Wydrążono połowę tunelu na budowie Zakopianki
Powstający najdłuższy tunel drogowy w Polsce w ciągu drogi S7 czyli popularnej Zakopianki, jest już niemal w połowie wydrążony - powiedział szef krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński. Drążenie dwóch nitek tunelu w masywie góry Mały Luboń rozpoczęto w marcu 2017 r. Ten skomplikowany odcinek nowej drogi pod Tatry realizuje włoska firma Astaldi.
Pałasiński zapewnił, że prace postępują zgodnie z harmonogramem i tunel ma być gotowy do końca 2020 r.
"Prace przebiegają równocześnie na trzech przodkach, to znaczy drążone są dwa tunele od strony północnej i jeden od strony południowej, natomiast problem jest przy uruchomieniu czwartego przodka od strony południowej z uwagi na problemy hydrologiczne i osuwisko. Tutaj musimy najpierw zabezpieczyć skarpę, jednak na dzień dzisiejszy większych opóźnień nie będzie i przejazd tunelem będzie możliwy w grudniu 2020 r." - powiedział Pałasiński.
Od strony południowej w jednej nitce wydrążono około 200 m tunelu, natomiast od strony północnej w jednej i drugiej nitce wydrążono prawie po kilometrze tunelu. Wraz z drążeniem tunelu wykonywana jest betonowa obudowa tymczasowa. Wykonano także ponad 1500 m obudowy stałej.
Dwukomorowy tunel drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Koszt inwestycji to niemal miliard zł, a realizuje ją włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu.
Niezależnie od budowy tunelu realizowane są dwa kolejne odcinki dwupasmowej Zakopianki. Odcinek Lubień - Naprawa realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Rabka-Zdrój buduje włoska firma Salini, a fragment tego odcinka ma być uruchomiony jeszcze w rym roku. W środę podpisano umowę na realizację kolejnego odcinka Zakopianki pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia ma zrealizować tą inwestycję do 2023 r.