Wielu chętnych do budowania drogi S61

Kilkadziesiąt firm budowlanych zabiega o kontrakty na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Raczki, stanowiącej część trasy Via Baltica. Po ponad 20 zgłoszeń od wykonawców wpłynęło na realizację każdego odcinka drogi - podała PAP GDDKiA w Olsztynie.

Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy, minie jeszcze trochę czasu
Zanim pierwsze maszyny wjadą na plac budowy, minie jeszcze trochę czasuADAM NOCONReporter

Jak poinformował Karol Głębocki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Olsztynie, obecnie trwa pierwszy z dwóch etapów postępowania przetargowego w ramach budowy drogi ekspresowej S61. Złożone zostały już wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Raczki o łącznej długości 63 km. - Na tym etapie weryfikacji podlegać będzie wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa wykonawców - tłumaczy Głębocki.

Budowa tego odcinka podzielona została na trzy części. Na węzeł Ełk Południe (ok. 23 km) wpłynęły 22 wnioski od zainteresowanych firm, na odcinek od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km) - 22 wnioski i na trzeci fragment, od węzła Wysokie do Raczek (ok. 20 km) - 21 wniosków.

"Spośród złożonych wniosków w ramach każdego zadania wybierzemy maksymalnie 20 wykonawców, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu. Na złożenie ofert cenowych wybrani wykonawcy będą mieli 40 dni"- wyjaśnił Karol Głębocki.

GDDKiA będzie brała w postępowaniu dwa kryteria oceny ofert. Oprócz ceny, jednym z kryteriów jest termin realizacji. Wykonawca na etapie składania ofert będzie mógł zaproponować wykonanie zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny wymagany okres 35 miesięcy, jednak nie krótszym niż 29 miesięcy. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. - dodał Głębocki.

Inwestycja realizowana będzie w systemie "Projektuj i buduj". Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r.

Droga ekspresowa S61 ma łączyć Ostrów Mazowiecką z granicą polsko-litewską w miejscowości Budzisko. Tam połączy się z litewską drogą A5, prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi. S61 ma stanowić jedną z polskich części europejskiej trasy E67 (Helsinki-Praga), która na odcinku Helsinki-Warszawa nazywana jest Via Baltica.

Budowa liczącej 235,5 km drogi S61 realizowana jest etapami. Odcinek Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn jest w przygotowaniu - opracowywana jest koncepcja programowa.  Na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna i odcinek Szczuczyn-Raczki już trwają przetargi na projekt i budowę. Wybudowany jest odcinek Raczki-Suwałki Południe, stanowiący część obwodnicy Augustowa. W budowie jest obwodnica Suwałk. Na fragment Suwałki-Budzisko trwa postępowanie przetargowe.

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Budzisko (granica państwa), gdzie realizowany będzie odcinek Szczuczyn-Raczki, uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Wartość dofinansowania to 1,75 mld zł. Całkowita wartość projektu to 3,43 mld zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas