Land Cruiser 155 - weteran grupy T2

Hiszpański kierowca Xavier Foj, legenda Rajdu Dakar, udowodnił, że Land Cruiser 155 to auto niezniszczalne. W 2019 roku ta trzydrzwiowa Toyota wciąż pozwala walczyć o wysokie lokaty w rajdach terenowych, a niska awaryjność i dostęp do części zamiennych sprawiają, że jest świetnym wyborem dla osób rozpoczynających przygodę z cross-country.

Polski pomysł na T2

Grupa T2 to rywalizacja seryjnych samochodów terenowych z niezbędnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. A to oznacza, że ściganie takimi konstrukcjami nie wymaga wielkich nakładów finansowych, jest duży dostęp do części. W XXI wieku rywalizację takich aut w największych rajdach terenowych świata zdominowała Toyota z modelem Land Cruiser. Seryjne zwycięstwa w Rajdzie Dakar tylko to potwierdziły.

Ale w ostatnich latach konkurencja w grupie T2 jest coraz mniejsza, bo wygasają homologacje. A przede wszystkim nowych nie przybywa, bo producenci nawet o homologacje się nie starają. Polski Związek Motorowy stara się ten trend odwrócić, przedłużając możliwość startów tymi samochodami.

Reklama

“Jest bardzo wiele samochodów grupy T2, które ścigały się w rajdach terenowych jeszcze nie tak dawno temu, ale wygasły im homologację i od tej pory ścigać się nie mogły. Szkoda żeby poszły w zapomnienie, bo umożliwiają one jednak rywalizację na względnie akceptowalnym poziomie kosztowym dla wielu zawodników. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić do regulaminów "historyczne" T2, żeby dać tym autom drugie życie." - mówi Tomasz Brzeziński z Podkomisji Rajdów Terenowych PZM, który jest inicjatorem pomysłu.

Land Cruiser sprawdzony w Rajdzie Dakar

“Przekrój samochodów, które można przystosować do ścigania w ramach grupy T2 nie wymaga monstrualnego budżetu. W tej chwili najlepszym wyborem wydaje się Toyota Land Cruiser 155, która ma doskonały stosunek ceny do tego, co oferuje. 

To auto niemal pancerne, co udowodnił choćby Xavier Foj w Rajdzie Dakar. Auto spisze się w krótszych rajdach typu baja, ale pozwala też na rywalizację w maratonach" - uważa Piotr Sołtys, właściciel Solter Rally Team, który zajmuje się przygotowaniem i obsługą rajdowych terenówek.

Xavier Foj to prawdziwa legenda Rajdu Dakar. Wystąpił w ostatnich 28 edycjach, 13 razy z rzędu dojeżdżał do mety, co jest wielkim wyczynem. Od 2006 roku startuje Toyotami, od 2011 roku postawił na model Land Cruiser 155, który przyniósł mu trzy zwycięstwa z rzędu w grupie T2 w najtrudniejszym terenowym rajdzie świata. Trudno o lepszą rekomendację dla auta.

Trzylitrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem o mocy ok. 200 KM,  sześciobiegowa skrzynia biegów, sportowe zawieszenie Donnera, a do tego zbiornik paliwa o pojemności 300 litrów sprawiają, że auto świetnie radzi sobie zarówno na szybkich partiach tras rajdowych w stylu WRC, jak i na fragmentach bardziej przeprawowych czy typowo pustynnych. W tym sezonie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych rywalizują już dwa Land Cruisery 155. Auta załóg Baranowski/Konczak oraz Piec/Marczewski plasują się w czołówce grupy T2 i ocierają się o czołową dziesiątkę klasyfikacji generalnej, gdzie dominują konstrukcje typu proto.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama