Przed Rajdem Monte Carlo
Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia pierwszej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata - Rajdu Monte Carlo. Rozgrywane na alpejskich trasach zawody są najdłużej trwającym rajdem w całych mistrzostwach i przez wielu zawodników uznawanym za najtrudniejszy.
W dużej mierze decyduje o tym pogoda. Nie tylko jej nieprzewidywalność, ale również zróżnicowanie nawierzchni nawet na tych samych odcinkach specjalnych (odcinki specjalne często zaczynają sie w dolinach i prowadzą w góry, gdzie na drogach zalega śnieg), co powoduje, że olbrzymie znaczenie ma właściwy dobór opon.
W tym roku żaden z 14 odcinków specjalnych nie jest identyczny z zeszłorocznym, aczkolwiek większość wykorzystuje te same odcinki dróg i różni się tylko ich długością.
We czwartek na liczącą 1442 (w tym odcinki specjalne 409 km) trasę wyruszy 60 samochodów - wszystkie w specyfikacji A-grupowej. Niestety nie będzie wśród nich polskiej załogi. Co prawda do rywalizacji w klasie Super 1600 za kierownicą Citroena Saxo przystąpić miał Dariusz Chudobiński, jednak odniesiona pod koniec grudnia na nartach kontuzja wyeliminowała kierowcę z walki.
A co słychać przed rajdem w zespołach fabrycznych?
Peugeot w rajdzie wystawia trzy załogi. Peugeoty po raz pierwszy będą czerwone - ma to związek z pozyskaniem koncernu tytoniowego jako sponsora strategicznego. Lider zespołu, aktualny mistrz świata Marcus Gronholm miał problemy z barkiem przez co stracił jeden dzień testów. Do zdrowia powrócił natomiast po wypadku w Australii Robert Reid.
W Fordach rywalizować będą również trzy załogi. Po raz pierwszy jako lider zespołu pojedzie młody Estończyk Markko Martin. Wspierać będzie go zwycięzca Monte Carlo w klasie Junior WRC z zeszłego roku Francois Duval. Ford w tym sezonie zmienił dostawcę opon: zamiast Pirelli wykorzystywał będzie Micheliny. Dodatkowo zmieni się malowanie samochodów. Focusy będą białe z niebieskimi wstawkami.
Subaru rozpocznie sezon z nowym modelem Imprezy WRC. Dane techniczne, a nawet szczegóły wyglądu są nadal utrzymywane w tajemnicy. Firma zaprezentuje samochód dopiero w środę wieczorem w Monte Carlo. Imprezy poprowadzą Petter Solberg i Tommi Makinen.
Hyundai na rajdowe trasy wyruszy z nowym sponsorem. Koreański producent zakończył współpracę z firmą Castrol, nowego sponsora ogłosi tuż przed rajdem. Zespół nie ćwiczył we Francji, kierowcy opierać będą się na doświadczeniu zdobytym podczas testów przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii.
Skoda poprawiła Octavię WRC. W stosunku do zeszłego sezonu zmniejszono wagę samochodu, poprawiono rozkład mas, pracowano nad zawieszeniem i silnikiem. Wiele godzin za kierownicą Octavii spędził Didier Auriol, który po raz pierwszy wyruszy na trasy rajdowe samochodem czeskiego producenta.
Citroen w ostatniej chwili sfinalizował rozmowy z nowym sponsorem - firmą Telefonica. W związku z tym Xsary nie będą już czerwone lecz niebiesko-biało-czerwone. Oficjalnie nowego sponsora francuski zespół przedstawi na środowej konferencji przed rajdem.