Są oferty na budowę A1 w Łódzkiem
Pięć ofert wpłynęło w powtórzonym przetargu na zaprojektowanie i budowę 24-km odcinka autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem w Łódzkiem - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi.
GDDKiA przewiduje, że w kwietniu ogłosi wybór wykonawcy. Poprzedni przetarg na budowę tego fragmentu trasy został unieważniony, ponieważ z podpisania umowy zrezygnowali wyłonieni wcześniej wykonawcy. W powtórzonym postępowaniu zainteresowanych budową trasy jest pięć firm lub konsorcjów przedsiębiorstw. "Wpłynęło pięć ofert. Najniższa z nich opiewa na 857 mln zł, a najwyższa na ponad 1,5 mld zł, przy wartości kosztorysu blisko 897 mln zł" - poinformowała GDDKiA.
Chodzi o odcinek B nierealizowanej dotąd części autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Obejmuje on budowę 24,2 km trasy pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem.
Ostatni odcinek pomiędzy Tuszynem a Częstochową, na który nie zawarto jeszcze umowy z wykonawcą jest najdłuższym fragmentem ze wszystkich czterech powstających na terenie woj. łódzkiego. Po przebudowie droga będzie miała trzy pasy ruchu w miejsce obecnych dwóch, a nawierzchnia będzie betonowa, a nie bitumiczna, jak dotychczas, co zdecydowanie wydłuży jej żywotność. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, co poprawi bezpieczeństwo.
Realizacja tego odcinka - obok trzech pozostałych na terenie województwa łódzkiego - pozwoli ukończyć budowę autostrady A1.
Wcześniej GDDKiA wyłoniła wykonawców oraz podpisała z nimi umowy na budowę trzech pozostałych odcinków w Łódzkiem. Fragment A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek D (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy, zgodnie z zawartymi kontraktami, mają być gotowe do 2022 r.
A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/ Bratysława-Wiedeń". Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.