Betonowy fragment nowego odcinka drogi S7. Dobry pomysł?
Chociaż powszechnie buduje się drogi z nawierzchnią asfaltową, to nadal można spotkać takie, wykorzystujące beton. Wciąż się też takie buduje.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się ostatnio zdjęciami z budowany nowego odcinka drogi ekspresowej S7 na odcinku Mława-Strzegowo w województwie mazowieckim. Pokryty jest on betonem i niektórzy internauci pochwalali taką decyzję, a inni... wręcz przeciwnie.
Prawda jest taka, że nawierzchnia betonowa ma wiele zalet, a najczęściej wymienianą jest jej znacznie wyższa trwałość od asfaltowej. Mówi się o nawet czterokrotnej przewadze! Beton jest też bardziej odporny na odkształcenia, więc lepiej sprawdza się właśnie na drogach ekspresowych i autostradach, gdzie natężenie ruchu jest spore. Tyle teoria - jeden z komentujących przywołuje drogę S17, gdzie na betonowej nawierzchni zrobiły się fałdy u muldy...
Typowymi wadami takich dróg są natomiast problemy z ich naprawą - wykruszonych ubytków nie da się zalać nowym betonem. Ponadto taka nawierzchnia ma mniejszą przyczepność, co jest szczególnie odczuwalne podczas opadów deszczu lub w warunkach zimowych. Wyższe są także koszty budowy takiej drogi, chociaż można oczywiście argumentować, że rekompensuje to jej znacznie wyższa trwałość.A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Lepsze są drogi asfaltowe czy betonowe?
***