Finlandia. Rajd Arktyczny: Ott Tanak najszybszy

​Ott Tanak (Hyundai I20 WRC) wygrał w Finlandii Rajd Arktyczny, drugą rundę tegorocznych samochodowych mistrzostw świata. Z 10 rozegranych odcinków specjalnych Estończyk był najszybszy na sześciu. Liderem cyklu jest Fin Kalle Rovanpera (Toyota Yaris WRC).

Drugie miejsce ze stratą 17,5 s wywalczył Rovanpera, a trzeci był Belg Thierry Neuville (Hyundai I20 WRC) - strata 19,8 s.

"To był dla nas bardzo udany weekend, choć przed startem tak się nie zapowiadał. Finlandia to przecież matecznik Toyoty, tutaj bazuje ten zespół, obawiałem się bardzo mocnej konkurencji. Trasa była niesamowita, doskonała jako runda mistrzostw świata. Jestem zadowolony, walczymy o tytuł" - powiedział Tanak. 

W walce o zwycięstwo tym razem nie liczył się broniący tytułu siedmiokrotny mistrz świata Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC). W końcówce przejazdu ostatniego sobotniego odcinka specjalnego Francuz wypadł z drogi i utknął w śnieżnej zaspie. Wydobycie samochodu z pułapki zajęło załodze prawie 20 minut, do mety dojechała z takim właśnie spóźnieniem i przestała się liczyć w walce o końcowy sukces.

"Miałem pecha, ale tak się zdarza na zimowych imprezach. Trasa była świetna, choć bardzo wymagająca. Mam nadzieję, że wrócimy tutaj za rok" - podkreślił Ogier. 

Przed startem w Finlandii Ogier prowadził w klasyfikacji MŚ, gdyż wygrał rajd Monte Carlo. We Francji w styczniu punktów natomiast nie zdobył Tanak, mistrz świata 2019, który przebił na jednym odcinku dwie opony i wycofał się z rywalizacji.

Reklama

Liderem cyklu po Arktycznym został Rovanpera, który w Monte Carlo uplasował się na czwartej pozycji. Młody Fin ma 39 pkt, a pięć dopisał w Laponii za wygranie ostatniego odcinka, który miał status Power Stage. Na drugą pozycję w MŚ awansował Nueville - 35 pkt, a trzecią lokatę dzielą Ogier oraz Walijczyk Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC) - po 31.

"Liczyłem na dobry wynik, lubię jeździć po śniegu i lodzie. Udało się plan zrealizować, ale o tym, że obejmę prowadzenie w mistrzostwach świata nawet nie marzyłem" - przyznał Rovanpera.

Najszybszą załogą kategorii WRC2 okazali się Esapekka Lappi i Jane Ferm (VW Polo GTI Rally2). Drugie miejsce zajęli Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia Rally2 Evo), a na najniższym stopniu podium stanęli Rosjanie (choć ze względu na karę związaną z aferą dopingową występujący pod flagą neutralną) Nikolay Griazin/Konstantin Aleksandrov (VW Polo GTI Rally2).

Zwycięstwo w domowej rudzie WRC na mecie w Rovaniemi świętowali również Finowie, Teemu Asunmaa oraz Marko Salminen (Skoda Fabia Rally2 Evo). Na drugim stopniu podium stanęli Estończycy Egon Kaur i Silver Simm (VW Polo GTI Rally2), a trzeci byli ró∑nież Finowie, Mikko Heikkila/Topi Luhtinen (Skoda Fabia Rally2 Evo).

Podczas dzisiejszego etapu duet Michał Sołowow/Maciej Baran (Citroen C3 Rally2) awansował o jedną pozycję. Polacy ukończyli Arctic Lapland Rally na 26. miejscu w klasyfikacji generalnej, będąc jednocześnie 9. załogą kategorii WRC3. Dwa punkty zdobyte w Finlandii dają duetowi zespołu Barlinek RT miejsce pod koniec drugiej dwudziestki w rocznym zestawieniu WRC3.

- Po roku przerwy powrót na zimowe odcinki okazał się bardzo fajny. Mieliśmy dużo frajdy i dużo przyjemności z jazdy - skwitował na mecie w Rovaniemi fińską rundę WRC Michał Sołowow, który w najlepszym swoim występie pod kołem podbiegunowym zanotował 7. pozycję w 2011 roku, za kierownicą Forda Fiesty S2000, kiedy to Arctic Rally stanowił rundę Mistrzostw Finlandii.

- Arctic Rally, po raz pierwszy rozgrywany jako runda WRC był bardzo dobrze zorganizowany, podobnie zresztą jak w latach poprzednich - dodał Maciej Baran. - Mieliśmy dobre auto, dobry zespół, a także znakomitą rywalizację przez cały weekend.

Startujący w tej samej klasyfikacji Adrian Chwietczuk, pilotowany przez Jarka Barana, ukończył fińskie zawody na 12. miejscu. Dla kierowcy Skody Fabii Rally2 Evo druga runda była debiutem na najwyższym szczeblu rajdowej rywalizacji, a fakt ukończenia skandynawskiej rundy dał obu zawodnikom dużo radości.

- To była moja największa rajdowa przygoda w życiu - napisał Adrian Chwietczuk na swoim FB. - Wielkie podziękowania dla Jarka (Barana - przyp. red.), którego pewny i spokojny głos doprowadził nas w jednym kawałku do mety. Tempo nie było najlepsze, ten start to trening i rozwój. Chciałem przejechać cały rajd i oddać auto w jednym kawałku. Udało się - podsumował fińską rundę WRC mieszkaniec Olsztyna.

W tegorocznym kalendarzu rajdowych MŚ - po odwołaniu imprez w Szwecji i Wielkiej Brytanii - jest 12 rund. Sezon zakończy w połowie listopada Rajd Japonii. Trzecią rundą cyklu będzie w dniach 23-25 kwietnia Rajd Chorwacji.

Wyniki Rajdu Arktycznego:

 1. Ott Tanak (Estonia/Hyundai I20 WRC)             2:03.49,6
 2. Kalle Rovanpera (Finlandia/Toyota Yaris WRC)  strata 17,5
 3. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai I20 WRC)            19,8
 4. Craig Breen (Irlandia/Hyundai I20 WRC)               52,6
 5. Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC)                     1.01,5
 6. Katsuta Takamoto (Japonia/Toyota Yaris WRC)        1.37,8
...
26. Michał Sołowow (Polska/Citroen C3 Rally 2)        17.04,7
32. Adrian Chwietczuk (Polska/Skoda Fabia R5)         22.23,8

Klasyfikacja generalna WRC po dwóch rundach

1.     Kalle Rovanpera/Jonne Haltunen (Toyota Yaris WRC) 39 pkt.

2.     Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 WRC) 35 pkt.

3.     Sebastien Ogier/Julein Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 31 pkt.

4.     Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) 31 pkt.

5.     Ott Tanak/Martin Jarveoja (Hyundai i20 WRC) 27 pkt.

Klasyfikacja producentów po dwóch rundach

1.     Toyota Gazoo Racing WRT 88 pkt.

2.     Hyundai Shell Mobis WRT 77 pkt.

3.     M-Sport Ford WRT 24 pkt.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama