Szykują się zmiany w prawie jazdy. Co musisz wiedzieć?

W przyszłym roku czeka nas prawdziwa rewolucja w prawach jazdy. Jakie powstaną nowe kategorie i do czego będą uprawniać? Czy egzaminy będą trudniejsze? Jakie obostrzenia czekają młodych kierowców? Za ile punktów będzie można stracić prawo jazdy? Oto przewodnik po zmianach.

11 lutego 2012 roku obowiązywać zaczną nowe przepisy dotyczące kursów nauki jazdy. Chociaż zmiany w prawie przeszły, póki co, bez większego echa, można mówić o prawdziwej rewolucji. Jedna z poprawek pozwala np. na odbycie szkolenia teoretycznego przez internet! Przyjrzyjmy się bliżej nowym przepisom.

Jak jest teraz

Kurs przygotowujący obejmuje co najmniej 20 godzin wykładów i 30 godzin jazd, następnie zdać trzeba dwa egzaminy państwowe - teorię i praktykę.

Chociaż o dziwnych wymaganiach prowadzących jazdy egzaminatorów krążą legendy, zaliczenie egzaminu teoretycznego zazwyczaj nie sprawia większych trudności. Kursant ma 25 minut by odpowiedzieć na 18 pytań testowych, może również wrócić do tego, które sprawia mu najwięcej trudności. By pozytywnie zaliczyć test, można popełnić maksymalnie dwa błędy.

Reklama

Taka forma egzaminu nie jest, niestety, zbyt dobra. Zdający może np. poświęcić dobre 5 minut na zastanowienie się nad tym, który z pojazdów powinien jako pierwszy opuścić przedstawioną krzyżówkę. W realnym życiu, na drodze, nie można sobie pozwolić na taką stratę czasu.

Jak będzie?

By poprawić poziom szkolenia kierowców, od przyszłego roku zmienią się zasady zdawania egzaminu teoretycznego. Na każde pytanie trzeba będzie odpowiedzieć w konkretnym czasie, nie będzie też można wrócić do rozwiązanego już zadania. Nowa forma egzaminu wymagać będzie od kursanta większego skupienia. Na zbyt długie analizy i wątpliwości po prostu nie będzie czasu.

Przyszli kandydaci na kierowców mają jednak również powody do radości. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowuje przepisy, które na pewno przypadną do gustu egzaminowanym.

Powstał projekt ustawy dotyczący Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w myśl którego, po pozytywnym zaliczeniu egzaminów teoretycznego i praktycznego, świeżo upieczony kierowca, jeszcze w tym samym dniu, będzie mógł prowadzić auto!

Projekt ustawy zakłada bowiem, że wprowadzanie do CEPiK-u danych o nowych kierowcach spoczywać będzie na ośrodkach egzaminacyjnych. Jeśli te, wprowadzą je zaraz po zaliczeniu egzaminów, kursant będzie już figurował w systemie jako kierowca. Zgodnie z prawem, będzie on więc mógł prowadzić pojazd wciąż czekając na fizyczny odbiór prawa jazdy. Dzięki temu uniknie się patologicznych sytuacji, do jakich dochodzi dzisiaj, gdy po zaliczeniu egzaminów - czekając na wydanie dokumentu - nawet przez dwa tygodnie świeżo upieczony kierowca nie może legalnie prowadzić auta. Pamiętajmy jednak, ustawa o CEPiK wciąż znajduje się jeszcze w fazie projektu.

Przez internet

Natomiast przesądzone jest, że w myśl nowych przepisów (Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym) kursanci nie będą już musieli chodzić do szkoły nauki jazdy na wykłady. Przez internet, pod okiem wirtualnego instruktora, będzie można odbyć kurs teoretyczny, samemu narzucając sobie odpowiednie tempo.

Ustawa prowadza jednak również sporo zmian, które zaowocować mogą znacznym skokiem cen kursu na prawo jazdy. Wszystko przez to, że warunki, jakie będą musiały spełnić szkoły nauki jazdy, by móc zaoferować swoim kursantom wirtualne szkolenia są bardzo wygórowane.

Tylko w dużych ośrodkach

Nowa ustawa, której autorem jest Ministerstwo Infrastruktury, faworyzuje duże ośrodki szkolenia kierowców. W myśl nowych przepisów wirtualne kursy przeprowadzać będą mogły wyłącznie te szkoły, które działają na rynku co najmniej od pięciu lat i mają uprawnienia do szkolenia we wszystkich kategoriach: A, B, C i D (chociaż nie muszą oferować szkoleń w pełnym zakresie).

Oprócz tego firma musi mieć też, co najmniej jeden samochód osobowy i motocykl nie starsze niż pięcioletnie oraz ciężarówkę w wieku do siedmiu lat i autobus nie starszy niż dwunastoletni. Dopiero spełnienie tych wymogów pozwala ubiegać się o specjalną akredytację wydawaną przez kuratora oświaty. By ją otrzymać ośrodek musi również posiadać biuro oraz salę wykładową.

