Czy ten manewr jest legalny? Koniec wątpliwości

Czy manewr wyprzedzania można kończyć na linii ciągłej lub podwójnej linii ciągłej? Lub linii jednostronnie przekraczalnej, ale przekraczalnej dla ruchu w przeciwnym kierunku? To w gruncie rzeczy proste zagadnienie podzieliło naszych czytelników niemal po równo, co świadczy o tym, że połowa kierowców może nie znać przepisów. Co jednak gorsza, od jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie uchyliła się nawet policja, w postaci rzecznika Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz rzecznika Komendanta Głównego Policji.

Tak kończyć wyprzedzania nie można!
Tak kończyć wyprzedzania nie można!INTERIA.PL

Osoby, które twierdzą, że manewr wykonany jest poprawnie, powołują się na Rozporządzeniem Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U.2002 Nr 170 poz. 1393), które definiuje znaczenie linii jednostronnie przekraczalnej P-3. Oznacza ona zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.I chodzi właśnie o wymieniony na koniec wyjątek, który niestety jest źle rozumiany przez wiele osób. Otóż rozpoczynając wyprzedzanie przejeżdżamy przez linię przerywaną i znajdujemy się na pasie po stronie linii ciągłej. Po zakończeniu wyprzedzania, chcąc wrócić na swój pas musimy pokonać linię P-3 z przeciwnej strony, a więc od strony linii ciągłej.

I na to właśnie zezwala wspomniany wyjątek! Bez niego nie byłoby możliwe prawidłowe wyprzedzanie na linii jednostronnie przekraczalnej. Ale ten wyjątek nie zakłada jakiejkolwiek zmiany w oznakowaniu poziomym jezdni!

Dlatego warto zapamiętać, że kończenie manewru wyprzedzania na odcinku drogi, na którym linia P-3 została już odwrócona, niestety oznacza, że manewr wykonujemy w miejscu gdzie obowiązuje zakaz wyprzedzania i policjant ma prawo wystawić mandat.

I tak często postępuje, o czym można się przekonać oglądając różne programy, w których kamera towarzyszy policjantom drogówki.Warto jeszcze wiedzieć, że zanim linia P-3 zmieni stronę, z której można ją przekraczać, będzie poprzedzona linią ostrzegawczą P-6. Informuje ona o tym, że wkrótce dojdzie do zmiany oznakowania poziomego i dla kierowcy powinna być sugestią, by jak najszybciej zakończył manewr wyprzedzania.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas