NIK o drogach przed Euro: zabraknie 400 km dróg!
W przygotowaniach transportu na Euro 2012 nastąpił postęp - stwierdza Najwyższa Izba Kontroli w opublikowanym we wtorek raporcie.
Izba znalazła jednak wiele nieprawidłowości, towarzyszących inwestycjom drogowym, kolejowym i w portach lotniczych.
NIK badała m.in. procesy budowy i modernizacji lotnisk, infrastruktury kolejowej, w tym dworców, oraz drogowej. Izba stwierdziła w raporcie, że największe zaniedbania występują w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej. NIK wytknęła Ministrowi Infrastruktury, Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządom PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. brak skutecznego nadzoru nad inwestycjami.
Według NIK, nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km - pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4, i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne. Nie zostaną także oddane trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5. Zagrożone nieoddaniem do użytku przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km.
Mimo to Izba wystawiła pozytywną ocenę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, szczególnie za liczbę zawartych umów z wykonawcami inwestycji drogowych. NIK postuluje jednak podjęcie dalszych działań, by dokończyć odcinki uznane za kluczowe lub ważne.
NIK oceniła również, że z uwagi na brak możliwości ukończenia budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między tymi miastami.
Kontrolę NIK przeprowadziła między 2 listopada 2010 r. a 14 stycznia 2011 r.
Izba zapowiedziała również, że wkrótce rozpocznie następną kontrolę przygotowań do EURO 2012, sprawdzając m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.