Rajd Polski już w ten weekend. Harmonogram
Gdy Rajd Polski był rundą WRC nie rywalizowano w nim o punkty do mistrzostw Polski, bowiem rundy mistrzostw świata są sporo dłuższe, nieco inne są też przepisy. W tym roku drugi najstarszy rajd świata jest częścią kalendarza najstarszego cyklu rajdowego świata, czyli mistrzostw Europy. To oznacza, że uczestnicy mistrzostw Polski mogą punktować w FIA ERC, a zawodnicy startujący w Europie mogą zdobyć punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu.
Zarówno mistrzostwa Europy, jak i krajowy czempionat są rozgrywane w oparciu o regulamin rajdów regionalnych FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa). Naturalnie w Polsce, tak jak w wielu innych państwach, krajowe mistrzostwa mają swój regulamin, jednak jego zapisy muszą być zgodnie z wspomnianym dokumentem wydawanym przez FIA.
Zarówno w mistrzostwach Europy, jak i w RSMP, najwyższą kategorię samochodów stanowią rajdówki klasy R5. Wprowadzone w 2013 roku konstrukcje zastąpiły samochody S2000. Jeszcze w 2012 zwycięzca Rajdu Polski - Fin Esapekka Lappi jechał po triumf Skodą Fabią S2000. Rok później, Kajetan Kajetanowicz w spektakularnym stylu zadebiutował za kierownicą auta R5, pokonał Bryana Bouffier w Peugeocie 207 S2000 i wygrał Rajd Polski po raz trzeci w swojej karierze. Co prawda w niektórych krajach kierowcy mogą walczyć o mistrzostwo za kierownicą samochodów WRC starszych generacji, ale praktyka pokazuje, że nowsza konstrukcja, czyli rajdówka klasy R5 w rękach sprawnego kierowcy jest skuteczniejszą bronią.
W tegorocznym PZM 75. Rajdzie Polski mamy dwie listy zgłoszeń - do przedostatniej rundy FIA ERC i finałowej rundy mistrzostw Polski. Na obu widnieje 35 załóg, ale łączna liczba załóg, które anonsują wizytę w Mikołajkach to 56. Jak to możliwe? Zawodnicy, którzy deklarują chęć rywalizacji w rajdzie takim jak PZM 75. Rajd Polski mogą zgłosić się wyłącznie do rundy FIA ERC lub RSMP, ale mogą także wybrać rywalizację w obu tych cyklach. Takich załóg jest całkiem sporo, stąd też w sumie na starcie zobaczymy nie 70, lecz 56 załóg.
Punkty zdobyte w FIA ERC nie są tożsame z tymi wywalczonymi w punktacji RSMP, ponieważ w obu cyklach obowiązują inne zasady punktacji. I tak w Europie kierowca i pilot w jednej rundzie mogą wywalczyć maksymalnie 39 punktów. 25 "oczek" przyznawane jest za zwycięstwo w rajdzie, a dodatkowe 14 można zdobyć, jeśli załoga była najszybsza w obu etapach rajdu (po 7 za każdy dzień rywalizacji).
W RSMP rajdy są najczęściej jednodniowe, nie ma zatem bonusowych punktów za poszczególne etapy, a zwycięzca otrzymuje - podobnie jak w FIA ERC - 25 "oczek".
PZM 75. Rajd Polski to jednak podwójna liczba kilometrów do przejechania i dlatego w rundzie RSMP w Mikołajkach do zdobycia jest 50, a nie 25 punktów.
W FIA ERC ostatni odcinek w rajdzie nie jest Power Stage’m, ale w RSMP już tak i stąd też w mistrzostwach Polski można wzbogacić swój dorobek na finałowym oesie zawodów według klucza 5-4-3-2-1 dla pięciu najszybszych załóg. W sumie triumfator rundy RSMP i jednocześnie zwycięzca ostatniego odcinka może dopisać do swojego dorobu aż 55 punktów.
Zgłoszenie się do mistrzostw Europy daje nie tylko możliwość zaistnienia w tym cyklu, lecz także lepszą pozycję startową. Załogi z listy FIA ERC mają tzw. priorytet, co oznacza, że ruszają na trasę przed stawką zawodników zgłoszonych wyłącznie do mistrzostw krajowych. Ma to szczególne znaczenie w rajdach rozgrywanych na luźnej nawierzchni - tak jak PZM 75. Rajd Polski. Po przejazdach pierwszych załóg szutrowe drogi są już nieco rozjeżdżone, nierzadko bardziej kopne, przez co uzyskiwanie oczekiwanych wyników staje się trudniejsze.
Różnice nie kończą się na punktacji. W mistrzostwach Europy rywalizuje się w klasyfikacji generalnej (ERC), w klasyfikacjach dla załóg w samochodów produkcyjnych (ERC2), dla zawodników w autach z napędem na jedną oś (ERC3), a także w cyklach juniorskich ERC Junior U27 oraz ERC Junior U28. Do tego dochodzi także klasyfikacja Pań oraz punktacja narodowa - ERC Nation’s Cup. Z kolei w RSMP oprócz klasyfikacji generalnej i "ośki" (samochody 2WD) mamy jeszcze 13 innych klas.
Rywalizacja sportowa w 75. PZM Rajdzie Polski rozegra się na 15 odcinkach specjalnych o łącznej długości 214,92 km. Zwycięzców polskiej rundy mistrzostw Europy poznamy w niedzielę, 23 września około godziny 18.
Harmonogram PZM 75. Rajdu Polski
Piątek, 21 września 2018 (1 odcinek specjalny 2,5 km):
7:30 - odcinek testowy: Tałty (3,26 km)
10:00 - odcinek kwalifikacyjny: Tałty (3,26 km)
12:45 - konferencja prasowa z zawodnikami (biuro prasowe)
14:10 - wybór pozycji startowych (Plac Wolności, Mikołajki)
15:00 - ceremonia startu (Plac Wolności, Mikołajki)
17:00 - OS 1: Mikołajki Arena (2,5 km)
Sobota, 22 września 2018 (8 odcinków specjalnych, łącznie 114,52 km):
6:45 - serwis A - 15 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
7:30 - OS 2: Paprotki (15,22 km)
9:05 - OS 3: Świętajno (19,60 km)
10:00 - OS 4: Stare Juchy (13,31 km)
11:30 - OS 5: Mikołajki Max (9,13 km)
12:00 - serwis B - 30 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
13:00 - OS 6: Paprotki (15,22 km)
14:35 - OS 7: Świętajno (19,60 km)
15:30 - OS 8: Stare Juchy (13,31 km)
17:00 - OS 9: Mikołajki Max (9,13 km)
Flexi serwis C - 45 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
Niedziela, 23 września 2018 (6 odcinków specjalnych, łącznie 97,9 km):
6:45 - serwis D - 15 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
8:05 - OS 10: Pozedrze (13,45 km)
9:10 - OS 11: Gołdap (19,9 km)
11:20 - OS 12: Baranowo (15,6 km)
12:10 - serwis E - 30 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
13:45 - OS 13: Pozedrze (13,45 km)
14:50 - OS 14: Gołdap (19,9 km)
17:00 - OS 15: Baranowo (15,6 km)
17:40 - serwis F - 10 min. (Hotel Gołębiewski, Mikołajki)
18:20 - ceremonia mety (Plac Wolności, Mikołajki)