrzyni manualnej. Opcjonalnie dostępna jest też siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia, a wersje z napędem na cztery koła quattro łączone są z ośmiostopniowym "automatem".
Audi dołożyło wielu starań, aby nowe A4 zapewniało jak najlepsze właściwości jezdne. W efekcie zarówno z przodu jak i z tyłu znajdziemy zawieszenie pięciowahaczowe, które opcjonalnie może być wyposażone w regulację siły tłumienia nierówności. Elektromechaniczny układ kierowniczy natomiast można wyposażyć w zmienne przełożenie. Podczas dynamicznej jazdy powinniśmy docenić również fakt, że nowy model jest o 120 kg lżejszy od poprzednika.
Jeśli chodzi o asystentów wspomagających kierowcę, to w Audi A4 znajdziemy ich całe mnóstwo. Poza tymi najbardziej typowymi, znanymi już z poprzednika, dostępny będzie asystent jazdy w korku, asystent ruchu poprzecznego, asystent ostrzeżegający przy wysiadaniu, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense.
Nowe A4 oferować będzie także dość bogate wyposażenie seryjne. Obejmie ono między innymi ksenony, system bezkluczykowego uruchamiania samochodu, Bluetooth, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika (w kombi) oraz siedmiocalowy ekran systemu MMI.
Nowe Audi A4 będzie miało swoją premierę na wrześniowym salonie we Frankfurcie. Niedługo potem pojawi się w salonach.