Polskie drogi

E-TOLL. Gdzieś zginęło pół miliona samochodów

Ponad 717 tys. pojazdów zostało zarejestrowanych w jedynym już działającym w Polsce systemie poboru opłat drogowych e-TOLL. To około pół miliona mniej niż było zarejestrowanych we viaTOLL-u.

Tymczasem okres przejściowy, kiedy to funkcjonowały dwa systemy - nowy e-TOLL i stary viaTOLL skończył się 30 września.

"System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które jest wygodniejsze dla kierowców i korzystniejsze dla państwa niż wygaszany obecnie viaTOLL. Nowy system to jeden z większych projektów teleinformatycznych zrealizowanych przez administrację publiczną" - powiedziała w przekazanej  informacji szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

Z informacji wynika, że budowa i utrzymanie nowego systemu e-TOLL jest tańsze niż systemu viaTOLL, opartego na tradycyjnej technologii radiowej z rozbudowaną infrastrukturą drogową.

Reklama

Jak podaje KAS, od 2011 r. łączne koszty viaTOLL wniosły ponad 4,8 mld zł, w tym koszt budowy niemal 1,7 mld zł, a eksploatacji ponad 3,1 mld zł.

"Dzięki oparciu systemu e-TOLL o technologię pozycjonowania satelitarnego, udało się znacząco ograniczyć koszty związane z infrastrukturą. Budżet projektu oszacowano na kwotę 448,1 mln zł, z czego do tej pory wydano ok. 215,3 mln zł" - informuje KAS.

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada, że w początkowym okresie działania nowego systemu poboru opłat drogowych e-TOLL, będą stosowane przede wszystkim pouczenia, a nie kary.

"To efekt wniosków wyciągniętych z przebiegu wdrożenia systemu viaTOLL. Każda sprawa będzie traktowana indywidualnie. Dodatkowo wprowadzono możliwość uiszczenia brakującej opłaty w terminie 3 dni, jeśli skończyły się środki na koncie przedpłaconym. W systemie viaTOLL w takim przypadku nakładana była kara" - wyjaśnia Krajowa Administracja Skarbowa.

Nowym systemem objęta została od 24 czerwca br. sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich licząca około 3700 km, a na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) z e-TOLL mogą korzystać też użytkownicy pojazdów lekkich.

Branża transportowa miała ponad trzy miesiące, by przejść na nowy system poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg krajowych.

KAS przypomina, że dzięki wprowadzeniu e-TOLL, od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami.

Jak podkreślono, nowy system to kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi klienta i podpisania umowy. Rozwiązania systemu pozwalają na wgląd w historię opłat i wygodne zarządzenie swoim kontem. Dają też możliwość wyboru urządzenia do przekazywania danych geolokalizacyjnych. e-TOLL to, według KAS, oszczędność pieniędzy i czasu oraz poprawa komfortu przejazdu.

Od 29 czerwca 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać z ulgi podatkowej na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL. Maksymalna jej wysokość to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie w nowym systemie.

Do 30 września br. obowiązywała zniżka w wysokości 25 proc. na opłaty za przejazd pojazdów ciężkich na drogach płatnych oraz  samochodów osobowych na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4. Od 1 października do końca 2021 r. za przejazdy z e-TOLL użytkownicy zapłacą 30 proc. mniej.

W przypadku awarii urządzenia GPS użytkownik będzie mógł opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS po zadeklarowaniu trasy przejazdu.

W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych; w przypadku autobusów przewożących pasażerów - zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.

Projekt budowy nowego systemu prowadzony był wspólnie przez Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Aplikacje Krytyczne, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (pion odpowiedzialny za cyfryzację) oraz Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy. 

***

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: viaTOLL | e-TOLL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy