Budowa autostrad

Betonowy fragment nowego odcinka drogi S7. Dobry pomysł?

Chociaż powszechnie buduje się drogi z nawierzchnią asfaltową, to nadal można spotkać takie, wykorzystujące beton. Wciąż się też takie buduje.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się ostatnio zdjęciami z budowany nowego odcinka drogi ekspresowej S7 na odcinku Mława-Strzegowo w województwie mazowieckim. Pokryty jest on betonem i niektórzy internauci pochwalali taką decyzję, a inni... wręcz przeciwnie.

Prawda jest taka, że nawierzchnia betonowa ma wiele zalet, a najczęściej wymienianą jest jej znacznie wyższa trwałość od asfaltowej. Mówi się o nawet czterokrotnej przewadze! Beton jest też bardziej odporny na odkształcenia, więc lepiej sprawdza się właśnie na drogach ekspresowych i autostradach, gdzie natężenie ruchu jest spore. Tyle teoria - jeden z komentujących przywołuje drogę S17, gdzie na betonowej nawierzchni zrobiły się fałdy u muldy...

Reklama

Typowymi wadami takich dróg są natomiast problemy z ich naprawą - wykruszonych ubytków nie da się zalać nowym betonem. Ponadto taka nawierzchnia ma mniejszą przyczepność, co jest szczególnie odczuwalne podczas opadów deszczu lub w warunkach zimowych. Wyższe są także koszty budowy takiej drogi, chociaż można oczywiście argumentować, że rekompensuje to jej znacznie wyższa trwałość.

A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Lepsze są drogi asfaltowe czy betonowe?

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy