Budowa autostrad

Nowa płatna autostrada

Do maja 2012 roku będzie ukończony odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy na trasie Warszawa-Łódź.

Do maja 2012 roku będzie ukończony odcinek autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy na trasie Warszawa-Łódź.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz czterech konsorcjów, które wygrały przetargi na budowę trasy, podpisali w poniedziałek umowy w tej sprawie.

Budowę przyszłej trasy ze Strykowa do Konotopy podzielono na pięć odcinków. Przetargi na budowę dwóch z nich wygrało konsorcjum firm pod przewodnictwem China Overseas Engineering Group. Po jednym odcinku wybudują trzy konsorcja, których liderami są firmy: Mostostal Warszawa, Strabag i Budimex Dromex. Koszt całej inwestycji wyniesie 3,2 mld zł.

Firmy, które wygrały przetargi muszą zaprojektować swoje odcinki. Najwięcej obaw budzą Chińczycy, którzy debiutują w roli firm zajmujących się budownictwem infrastrukturalnym na polskim rynku. Mają oni wybudować aż dwa z pięciu odcinków ponad połowy autostrady z Łodzi do Warszawy.

Reklama

- Z deklaracji tego konsorcjum wynika, że może zarówno wszystko ściągnąć do Polski, jak i kupić w Polsce. Jakie rozwiązanie wybiorą to jest ich sprawa. Oni mają jeden cel - wybudować tę autostradę zgodnie z harmonogramem i odpowiedniej jakości - mówi Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad, który zapewnił, że firmy, które będą budować autostradę, mogą liczyć na pomoc Dyrekcji w uzyskiwaniu niezbędnych pozwoleń, by realizacja inwestycji szła jak najsprawniej.

Dodał, że na przełomie 2009 i 2010 r. zostanie uporządkowany pas drogowy, by po zakończeniu projektowania wykonawcy mogli natychmiast przystąpić do prac. - W październiku ogłosimy przetargi na budowę punktów obsługi podróżnych, żeby stacje benzynowe i inne obiekty były gotowe razem z autostradą - powiedział.

Obecny na uroczystości szef resortu infrastruktury Cezary Grabarczyk zaznaczył, że jest to debiut chińskich firm zajmujących się budownictwem infrastrukturalnym na polskim rynku. Podkreślił, że wymiana doświadczeń może być cenna zarówno dla strony polskiej, jak i chińskiej.

Aby mieć jednak pewność, że Chińczycy dotrzymają terminu oraz jakości, budowę A2 mają kontrolować aż trzy zewnętrzne firmy. Minister Grabarczyk ma jeszcze coś w zanadrzu: Lotne, mobilne laboratoria, które zagwarantują jakość. - Nie stać nas na to, aby dwa razy wykonywać tę samą pracę.

Przetarg na liczący 91 km odcinek autostrady A2 Łódź - Warszawa od Strykowa do Konotopy został rozstrzygnięty pod koniec sierpnia. Odcinek ma połączyć się z budowaną północną obwodnicą Warszawy S8, a potem z południową obwodnicą S2. Przejazd nim będzie kosztował 18,20 zł.

Autostrada A2 ma połączyć wschodnią i zachodnią granicę Polski, od przejścia granicznego z Niemcami w Świecku do polsko-białoruskiego przejścia Kukuryki-Kozłowicze. Obecnie trasa ma 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie). Na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.

INTERIA.PL/RMF/PAP
Dowiedz się więcej na temat: płatne | Łódź | Warszawa | przetargi | firmy | odcinek | autostrady | autostrada | płatna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy