Debiut zmodernizowanej Toyoty TS050 Hybrid na torze Monza

TOYOTA GAZOO Racing zademonstrowała nową wersję wyścigowego samochodu Toyota TS050 Hybrid, który wystartuje w sezonie 2017 FIA World Endurance Championship (WEC). Auto zadebiutowało na torze Monza we Włoszech.

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid Informacja prasowa (moto)

W rozpoczynającym się sezonie FIA WEC Toyota wystawi trzy samochody. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzą auto z numerem #7, a Sébastien Buemi i Anthony Davidson, mistrzowie świata 2014, oraz Kazuki Nakajima siądą za kierownicą bolidu #8. W 6-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps oraz w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans wystartuje trzeci team z numerem #9 w składzie Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto i Nicolas Lapierre.

Celem TOYOTA GAZOO Racing jest pierwsze w historii marki zwycięstwo w wyścigu w Le Mans. Z myślą o tym centra techniczne w Kolonii i Higashi-Fuji udoskonaliły niemal wszystkie elementy TS050 Hybrid.

Prototyp na 2017 rok jest napędzany układem hybrydowym o energii 8 MJ z 2,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6. W ośrodku Higashi-Fuji opracowano nową wersję tej jednostki, optymalizując jej wydajność cieplną przez zwiększenie stopnia sprężania. Zmiany objęły komory spalania, blok silnika i głowice cylindrów.

Zoptymalizowany został także napęd hybrydowy. Silniki/generatory są mniejsze i lżejsze, zaś akumulator litowo-jonowy został usprawniony. Zespół Toyota Motorsport GmbH z Kolonii ulepszył również całe podwozie, ściśle współpracując z kolegami z Higashi-Fuji. Udoskonalenia opracowane do TS050 Hybrid zostaną wkrótce wykorzystane w seryjnych samochodach hybrydowych Toyoty.

Toyota TS050 Hybrid

Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  
Toyota TS050 Hybrid  

Regulacje FIA na sezon 2017 Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC) wymagają obniżenia efektywności aerodynamicznej, aby ze względów bezpieczeństwa wydłużyć średni czas jednego okrążenia w Le Mans. Wymagane jest podniesienie przedniego spojlera o 15 mm oraz węższy tylny dyfuzor. Aby spełnić te wymagania, TOYOTA GAZOO Racing zmodyfikowała charakterystykę aerodynamiczną samochodów przy użyciu takich metod jak obliczeniowa mechanika płynów CFD i tunele aerodynamiczne. Najbardziej zauważalne modyfikacje to podniesiony przód i ostro podcięte boki auta.

Według nowych regulacji, zespoły muszą się ograniczyć do dwóch konfiguracji aerodynamicznych w ciągu sezonu, o jedną mniej niż w 2016 roku. Zużycie opon w 6-godzinnych wyścigach jest limitowane do czterech zestawów oraz dwóch zapasowych opon. TOYOTA GAZOO Racing współpracuje z firmą Michelin, która aby spełnić te normy, opracowała nowe mieszanki i konstrukcje. Aby ograniczyć zużycie opon, zoptymalizowana została geometria zawieszenia.

Toyota TS050 Hybrid Informacja prasowa (moto)

Pozostałe zmiany w przepisach także służą poprawie bezpieczeństwa. Boczne lusterka muszą mieć większy zakres pola widoczności, zaś samochody hybrydowe mają zostać wyposażone w sygnalizatory świetlne informujące o prawidłowej pracy napędu. Jeśli w czasie jazdy zielona lampka zgaśnie, samochód zostanie skierowany do pit stopu na naprawę.

TS050 Hybrid w specyfikacji na 2017 rok pokonał już ponad 30 tys. km podczas pięciu testów na torach Paul Ricard, Motorland Aragon i Portimao, obejmujących 30-godzinny test długodystansowy. TOYOTA GAZOO Racing z udoskonalonym samochodem oraz nowym zespołem kierowców przygotowuje się do otwierającego sezon 6-godzinnego wyścigu w Silverstone 16 kwietnia.

"Choć nowy TS050 Hybrid ma tę samą nazwę co samochód z 2016 roku, jego osiągi są znacznie lepsze dzięki zrewidowanemu  napędowi i konstrukcji. Naszym najważniejszym celem w tym roku jest wygrana w Le Mans. Zespół inżynierów w Higashi-Fuji pracował bez przerwy od zeszłorocznego 24-godzinnego wyścigu, aby opracować układ napędowy, który pozwoli nam zawalczyć o najwyższe podium. Dzięki temu mamy nowy silnik spalinowy, zmodyfikowane silniki elektryczne i akumulatory litowo-jonowe. Wyniki są obiecujące, ale będziemy pracować nadal do ostatniej chwili" - skomentował Histake Murata, Racing Hybrid Project Leader.

"Cały zespół jest zmotywowany przed nowym sezonem. Chcemy wygrać, choć jednocześnie wiemy, że rywalizacja z Porsche będzie bardzo zacięta. Trzeci samochód to dodatkowa szansa - zrobimy wszystko, żeby dostarczyć fanom jak najwięcej emocji w wyścigu Le Mans. Ubiegłoroczne doświadczenie boleśnie przypomina nam, że jest to bardzo trudny wyścig, ale wygrana jest naszym celem" - powiedział Toshio Sato, prezes zespołu.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas