Fiat 500X. Rynek woła: Chcemy crossoverów! No to jest

​Konserwatyści marudzą, że są nieporęczne, ciasnawe, niezbyt komfortowe, droższe w utrzymaniu, mało pakowne w części bagażowej. Kpią, że jeżeli coś jest rzekomo do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego.

Fiat 500X
Fiat 500XFot. jacek JureckiINTERIA.PL

Rynek wie jednak swoje i woła: chcemy crossoverów! Czyli pojazdów, łączących cechy kilku innych segmentów aut: trochę z limuzyny, trochę z SUV-a, trochę z kombi... Szczególną popularnością cieszą się crossovery w wydaniu kompaktowym, przydatne w codziennym użytkowaniu w miastach.  Żaden szanujący się producent samochodów nie może zlekceważyć mód i oczekiwań klienteli. Rozumie to także szefostwo Fiata, czy też - po włosko-amerykańskim mariażu - koncern Fiat Chrysler Automobiles.

Fiat 500X na filmie... 

W Europie FCA nie rozpieszczał nas ostatnio spektakularnymi premierami. Z tym większym zainteresowaniem oczekiwano debiutu Fiata 500X, kolejnego przedstawiciela rodziny, wywodzącej się od stylowej "pięćsetki". Ciekawość pogłębiało bardzo bliskie techniczne pokrewieństwo z pokazanym nieco wcześniej Jeepem Renegade (jak wiadomo, Jeep jest jedną z marek z talii Chryslera i przeżywa obecnie na całym świecie prawdziwy boom). Atmosferę podgrzewały zapowiedzi, że 500X, produkowany (podobnie jak Renegade) w zmodernizowanych zakładach w Melfi w południowych Włoszech, będzie oferowany aż w 100 krajach, w tym w USA.

Fiat 500X został zaprezentowany po raz pierwszy szerszej publiczności podczas jesiennego salonu w Paryżu. I nie sprawił zawodu. Ten zgrabny samochód, mierzący 425 cm długości, 180 cm szerokości i około 160 cm wysokości wykazuje jednoznaczne "genetyczne" związki z serią "500" ( przypomnijmy, że składają się na nią obecnie modele: 500, 500C, 500L, 500L Trekking oraz 500L Living), co niewątpliwie stanowi dobrą rekomendację. Ma dobrze przemyślane, starannie wykończone, wykonane z niezłych materiałów, obszerne wnętrze i  spory, bo 350-litrowy bagażnik, którego pojemność po całkowitym złożeniu dzielonego w stosunku 60:40 oparcia tylnej kanapy wzrasta do 1000 l.

500X 

Auto wejdzie do sprzedaży w 2015 r. i będzie oferowane w dwóch wersjach: typowo miejskiej oraz uterenowionej (marketingowcy FCA unikają tego określenia, wolą mówić o samochodzie "najbardziej odpowiednim do spędzania wolnego czasu"). Ta ostatnia, a właściwie dwie - 500X Cross i 500X Cross Plus są nieco inaczej stylizowane i wzbogacone o elementy off-roadowe, m.in.  specjalny zderzak i płytę podwoziową.

Fiat 500XFot. jacek JureckiINTERIA.PL

Nabywcy Fiata 500X będą mieli w czym wybierać: napęd na jedną, przednią oś lub 4x4, skrzynia manulna, dwusprzęgłowa lub automatyczna, silniki benzynowe lub wysokoprężne, wolnossące lub turbodoładowane.

Auto początkowo będzie dostępne z trzema silnikami: benzynowym 1.4 Turbo MultiAir2 (140 KM, napęd na przód, sześciobiegowa skrzynia ręczna) oraz dwoma wysokoprężnymi - 1.6 MultiJet II (120 KM, napęd na przód, 6-biegowy "manual") i 2.0 MultiJet II (140 KM, napęd 4x4, dziewięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów). W późniejszym terminie oferta zostanie uzupełniona o kolejne dwa turbodiesle (1.3 95 KM i 2.0 l. 140 KM) oraz trzy silniki benzynowe. Topowa jednostka - wolnossąca, benzynowa, opatrzona budzącą respekt nazwę Tigershark MultiAir2 - będzie miała aż 2,4 litra pojemności i moc 187 KM.

Wspomniany dziewięciostopniowy "automat" to nowość w ofercie Fiata. Nowością jest także system odłączania napędu tylnej osi.

Fiat 500X. Pierwsza jazda

Fiat 500XZdjecia: Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XZdjecia: Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XZdjecia: Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL
Fiat 500XFot. Wojciech Majewski, Jacek JureckiINTERIA.PL

Fiata 500X  ma trzy tryby jazdy: Auto, Sport i All Weather (w wersjach Cross i Cross Plus - Traction Plus). W wyposażeniu nie zabraknie licznych asystentów, zwiększających bezpieczeństwo podróżowania. Młodszych klientów ucieszy z pewnością obecność rozwiązań, pozwalających im zintegrować pokładowy system informacji i rozrywki z osobistym smartfonem, dzięki czemu nawet na chwilę nie stracą kontaktu z ulubionymi aplikacjami i internetowymi serwisami społecznościowymi czy muzycznymi.

Nowy włoski crossover będzie sprzedawany w trzech poziomach wyposażenia: Pop, Popstar (m.in. klimatyzacja manualna, alufelgi, system Uconnect 5" Radio, kierownica wielofunkcyjna, możliwość wyboru trybu jazdy) i najbogatszą, Lounge. Trochę inaczej będą konfigurowane wersje terenowione, przepraszamy: "najbardziej odpowiednie do spędzania wolnego czasu".

Fiat 500 X 

Dla pierwszych 2000 najbardziej zdeterminowanych nabywców przygotowano ekskluzywną odmianę "Opening Edition".

Fiat pokłada w swoim nowym crossoverze spore nadzieje. Wiele będzie oczywiście zależeć od cen. W przypadku Jeepa Renegade zaczynają się one od kwoty niespełna 70 tys. zł. Można przypuszczać, że bliźniaczy 500X będzie nieco tańszy i stanie się w swoim segmencie rynkowym przebojem. Również w Polsce, gdzie włoska marka, niezależnie od obserwowanych w ostatnich latach  zawirowań, wciąż budzi duży sentyment.     

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas