300 zł za nieprawidłowe korzystanie ze świateł. Nie chodzi o mgłę
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, że światła postojowe i światła pozycyjne to nie to samo. Obu rodzajów oświetlenia nie można wykorzystywać do jazdy dziennej. Sprawdzamy, czym różnią się od siebie rodzaje świateł oraz kiedy z nich korzystać, żeby nie dostać mandatu.
Sprawne oświetlenie i właściwe korzystanie z niego to jeden z podstawowych elementów zapewniających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Niezwykle ważne jest, żeby nasz samochód był widoczny dla innych, a do tego nie stwarzał zagrożenia.
- Światła mijania - oświetlają drogę przed autem podczas jazdy. Trzeba z nich korzystać w nocy, podczas pogorszonych warunków atmosferycznych (deszcz, mgła) a także w trakcie dnia nawet przy dobrej pogodzie, chyba że pojazd jest wyposażony w światła dzienne.
- Światła do jazdy dziennej - emitują mniej światła, a ich zadaniem jest zapewnienie widoczności pojazdu dla innych użytkowników dróg. Można stosować je tylko od świtu do zmierzchu w warunkach dobrej widoczności.
- Światła pozycyjne - obowiązkowe w każdym pojeździe, aby sygnalizować jego położenie innym użytkownikom drogi.
- Światła drogowe - nazywane są potocznie "długimi". Pozwalają doświetlić przestrzeń przed pojazdem na nieoświetlonych drogach. Przy korzystaniu z nich należy pamiętać, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu.
- Światła przeciwmgielne - umieszczone są z przodu i z tyłu pojazdu. Zapewniają widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych, gdy widoczność jest mocno ograniczona. Tylne światła przeciwmgielne stanowią obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu. Można używać ich jedynie, gdy przejrzystość powietrza jest mniejsza niż 50 m. Przednie światła tego typu wykorzystuje się podczas ograniczonej widoczności oraz na krętych drogach.
Wielu kierowców nie widzi różnicy pomiędzy światłami postojowymi a pozycyjnymi. Często korzystają z trybu automatycznego, który nie zawsze wybierze właściwy rodzaj świateł. Taki błąd może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji.
Światła pozycyjne przednie i tylne są wymagane przez przepisy, dlatego znajdują się na wyposażeniu każdego samochodu. Przednie lampy emitują światło białe, a tylne czerwone. Ich najważniejszą funkcją jest sygnalizowanie położenia samochodu innym uczestnikom ruchu.
Ze świateł pozycyjnych należy korzystać w przypadku zatrzymaniu pojazdu na poboczu drogi lub pasie awaryjnym, a także w trakcie holowania (w aucie holowanym). Światła pozycyjne można wykorzystywać w sytuacji, gdy nie działają światła awaryjne, w razie postoju na jezdni w miejscu zabronionym lub przy ograniczonej widoczności pojazdu. Dotyczy to dróg na obszarze zabudowanym i poza obszarem zabudowanym.
Podstawową różnicą pomiędzy światłami pozycyjnymi a postojowym jest fakt, że te drugie nie są obowiązkowym wyposażeniem samochodu. Jest to rodzaj oświetlenia stosowany przez niektórych producentów samochodów. Nie jest zamiennikiem świateł pozycyjnych ani tym bardziej świateł do jazdy dziennej.
Światła postojowe mogą być montowane w pojazdach, których długość nie przekracza 6 metrów, a szerokość 2 metrów. Mogą pracować w różnych trybach - świecąc z obu stron samochodu lub tylko z lewej lub prawej strony. W niektórych samochodach uruchomienie świateł postojowych przy wyłączonym silniku wymaga włączenia lewego lub prawego kierunkowskazu. Często takie rozwiązanie spotyka się w modelach grupy VAG.
Światła postojowe można bez problemu zastąpić światłami pozycyjnymi, ale ta reguła nie działa w drugą stronę. Natomiast jazda w dzień z włączonymi światłami postojowymi jest traktowana jak jazda bez świateł. W ciągu dnia grozi za to mandat w wysokości 100 zł, a w nocy kara rośnie do 300 zł. Światła postojowe generują zbyt mało światła, aby móc oświetlić drogę przed pojazdem.
***