Wyścigowa Toyota GT86 prosto z Polski

Toyota GT86, sportowe coupe z Japonii, jest świetną bazą do budowy wyczynowych aut na rajdy i wyścigi. Sportowe ramię Toyoty w Europie, Toyota Motorsport GmbH, opracowało na jej podstawie profesjonalne wersje wyścigowe i rajdowe do kupienia dla zespołów oraz amatorów sportów motorowych. Równocześnie wielu tunerów na całym świecie opracowuje wyczynowe GT86 według własnego pomysłu. Jednym z nich jest Marcin Szeffer, który od 2 lat rozbudowuje samochód ambitnego polskiego kierowcy, Piotra.

Marcin Szeffer, właściciel warsztatu Forge Racing, poznał kierowcę GT86 na wyścigach track day na torze w Poznaniu w kwietniu 2015 roku. Szeffer był instruktorem wyścigowej jazdy, a Piotr jednym z kursantów w grupie, który stanął na torze po raz pierwszy w życiu. W czasie treningu pojawiły się w samochodzie pewne problemy techniczne, które Szeffer naprawił w swoim warsztacie. Wtedy właściciel auta zaczął się interesować możliwościami tuningu. Jego zaangażowanie zaowocowało nawiązaniem ścisłej współpracy z Marcinem Szefferem, który stał się zarówno trenerem młodego kierowcy, jak i tunerem jego samochodu.

Reklama

Początki tuningu

Bazą wyścigowej Toyoty jest seryjne GT86 z 2013 roku. Pierwszą modyfikacją były wyścigowe hamulce (big brake kit), opracowane przez Szeffera na bazie hamulców z Subaru STI z 2008 roku. Auto otrzymało tarcze o średnicy 315 mm, czterotłoczkowe zaciski Brembo z przodu i dwutłoczkowe z tyłu. Na kolejnym track day widać było większe możliwości auta, ale właściciel nie zamierzał na tym poprzestać. Na drugi ogień poszła zmiana amortyzatorów na Ohlins Road and Track. Rozwiązanie to jest kompromisem pomiędzy jazdą wyczynową a drogową, pozwala jednak na regulację twardości, wysokości i pochylenia kąta koła. Samochód otrzymał także dedykowane, grubsze stabilizatory Whiteline, torowe opony i został wyważony na wagach samochodowych.

Te zmiany pozwoliły zapalonemu kierowcy ponownie poprawić osiągi i dały mu nową motywację do intensywnych treningów. Czas jednego okrążenia na torze w Poznaniu Piotr zredukował z 2:02 do 1:54.

Rasowa wyścigówka

Największe modyfikacje warsztat Forge Racing przeprowadził w 2016 roku. Po kilkutygodniowych analizach zapadła decyzja o zamontowaniu turbosprężarki. Jest to popularna modyfikacja w USA, ale słabo znana w Polsce. Dlatego Marcin Szeffer zamówił większość części do przeróbki w amerykańskiej firmie zajmującej się tuningiem Sciona FR-S, bliźniaczego modelu GT86. Zza oceanu przyleciał układ dolotowy, układ wydechowy, turbosprężarka i wtryskiwacze. Część elementów zostało dobranych w Polsce. Silnik dostał kute korbowody i tłoki, intercooler i większą miskę olejową. Podczas pierwszych testów na hamowni udało się wygenerować 400 KM - o 100% więcej mocy niż uzyskuje fabryczny silnik wolnossący.

Większa moc wymagała zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczeń kierowcy. We wnętrzu znalazła się klatka bezpieczeństwa Szeffer Safety Cages, opracowana przez Marcina Schefflera. Pod nią fotele kubełkowe OMP, 6-punktowe pasy Sparco i kierownica OMP. Samochód został dostrojony na komputerze seryjnym z ekumasterem.

Toyota GT86 to elegancki samochód, dlatego jego właścicielowi zależało na tym, aby auto dobrze wyglądało także po przeróbkach. Sportowe fotele, boczki i deska rozdzielcza zostały obszyte alcantarą. Z zewnątrz pojawiły się elementy z włókna węglowego - przedni spojler (splitter), duży tylny spojler, maska silnika i lusterka. Samochód zmienił także kolor - został oklejony na ciemnoszary mat. Ponadto gumowe tuleje na wahaczach zostały wymienione na poliuretanowe.

W tej postaci Toyota GT86 pojawiła się na torze na początku 2016 roku na pierwszym track day. Możliwości auta jako pierwszy sprawdził Marcin Scheffler, uzyskując czas okrążenia 1:45 - o 9 sekund poprawiając rekord samochodu. Najlepszy wynik właściciela auta do tej pory to 1:46. Już wiadomo jednak, że na tym nie poprzestanie i samochód przejdzie kolejne modyfikacje.

Wyczynowe wersje GT86

Toyota Motorsport GmbH (TMG) to firmowa stajnia Toyoty zajmująca się sportami motorowymi - aktualnie siedziba zespołów TOYOTA GAZOO Racing startujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) i Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC). Jednocześnie TMG zajmuje się produkcją części do tuningu oraz opracowywaniem wyczynowych wersji sportowych samochodów Toyoty. W jej ofercie znajdują się obecnie dwa modele, którymi prywatne zespoły walczą o trofea w rajdach i wyścigach na całym świecie.

Toyota GT86 CS-R3 ma homologację FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Model ten jest pierwszym nowym samochodem rajdowym z napędem na tylną oś, który otrzymał homologację FIA w XXI wieku. Kategoria R3 jest zdominowana przez samochody z napędem na przednią oś, dlatego spełnienie wymogów FIA wymagało sporo pracy. Moc wolnossącego boksera została zwiększona do 232 KM, a moment obrotowy do 235 Nm. Sportowe wrażenia zwiększa sześciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów firmy Drenth, przeznaczona specjalnie do samochodów z tylnym napędem. Auto otrzymało również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, wzmocnione zawieszenie, hamulce i układ wydechowy oraz klatkę bezpieczeństwa w standardzie. GT86 CS-R3 można zobaczyć w akcji m.in. w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec.

Dla fanów ścigania na torze TMG przygotowała model GT86 CS-Cup. Samochód powstał z myślą o serii GT86 Cup rozgrywanej na torze Nürburgring w ramach niemieckiej serii wyścigów długodystansowych VLN. Puchar daje możliwość prywatnym kierowcom spróbowania swoich sił w profesjonalnych wyścigach, stając na legendarnym torze Nürburgring Nordschleife nie tylko w roli widza. GT86 CS-Cup jest wyposażony m.in. w system flat-foot gear shifting, który umożliwia zmianę biegu bez zdjęcia nogi z pedału gazu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy