Powstanie obwodnica, łatwiej dojedziesz nad morze!

Do września 2017 r. ma powstać obwodnica Kościerzyny - zapowiedziała GDDKiA. 7,6 km droga powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 (Stargard Szczeciński-Gdynia) i wyprowadzi ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Prace mają się rozpocząć w przyszłym tygodniu.

Uroczyste podpisanie umowy / Fot: Krzysztof Recław/UM Kościerzyna
Uroczyste podpisanie umowy / Fot: Krzysztof Recław/UM KościerzynaInformacja prasowa (moto)

W poniedziałek w Gdańsku wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski przekazał dyrektorowi gdańskiego oddziału GDDKiA, Robertowi Marszałkowi Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, czyli decyzję umożliwiającą rozpoczęcie budowy obwodnicy Kościerzyny. Przekazanie odbyło się w obecności burmistrza miasta, Michała Majewskiego.

Burmistrz Kościerzyny w latach 1994-2014, Zdzisław Czucha przyznał, że "to wielkie wydarzenie dla miasta". "Czekaliśmy na to 20 lat; w sumie tyle trwało określenie przebiegu trasy, szukanie rozwiązań, zmieniały się przepisy" - tłumaczy. Jak powiedział, "dziś wszyscy, którzy jadą na Kaszuby, to przeklinają Kościerzynę z powodu korków". Przyznał, że obecnie droga nr 20 przechodzi praktycznie przez centrum miasta więc powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców i stratę czasu dla przejeżdżających tranzytem.

Wójt gminy Kościerzyna, Grzegorz Piechowski wyraził nadzieję, że inwestycja, tak w czasie realizacji jak i po, będzie impulsem rozwojowym dla całego regionu kościerskiego. Liczy na to, że firmy z regionu będą pracować na budowie jako podwykonawcy, a po budowie - otwarta droga umożliwi dotarcie do nowych terenów inwestycyjnych. Liczy też na to, że dzięki lepszemu połączeniu komunikacyjnemu z Trójmiastem mieszkańcy rejonu kościerskiego będą mieli lepszy dostęp do rynku pracy aglomeracji.

Dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA, Robert Marszałek ocenił, że dzięki obwodnicy przez Kościerzynę będzie jeździło ok. 30 proc. mniej samochodów, gównie ciężkich; w sezonie może to być nawet 50 procent. Obwodnica przejmie głównie ruch na trasie z Gdańska i Gdyni do Bytowa i Chojnic.

Podał, że w okresie letnim przejazd przez ok. 23 tysięczne miasto zajmował ok. godziny. Ocenił, że inwestycja pozwoli też miastu się rozwijać, zarówno przy istniejącej drodze  krajowej, która stanie się drogą wojewódzką, a budowa nowej drogi stworzy możliwości rozwojowe nowych obszarów.

Podał, że w kraju na wybudowanie czeka ponad 300 obwodnic; budowanych jest ok. 30 i w tej grupie jest obwodnica Kościerzyny i to jest ogromny sukces.

"10 września 2017 roku, zgodnie z podpisaną umową z wykonawcą, firmą Strabag, będzie można pojechać obwodnicą Kościerzyny" - zapowiedział Marszałek.

Piotr Laska z firmy Strabag podał, że prace związane z budową rozpoczną się w ciągu najbliższego tygodnia. "Na początku będą to prace geodezyjne, saperskie, będziemy budować drogę serwisową" - dodał. Wyjaśnił, że droga, jadąc od strony Gdańska, zacznie się na rogatkach Kościerzyny, ominie miasto od strony południowej, na granicy lasu od strony zachodniej znów połączy się z obecną DK 20".

Budowa 7,6 km drogi ma kosztować ponad 164 mln zł. Ma to być droga typu 2+1, czyli z dwoma pasami w jedną stronę i jednym w stronę przeciwną. Pasy będą trwale rozdzielone. Będzie to pierwszy  na Pomorzu układ pasów 2+1. Powstaną m.in. cztery węzły drogowe: Kościerzyna Zachód, gdzie obwodnica połączy się z drogą powiatową do Wdzydz, Kościerzyna Południe (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214 do Zblewa), Kościerzyna Wschód (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221 do Gdańska) i Wieżyca (skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20).

Wykonane obiekty w ramach tych węzłów będą posiadały rezerwę terenu pod przyszłą rozbudowę obwodnicy do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie wiele urządzeń służących ochronie środowiska, w tym ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt i przepustów ekologicznych. Droga budowana jest w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas