Ile jest OPP i Red Light w Polsce? Co chwilę nowe miejsca

Red Light i odcinkowe pomiary prędkości to rozwiązania bardzo skuteczne, jeśli chodzi o dyscyplinowanie kierowców. Najlepszym dowodem na to są liczby mandatów wystawione w miejscach ich działania. Nie dziwi w związku z tym fakt, że oba rozwiązania są systematycznie rozwijane.

Gdzie działa system Red Light?

O skuteczności działania systemów Red Light i odcinkowego pomiaru prędkości najlepiej świadczą liczby wystawionych mandatów. W 2023 roku pierwsze z wymienionych urządzeń zarejestrowały 44 978 wykroczeń na polskich skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych. Odcinkowe pomiary prędkości w zeszłym roku wykryły ponad 320 tys. przypadków przekroczenia prędkości. Nie dziwi w związku z tym fakt, że lista miejsc, w których system działa, staje się coraz dłuższa.

Reklama

W 2023 roku przeprowadzony został program modernizacji systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD. Zakładał on m.in. montaż:

  • 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 
  • 24 nowych systemów nadzorujących skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe.

Nowe urządzenia działające w ramach systemu Red Light pojawiły się na 20 skrzyżowaniach w 16 polskich miastach. W ten sposób objętych monitoringiem będzie 41 lokalizacji. Będzie, ponieważ nie wszystkie urządzenia zostały już uruchomione. Wprawdzie jeszcze przed końcem roku GITD informowało o zamontowaniu wszystkich fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, ale nie wszystkie zostały jeszcze włączone do systemu. Wynika to m.in. z przedłużającego się procesu podłączenia ich do prądu. Część urządzeń została już jednak uruchomiona. Od początku roku działa w sumie 11 nowych lokalizacji objętych monitoringiem Red Light. Lista prezentuje się następująco:

  • Poznań - Rondo Kaponiera
  • Wieluń - skrzyżowanie ul. Piłsudskiego/Krakowskie Przedmieście/Częstochowska 
  • Łódź - skrzyżowanie al. Gen. Wł. Sikorskiego, al. Włókniarzy i ul. Zgierskiej
  • Łódź - skrzyżowanie ul. A. Puszkina/Rokicińska (Rondo Inwalidów)
  • Łódź - skrzyżowanie Al. Jana Pawła II i ul. Obywatelskiej 
  • Świdnica - skrzyżowanie ul. Esperantystów i ul. Stęczyńskiego
  • Zabrze - skrzyżowanie ulicy Bytomskiej z ul. P. Stelmacha i ul. Prof. Z. Religii 
  • Kraków - skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Nowohucką 
  • Kraków - skrzyżowanie ul. Brożka, Tischnera, Wadowicka, Zakopiańska
  • Szczecin - skrzyżowanie ulic 26 kwietnia, Gen. St. Taczaka, H. Derdowskiego 
  • Olsztyn - skrzyżowanie ul. Tuwima i ul. Synów Pułku

Red Light na przejeździe kolejowym

Warto w tym miejscu dodać, że po raz pierwszy w historii CANARD takie rozwiązanie zainstalowano również na przejazdach kolejowo drogowych. Jeszcze w zeszłym roku zostały uruchomione systemy

  • na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu 
  • na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie.

W połowie lipca 2024 roku natomiast działanie rozpoczął Red Light na przejeździe kolejowym na ul. Piłsudskiego w Radomsku w województwie łódzkim.

Gdzie odcinkowe pomiary prędkości w Polsce?

Podobnie jak w przypadku systemu Red Light urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości trafiły na drogi jeszcze przed końcem roku. Nie wszystkie jednak już zaczęły działać. Obecnie ok. 20 gotowych do kontrolowania systemów pomiaru czeka na zakończenie formalności związanych z przyłączami energetycznymi. Same urządzenia są jednak gotowe do pracy, a w związku z tym liczba aktywnych odcinkowych pomiarów prędkości w naszym kraju zmienia się niemal codziennie.

Od początku roku do dziś przybyło na drogach 16 odcinkowych pomiarów prędkości:

  • na drodze DW 902 (Drogowa Trasa Średnicowa) w Katowicach, długość odcinka pomiarowego blisko 1,3 km, dozwolona prędkość 80 km/h
  • na odcinku Biała Pierwsza - Biała Rządowa (woj. łódzkie) - DK74, długość odcinka pomiarowego - 3,8 km  dozwolona prędkość - 50 km/h 
  • na odcinku Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka (woj. podkarpackie) - DK835, długość odcinka pomiarowego - 3 km  dozwolona prędkość 50 km/h 
  • w Dukli (woj. podkarpackie) - DK19, długość odcinka pomiarowego - 1,6 km  dozwolona prędkość - 50 km/h 
  • w miejscowości Lutcza (woj. podkarpackie) - DK19, długość odcinka pomiarowego - 1,7 km  dozwolona prędkość - 50 m/h
  • na odcinku Kietlice - Klisino (woj. opolskie) na DW416, długość odcinka pomiarowego - 2,4 km, dozwolona prędkość dla samochodów osobowych 90 km/h
  • na ul. Gliwickiej w m. Mikołów (woj. śląskie) - DK44, długość odcinka pomiarowego - 1,3 km  dozwolona prędkość - 50 km/h
  • w miejscowości Białcz w (woj. lubuskie) - DW132, długość odcinka pomiarowego - ponad 3 km  dozwolona prędkość - 50 km/h
  • na odcinku Łubianka - Brynka (woj. zachodniopomorskie) - DW151 
  • na autostradzie A2 pomiędzy węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny, dozwolona prędkość na monitorowanym odcinku - 120 km/h. 
  • na drodze S8 (obwodnica Wyszkowa) w woj. mazowieckim, długość odcinka pomiarowego 6,8 km, dozwolona prędkość 120 km/h
  • na drodze DW403 Bierzów - Przylesie w woj. dolnośląskim, długość odcinka pomiarowego ponad 2,6 km, dozwolona prędkość 90 km/h
  • na drodze na S11 Dąbrowa - Swadzim w woj. wielkopolskim, długość odcinka pomiarowego ponad 2,3 km, dozwolona prędkość 120 km/h
  • na drodze DK50 Drwalew-Chynów w woj. mazowieckim, długość odcinka pomiarowego blisko 7,5 km, dozwolona prędkość 90 km/h
  • w tunelu trasy S3 (Bolków) w woj. dolnośląskim, długość odcinka - 2592 metry w kierunku Legnicy oraz 2447 metrów w kierunku Lubawka, dozwolona prędkość 80 km/h
  • na drodze DW 844  Moniatycze - Hrubieszów w woj. lubelskim, długość odcinka pomiarowego wynosi prawie 4,1 km, dozwolona prędkość 90 km/h.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu CANARD dysponował 37 urządzeniami odcinkowego pomiaru prędkości. Dziś na drogach działa ich już ponad 60. Wkrótce pojawią się jednak kolejne. Łącznie na mapach Polski będzie ich ponad 74 i obejmą aż 400 km dróg, w tym autostrad.

Będzie więcej systemów Red Light i odcinkowych pomiarów prędkości

Warto zaznaczyć, że to nie koniec, jeśli chodzi o rozbudowę odcinkowych pomiarów prędkości i systemów Red Light. W najbliższych latach CANARD zainstaluje urządzenia w kolejnych miejscach. Wynika to m.in. z Krajowego Planu Odbudowy. Umowę o dofinansowanie zawarto 13 maja 2024 roku, a w planie jest 128 nowych urządzeń. Na liście znajdą się:

  • 43 urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy