Jakie są kierunki rozwoju elektromobliności w Europie?
Kia opublikowała raport, w którym mowa o głównych kierunkach rozwoju elektromobilności w Europie. „Electric Mission”, czyli podróż na trasie liczącej 4100 kilometrów przez najbardziej zaawansowane rynki w dziedzinie rozwoju elektromobilności i zaangażowane w promowanie samochodów elektrycznych, przeprowadzono we współpracy z firmą World Shopper – ekspertem ds. badań branży motoryzacyjnej.
Podróż elektrycznym samochodem trwała dziesięć dni. Podczas niej zespół naukowców odwiedził miasta w Europie Północnej. Podróż odbywała się Kią e-Niro i prowadziła przez Niemcy, Holandię, Danię, Szwecję i Norwegię.
W czasie podróży analitycy World Shopper spotkali się z ponad setką osób, które mają wpływ na wzrost popularności pojazdów elektrycznych. Spotkania miały na celu zebranie danych i spostrzeżeń do opracowania raportu "Electric Mission". Przedstawiciele marki Kia i firmy World Shopper spotkali się również z użytkownikami, aby ocenić ich nastawienie do samochodów elektrycznych, do rozwoju infrastruktury ładowania oraz aby zbadać sposób eksploatacji pojazdów elektrycznych i to jak zmieniają one codzienne życie użytkowników. Z raportu wynika, że potencjalnych nabywców aut elektrycznych nadal zniechęcają wysoki koszt zakupu, słabo rozwinięta infrastruktura stacji ładowania i długi czas ładowania akumulatora aut elektrycznych.
Co ważne, raport pokazuje również, że wielu kierowców bez problemu zamieniło auta napędzane silnikiem spalinowym (benzynowym i Diesla) na samochody elektryczne, z których korzysta na co dzień i bez żadnych ograniczeń.
Badanie przeprowadzone przez Kia i World Shopper wykazały zmianę nawyków "tankowania" samochodów elektrycznych w kierunku częstszego ładowania akumulatora w domu lub w biurze. Wiele osób dopasowało również korzystanie z aut elektrycznych do codziennego życia. W Norwegii, na przykład, wielu kierowców ładuje akumulator samochodu elektrycznego w czasie pobytu w restauracji, wizyty w kawiarni lub podczas treningu w klubie fitness. Najbardziej wygodnym rozwiązaniem jest oczywiście posiadanie własnej ładowarki w garażu, szczególnie że często można ją dostać za darmo przy zakupie nowego auta elektrycznego.
Rozpowszechnianie stacji ładowania z szybkimi ładowarkami na parkingach przy głównych trasach umożliwia kierowcom doładowanie akumulatora samochodu elektrycznego w ciągu zaledwie 30 minut, które wystarcza na tydzień jazdy po mieście. Na przykład czas ładowania akumulatora o pojemności 50 kWh do 80% za pomocą szybkiej ładowarki o mocy 175 kW wynosi tylko od 15 do 30 minut.
W trakcie gromadzenia danych do raportu specjaliści z Kia zauważyli, że jednym z najłatwiejszych sposobów na przezwyciężenie obaw związanych z eksploatacją samochodów elektrycznych są pozytywne doświadczenia innych użytkowników, na przykład przyjaciół czy osób z rodziny. Dzięki takim autom jak e-Niro, które umożliwiają bezemisyjne pokonywanie dużych odległości, wielu kierowców do samochodów elektrycznych przekonują informacje o dodatkowych korzyściach, takich jak niższe koszty eksploatacji, niższe koszty przeglądów i niższe podatki. Opinie zadowolonych użytkowników są głównym powodem, dla którego wiele osób już przesiadło się z samochodów z silnikiem spalinowym na auta zasilane energią elektryczną. Duży zasięg samochodów elektrycznych nowej generacji sprawia, że naprawdę stają się one realnym wyborem dla wielu kierowców.