Przełom w motoryzacji? Ładowanie auta w 3 minuty!

BMW, wraz z partnerami technologicznymi projektu "FastCharge", zaprezentowało najnowsze osiągnięcia w dziedzinie ultra-szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

article cover
Informacja prasowa (moto)

W bawarskim Jettingen-Scheppach uruchomiono prototyp stacji ładowania o imponującej mocy 450 kW. Dzięki niej, w przypadku większości popularnych dziś modeli z napędem elektrycznym, doładowanie baterii energią pozwalającą pokonać zasięg 100 km trwa zaledwie około trzech minut. Taki wyniku uzyskano m.in. przy próbach z BMW i3 wyposażonym w akumulatory o pojemności 57 kWh. Zbliżone wyniki dotyczą też testowego Porsche z bateriami o pojemności ok 90 kWh.

Wg konstruktorów ładowarki, w 15 minut samochód doładować można do około 80 proc. całkowitej pojemności baterii.

Urządzenie jest kompatybilne ze wszystkimi samochodami elektrycznymi wykorzystującymi drugą generację popularnego obecnie systemu ładowania CCS (Combined Charging System).

Projekt "FastCharge" realizowany jest pod skrzydłami BMW Group przez konsorcjum składające się firm: z Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH, Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG oraz Siemens AG. Projekt w całości finansowany jest przez Niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Do tej pory władze Niemiec przeznaczyły na ten cel już ponad 7,8 mln euro.

Modułowa konstrukcja prototypowej stacji pozwala na łatwe rozbudowanie jednostki. Dzięki temu jedna stacja może w tym samym czasie ładować akumulatory kilku elektrycznych pojazdów. Opracowanie nowej ładowarki to w dużym stopniu zasługa Siemensa. Stworzony system automatycznie dostosowuje się do jednego z dwóch stosowanych dziś powszechnie napięciowych standardów: 400 woltów lub 800 woltów. Urządzenie już dziś pracować może pod napięciem nawet 920 woltów. Poprzeczkę zawieszono tak wysoko mając w perspektywie szybki rozwój tego rodzaju pojazdów.

Duży wkład w opracowanie urządzenia miała firma Phoenix Contact E-Mobility GmbH, która skupiła się na stworzeniu pół-otwartego układu chłodzenia. Wykorzystuje on specjalnie opracowaną, przyjazną dla środowiska, mieszaninę wody i glikolu. W stosunku do wykorzystywanych w energetyce rozwiązań (np. chłodzenie olejem) stworzony przez Phoenix Contact E-Mobility system wymiany ciepła jest zdecydowanie prostszy i łatwiejszy w obsłudze.

Uruchomiona w Jettingen-Scheppach stacja automatycznie dostosowuje parametry pracy do pojazdu, dzięki czemu z ładowarki korzystać mogą właściciele pojazdów rożnych marek. Prototypowe urządzenie pozwala na jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów. Pierwszy korzystać może z imponujących 450kW. Drugie z przyłączy zapewnia maksymalną moc 175 kW. Z ładowarki korzystać można bezpłatnie.

Warto dodać, że wg niemieckiego Krajowego Stowarzyszenia na rzecz Gospodarki Energetycznej i Gospodarki Wodnej (BDEW) w lipcu 2018 roku w Niemczech było już około 13 500 punktów ładowania samochodów elektrycznych.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas