A4 ma już dwa pasy. Ale ciągle można jechać tylko 110 km/h

Kierowcy od środy mogą korzystać z dwóch jezdni autostrady A4 od węzła Brzesko do węzła Wierzchosławice w Małopolsce. Od końca listopada zeszłego roku ruch w obie strony na tym prawie 21-kilometrowym odcinku odbywał się jedną jezdnią.

Autostrada A4 coraz bardziej przypomina autostradę / Fot: Piotr Tracz
Autostrada A4 coraz bardziej przypomina autostradę / Fot: Piotr TraczReporter

Jak zaznaczyła w środę rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), puszczenie ruchu nie oznacza końca budowy na tym fragmencie autostrady. Nadal będą trwały prace związane z budową dwóch miejsc obsługi podróżnych (MOP), przejść dla zwierząt, dróg serwisowych, wykonywane będą też ogrodzenia trasy.

Na drugiej jezdni autostrady, która została dopuszczona do użytkowania pod koniec listopada zeszłego roku, poprawiane będzie oznakowanie poziome na kilkusetmetrowych odcinkach, co spowoduje czasowe zawężenie jezdni do jednego pasa ruchu.

Według drogowców prowadzone wciąż prace powodują, że na tym odcinku autostrady A4 prędkość ograniczona będzie do 110 km/godz. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w czerwcu tego roku.

Cały 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce wciąż będzie dostępny jedynie dla aut o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusów. Ciężarówki na tym odcinku kierowane są na drogę krajową nr 4.

Takie rozwiązanie to efekt m.in. protestów samorządów w Tarnowie, Brzesku i Bochni, które obawiają się, że samochody ciężarowe zdezorganizują ruch na lokalnych ulicach, którymi wytyczono tymczasowe zjazdy z autostrady w tych miastach.

Budowa autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.

Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w blisko 2 mld zł. Autostrada powstała, jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni.

Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Odcinek jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Tarnowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas