Budowa autostrad

Koniec budowy autostrady A1. Jest gotowa w całości, od morza do Czech

Zakończyła się budowa autostrady A1 w Polsce. Drogę, która prowadzi od Rusocina pod Gdańskiem do Gorzyczek na granicy z Czechami i ma 560 kilometrów, budowano - z przerwami - ponad 35 lat.

Oficjalnie budowa autostrady A1 zakończyła się po tym, gdy między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem zmieniono ograniczenie prędkości na docelowe, czyli 140 km/h. Tym samym zakończyły się nie tylko wszystkie prace na tym odcinku, ale także wieloletni proces budowy autostrady A1 w Polsce.

Koniec budowy ostatniego odcinka autostrady A1

Ten ostatni z odcinków A1 ma ponad 24 km długości, dwie jezdnie  o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni już od grudnia ubiegłego roku. Jednak trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej, dlatego na całym odcinku obowiązywało ograniczenie prędkości do 100 km/h. 

Reklama

Aktualnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h.

Na całym, ponad 80-kilometrowym betonowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy kierowcy mają do do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują utrudnień w ruchu. 

Pierwszy odcinek autostrady A1 powstał w 1989 roku

Pierwszy odcinek autostrady A1, z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego, oddano do użytku w 1989 roku. W 2018 roku GDDKiA podpisała umowy na przebudowę tego pierwszego odcinka

Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005 - 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. 

W latach 2007 - 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1, umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 - 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach. 

W 2018 roku podpisano umową na przebudowę na autostradę trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. 

W kwietniu 2019 r, zawarto umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. 

Autostrada A1 od morza do Czech ma 560 km długości

Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym, nie przekraczając dopuszczalnej prędkości, w czasie ok. 5 godzin z przerwą na odpoczynek. 

Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk. Ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.   

Autostrady A1 nie byłoby bez środków europejskich

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową tylko ok. 81 km istniejących odcinków dróg - A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy - to ponad 2,8 mld zł. 

Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

***

GDDKiA/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: autostrada A1 | budowa dróg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy