Czy ograniczenie prędkości obowiązuje tylko na progu zwalniającym?
Wielu polskich kierowców uważa, że jeśli znak B-33 „ograniczenie prędkości” jest umieszczony na jednym słupku razem ze znakiem „próg zwalniający”, to ograniczenie wyrażone tym pierwszym znakiem dotyczy tylko progu zwalniającego. Oczywiście nie ma to nic wspólnego z prawdą.

Spis treści:
Dokąd obowiązuje ograniczenie prędkości na progu zwalniającym?
Taki zestaw znaków, jak na powyższym zdjęciu, można napotkać bardzo często. To wcale nie oznacza, że ograniczenie prędkości dotyczy tylko progu zwalniającego.
Nie istnieje żaden przepis, który w ten sposób określałby zasięg obowiązywania ograniczenia prędkości. Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 z zasady obowiązuje do najbliższego skrzyżowania...

... albo do odwołania ograniczenia prędkości za pomocą znaku odwołującego.

Pomijając już wszystko, jaki byłby cel umieszczania na jezdni progu zwalniającego i ograniczenia prędkości tylko w tym miejscu? Próg zwalniający ma za zadanie zmusić kierujących do zmniejszenie prędkości na danym odcinku drogi. Nie może być więc tak, że zwalniamy tuż przed progiem, przejeżdżamy tuż za niego, a zaraz potem gaz do deski.
Trzeba też pamiętać, że prędkość wskazana na znaku B-33 wcale nie wskazuje, że z taka właśnie prędkością można przejechać przez próg zwalniający. To kierowca sam powinien ocenić, z jaką prędkością może bezpiecznie i komfortowo przejechać przez taki próg. Są takie progi, na których nawet przy prędkości 20 km/h można uszkodzić zawieszenie!
Kiedy znaki nie muszą ostrzegać przed progami zwalniającymi?
Warto również wiedzieć, że znak ostrzegający o progu zwalniającym nie musi być umieszczany w strefie zamieszkania...

... ani w strefie ograniczonej prędkości do 30 km/h lub mniejszej.

Jak prawidłowo przejeżdżać przez próg zwalniający?
I jeszcze jedna praktyczna rada: prawidłowy przejazd przez próg zwalniający powinien odbywać się następująco:
- zmniejszamy prędkość przed progiem najwyżej do kilkunastu km/h
- tuż przed progiem przestajemy hamować i pozwalamy autu na przetoczenie się przez próg
- po przejechaniu tylnych kół pojazdu przez próg możemy nieco przyspieszyć.
Zasadniczym błędem jest hamowanie odbywające się w ostatniej chwili i kontynuowane jeszcze w momencie wjeżdżania na próg. Podczas hamowania przód auta pochyla się, a w momencie dotknięcia progu przez przednie koła gwałtownie zwiększają się opory.
Jeżeli tak będziesz postępować, masz dużą szanse na rozbicie miski olejowej albo uszkodzenie zawieszenia. Jeżeli już zagapiłeś się i zauważyłeś próg w ostatniej chwili, to lepiej przejechać przez niego nawet z za dużą prędkością, niż hamować na progu.
I jeszcze jedno - dobry kierowca powinien wiedzieć, że przejazd przez próg zwalniający szczególnie dotkliwie mogą odczuwać pasażerowie jadący na tylnym siedzeniu. Niekiedy zostają aż podrzuceni i uderzają głową w podsufitkę auta. Doprowadzenie do takiej sytuacji bardzo źle świadczy o kierowcy. Poza tym pasażerowie cierpiący na zmiany zwyrodnieniowe i inne choroby kręgosłupa mogą na skutek takiego wstrząsu doznać poważnych urazów. To naprawdę nie są żarty!
Pamiętajcie o tym, że dobry kierowca zawsze dba o komfort swoich pasażerów. Zawsze lepiej przejechać przez próg zwalniający ze zbyt małą prędkością, niż ze zbyt dużą.