Szkoły krytykują

Chociaż nowe przepisy to ukłon w stronę wygody kursantów, wiele zapisów nowej ustawy spotkało się z dużą krytyką ze strony szkół nauki jazdy. Właścicielom najbardziej nie podoba się wymóg posiadania w swojej flocie ciężarówki i autobusu nawet, jeśli dana szkoła nie prowadzi aktualnie kursów na kategorie C i D (ustawa mówi jedynie, że szkoła musi mieć uprawnienia do prowadzenia kursów w tych kategoriach).

Niezbyt przemyślane wydają się również zapisy dotyczące wieku poszczególnych pojazdów. Siedmioletnia ciężarówka to wydatek około 50 tysięcy złotych. Żadna szkoła nie zdecyduje się jednak na pojazd, który spełniać będzie wymagania Ministerstwa Infrastruktury jedynie przez rok. By auto zdążyło się zamortyzować i przez dłuższy czas spełniało wymagania ustawy kupić trzeba pojazd 3 lub 4-letni, a to już wydatek rzędu 80-100 tys. zł. Podobnie wygląda sprawa z autobusami. Za 12-letni autokar zachodniej marki zapłacić trzeba od 70 tys. zł. Ośmioletni pojazd, który przez 4 lata będzie spełniał wymogi zapisane w ustawie to wydatek ponad 200 tys. zł...

Nowe wytyczne wejdą w życie 11 lutego 2012 roku. Właściciele mniejszych szkół nauki jazdy mają jednak nadzieję, że do tego czasu posłowie po raz kolejny zajmą się przegłosowaną ustawą wprowadzając do niej stosowne poprawki. W przeciwnym razie mniejsze szkoły kształcące kandydatów na kierowców mogą zniknąć z rynku.

Motocyklem dopiero w wieku 24 lat!

To nie koniec zmian. Nowa ustawa reguluje na nowo kwestię zdobywania prawa jazdy na motocykl oraz nadzoru nad osobami, które dopiero zdobyły swoje pierwsze uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

Dla początkujących motocyklistów zostanie wprowadzona nowa kategoria - prawo jazdy A2, uprawniające do prowadzenia motocykli z silnikami o mocy do 35 kW. Aby prowadzić motocykle, młody kierowca będzie musiał najpierw zdobyć prawo jazdy na małe motocykle - A1 (w wieku 16 lat, moc maksymalna 11 kW) lub A2 (jeśli skończy 18 lat). Po następnych dwóch latach będzie się mógł ubiegać - odpowiednio - o prawo jazdy kat. A2 lub A. Granicę minimalnego wieku niezbędnego do uzyskania prawa jazdy kat. A podniesiono z 18 do 24 lat.

Prawo jazdy na motorower

Zgodnie z ustawą, zamiast karty motorowerowej będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM uprawniające do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Będzie je można wyrobić od 14. roku życia.

Młodzi kierowcy pod szczególnym nadzorem

Młodzi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B (na samochód), będą przez dwa lata podlegać szczególnemu nadzorowi. Okres próbny ma być przedłużany w razie popełnienia przez nadzorowanych kierowców wykroczeń drogowych. W razie popełnienia dwóch wykroczeń, kierowca będzie kierowany na kurs reedukacyjny, a w przypadku popełnienia trzech - prawo jazdy zostanie mu odebrane.

W czasie okresu próbnego kierowca będzie musiał przez pierwszych osiem miesięcy jeździć autem z zielonym listkiem na szybie, a między czwartym i ósmym miesiącem będzie musiał przejść dodatkowe szkolenie z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co więcej, świeżo upieczonego kierowcę będą przez osiem miesięcy obowiązywały ograniczenia prędkości - do 50 km/h w terenie zabudowanym, nawet jeśli znaki pozwolą na więcej i do 80 km/h poza terenem zabudowanym. Natomiast na autostradach i drogach ekspresowych dopuszczalna prędkość wyniesie 100 km/h.

Według statystyk ponad dwie piąte wypadków powodują kierowcy w wieku 18-24 lat.

Zmiany również dla kierowców

Nowa ustawa wprowadza również zmiany, które w bezpośredni sposób dotkną osoby, które już posiadają prawo jazdy. Co zmieni się konkretnie?

Na kurs reedukacyjny, a nie ponowny egzamin - jak obecnie, będą kierowane osoby, które za wykroczenia drogowe zbiorą 24 punkty karne (czyli maksymalną liczbę). Za to ponowne przekroczenie 24 punktów w ciągu roku prawo jazdy zostanie nie cofnięte, ale zabrane. To oznacza, że by je odzyskać trzeba będzie ponownie zapisać się na kurs, a następnie zdać egzamin! Jednocześnie jako świeży kierowca utracimy np. wszystkie zniżki na ubezpieczenie.

Koniec z bezterminowością!

Nowowydane prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E będą ważne przez 15 lat, pozostałe przez pięć lat. Ustawa ma ponadto zapobiec wydawaniu praw jazdy osobom, które nie powinny prowadzić pojazdów ze względu na stan zdrowia. Sposobem na to ma być wprowadzenie ankiety zdrowotnej, wypełnianej pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Zmiany w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym (bez projektowanej dopiero ustawy o CEPiK) wejdą w życie 11 lutego przyszłego roku. (j.d.r.)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zmiany w prawie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy