Europa liderem elektryfikacji? Na czele Mitsubishi
Nie ma wątpliwości, co do tego, że dni klasycznych samochodów z silnikami spalinowymi są już policzone.
Wg raportu opracowanego przez brukselską organizację Transport & Environment tylko do końca bieżącego roku po drogach Starego Kontynentu poruszać się będzie ponad pół miliona hybryd i pojazdów o napędzie elektrycznym!
Największym europejskim rynkiem zbytu dla tego typu aut jest obecnie Norwegia. Głównie dzięki norweskim klientom na Starym Kontynencie sprzedano w zeszłym roku 84 520 samochodów elektrycznych. Oznacza to, że Europa jest drugim, po Chinach (146 720 elektrycznych aut), rynkiem zbytu dla tego typu pojazdów na świecie. Na starym Kontynencie sprzedaje się więcej elektrycznych i hybrydowych (plug-in) pojazdów niż w USA i Japonii razem wziętych!
W zeszłym roku, po raz pierwszy w historii, udział pojazdów hybrydowych plug-in i elektrycznych w europejskim rynku nowych aut przekroczył pułap 1 proc. Nowy trend dostrzegają producenci. Ostatnio przedstawiciele Volkswagena poinformowali, że do 2025 roku koncern zamierza sprzedać od 2 do 3 tys. "zelektryfikowanych" pojazdów.
Numerem 1 na europejskim rynku jest obecnie Mitsubishi. W zeszłym roku firma spod znaku trzech diamentów sprzedała w Europie 28 147 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Absolutnym hitem okazał się być nowy, hybrydowy Outlander PHEV, który zupełnie zdominował rynek elektrycznych crossoverów. Na ten model zdecydowało się w zeszłym roku 27 977 europejskich nabywców.
Numerem 2 w Europie jest Renault ZOE z wynikiem 16 621 sprzedanych egzemplarzy. Podium zamyka hybrydowy Volkswagen Golf GTE plug-in (niespełna 15 tys. rejestracji w zeszłym roku). Na czwartej pozycji zestawienia uplasował się prekursor segmentu elektrycznych kompaktów - Nissan Leaf. Na japońskie auto zdecydowało się w zeszłym roku 11 977 Europejczyków. Pierwszą piątkę zestawienia zamyka Audi z modelem A3 Sportback E-tron (9 353 nabywców).