Opel mocno inwestuje w technologie do aut elektrycznych
Centrum Inżynierskie w centrali Opla w Rüsselsheim stanie się laboratorium elektrycznej mobilności. Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE producent będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.
Trzyletni projekt "E-Mobility-LAB Hessen" otrzyma wsparcie heskiego Ministerstwa Gospodarki, Energii, Transportu i Rozwoju Kraju, ze środków przekazanych przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. W zamian Opel opracuje w swoim Centrum Inżynierskim inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Montaż pierwszych stanowisk ładowania w zakładach w Rüsselsheim oraz w Centrum Testowym w Rodgau-Dudenhofen rozpocznie się już za kilka miesięcy.
W sumie planowane jest zainstalowanie ponad 160 stanowisk ładowania, z których w przyszłości będą korzystać samochody elektryczne należące do Centrum Inżynierskiego. Umożliwi to prowadzenie szeroko zakrojonych i opartych na solidnych podstawach symulacji z wykorzystaniem rzeczywistych danych i gwarancją przenoszalności wyników. Koncepcja ta powstała we współpracy z House of Energy — ośrodkiem doradczym zajmującym się transformacją energetyczną w Hesji.
Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele, a do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.
"Opel będzie elektryczny. Obecnie instalujemy niezbędną infrastrukturę ładowania w naszym Centrum Inżynierskim w Rüsselsheim, wspierając tym samym polityków i władze. Jedno nie ulega wątpliwości: elektryczna mobilność może odnieść sukces tylko wtedy, gdy rozwój pojazdów i rozbudowa infrastruktury ładowania będą postępowały równolegle" — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel.
Używanie samochodów elektrycznych w ośrodkach rozwojowych producenta ma odzwierciedlać sytuację w dziedzinie mobilności spodziewaną w 2035 roku. W ramach tego projektu partnerzy chcą zgromadzić cenne informacje dotyczące zachowań użytkowników korzystających ze stacji ładowania oraz wymagań w zakresie rozbudowy sieci. Prąd oraz czas ładowania są dostosowywane do parametrów pojazdów, nad czym czuwa system inteligentnego sterowania. Inteligentna infrastruktura zadba o to, by cały park pojazdów był stale odpowiednio naładowany, mimo dużego zapotrzebowania tych samochodów na energię, oraz przy minimalnej rozbudowie istniejącej sieci elektroenergetycznej.
"Transformacja energetyczna już trwa. Teraz konieczne są postępy w tym zakresie w dziedzinie transportu — zwłaszcza w Hesji, gdzie na ten sektor przypada około połowy zapotrzebowania na energię. Dlatego promujemy elektryczną mobilność, między innymi właśnie poprzez wspieranie rozbudowy infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że heski producent samochodów będzie uczestniczyć w rozwijaniu przyszłej mobilności w roli innowatora i lidera" — powiedział Tarek Al-Wazir, wicepremier w rządzie kraju związkowego Hesja.
Dodatkowo w Centrum Testowym w Rodgau-Dudenhofen powstanie modułowy system tymczasowego magazynowania energii, wykorzystujący akumulatory wymontowane z Opli Ampera. Ponowne wykorzystanie akumulatorów w zastosowaniach stacjonarnych pomaga ograniczać zapotrzebowanie na energię w godzinach szczytu i stabilizować obciążenie sieci elektroenergetycznej. W systemie magazynowania energii użytych zostanie 18 akumulatorów wycofanych z eksploatacji w pojazdach. Ich łączna pojemność pozwoliłaby na zaopatrywanie w energię elektryczną czteroosobowego gospodarstwa domowego przez miesiąc.