Postępy na budowie S1. Wykonawca walczy z opóźnieniem
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o postępach przy budowie wyczekiwanej drogi ekspresowej S1. Do zakończenia zmierzają prace mostowe na ważnym 8,5-kilometrowym odcinku pomiędzy miejscowościami Przybędza i Milówka. Na większości obiektów pozostały już tylko prace wykończeniowe i montaż wyposażenia.
GDDKiA poinformowała o postępach prac na budowie tuneli w masywie Baraniej Góry i Białożyński Groń. To właśnie tym śladem wkrótce pobiegnie 8,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1, stanowiący jednocześnie istotną część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m nawy przebito pod koniec 2022 roku. Obecnie zakończono już betonowanie wnętrza. Teraz drogowcy wykonują prace związane wykonywaniem kap chodnikowych. Do pełnego zakończenia robót pozostanie jeszcze wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu.
W przypadku drugiego obiektu położonego w masywie Białożyński Groń już wkrótce rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w 3 godziny przebyła ponad 3-kilmetrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady.
Jednocześnie GDDKiA podkreśla, że zaawansowanie prac drogowych na odcinku S1 Przybędza - Milówka osiągnęło obecnie 70 procent. Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km, drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa - 2,30 km, a droga jednojezdniowa - 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami. Powstała także jedna z łącznic na Węźle Milówka o dł. 450 metrów.
Umowa na wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka podpisano w październiku 2019. Początkowo droga miała zostać wybudowana do sierpnia 2023 roku, ale ze względu na epidemię koronawirusa, GDDKiA zgodziła się na przedłużenie terminu oddania inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku. Niestety niedługo później realizację dotknęło kolejne opóźnienie i ostatecznie finalizację projektu ustalono na 2025 rok.
Wspomniany odcinek pomiędzy miejscowościami Przybędza i Milówka to zaledwie jeden z fragmentów budowanej drogi ekspresowej S1. Nowa trasa biegnąca od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu będzie stanowiła ważną część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Poza fragmentem Przybędza - Milówka, trwają również prace budowalne na odcinkach Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km) oraz Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km). Wartość wszystkich inwestycji przekracza 4 mld zł.