​Via Carpatia. Najdroższa droga w Polsce jednak powstanie

Ma połączyć północ Europy z południem, Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym biegnąc przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecję. Via Carpatia to kluczowy projekt drogowy rządu w Polsce, ujęty w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Na wschodzie będzie budowana droga S17, ale rząd nie chce łączyć obu tras
Na wschodzie będzie budowana droga S17, ale rząd nie chce łączyć obu trasArkadiusz ZiółekEast News

Kłopot jednak w tym, że nie na całą trasę zagwarantowane są pieniądze, a koszty inwestycji astronomiczne.

Jak wyliczono przebudowa obecnej infrastruktury drogowej i dobudowanie brakujących odcinków pochłonie przynajmniej 31 mld zł. Rząd się jednak tym nie zraża, a GDDKiA zapowiada, że całą ekspresówką Via Carpatia przejedziemy do 2023 roku.

Coraz częściej pojawiają się jednak głosy, że warto zmienić przebieg trasy, oszczędzając czas i przede wszystkim pieniądze, a nieco jedynie wydłużając liczący 680 km szlak. Zamiast drogą S61 i S19 wzdłuż wschodniej granicy Polski, Via Carpatia mogłaby prowadzić S61 do Warszawy i dalej S17 przez Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją.

Oświadczenie w tej sprawie wydała jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ucinając wszelkie spekulacje. "W nawiązaniu do pojawiających się publikacji mówiących o przebiegu trasy Via Carpatia, z których można wyciągnąć wniosek jakoby miała ona zmienić swój przebieg i przybliżyć się do Warszawy biegnąc drogą ekspresową S17 z Lublina do Warszawy, przez Wschodnią Obwodnicę Warszawy do drogi ekspresowej S8 z Warszawy do Białegostoku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że plan przebiegu trasy nie uległ zmianie. Zgodnie z pierwotnymi założeniami przebiegać będzie trasą S19 od południowej granicy Polski przez Rzeszów, Lublin, dalej do Białegostoku a stamtąd do Suwałk i granicy z Litwą w Budzisku".

Planowy przebieg viaCarpatiaInformacja prasowa (moto)

Jak wynika z danych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, pieniądze zagwarantowane są jedynie na budowę kilku odcinków:

- Odcinek S61 Suwałki - Budzisko, finansowanie z programu Łącząc Europę - CEF (Connecting Europe Facility)

- Odcinek S19 Lublin - Rzeszów, finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

- Odcinek S19 Rzeszów - Babica, finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko natomiast nie jest jeszcze zapewnione finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Taki ma być docelowy przebieg drogiInformacja prasowa (moto)

Pozostałe fragmenty drogi nie mają zapewnionego finansowania. Ministerstwo infrastruktury planuje pozyskać fundusze ze środków europejskich, z programu Łącząc Europę.

GDDKiA przypomina, że idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. W roku 2010 do inicjatywy dołączyła Rumunia, Bułgaria i Grecja.

W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, S16 i S19, a jego długość to około 680 km.

Zk

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas