Wciskasz, a nie działa jak powinno? Sprawdź czy nie zniszczyłeś sprzęgła

Sprzęgło to element łączący silnik ze skrzynią biegów. Teoretycznie jest to bardzo wytrzymałe urządzenie, ale w praktyce nieumiejętna obsługa może szybko skrócić jego żywotność. Warto dowiedzieć się, jakie objawy zdradzają, że będzie potrzebna wizyta w serwisie

Widzisz, że sprzęgło "bierze" za nisko, albo za wysoko? Nie obejdzie się bez wizyty u mechanika.
Widzisz, że sprzęgło "bierze" za nisko, albo za wysoko? Nie obejdzie się bez wizyty u mechanika.123RF/PICSEL

Sprzęgło podczas normalnej eksploatacji zużywa się bardzo powoli. Do tego stopnia, że kierowca często nie dostrzega pierwszych objawów wyeksploatowania, które są alarmem przed nadchodzącą awarią.

Dopiero przejażdżka innym samochodem uświadamia właściciela samochodu, że coś jest nie tak ze sprzęgłem w jego aucie. Bardzo często okazuje się wtedy, że podczas ruszania "bierze" zbyt nisko lub za wysoko lub do jego naciśnięcia jest potrzebna znacznie większa siła niż kiedyś.

To jasny znak, że nadchodzą problemy. Dlatego warto zachować czujność. Poniżej przedstawiamy typowe objawy, które powinny skłonić do wizyty na warsztacie i kontroli stanu sprzęgła.

Sprzęgło bierze za wysoko

Jeśli samochód rusza dopiero wtedy, gdy pedał sprzęgła jest niemal całkowicie zwolniony - to objaw znacznego zużycia okładzin tarczy. Sprzęgło biorące za wysoko to znak, że zawodzi mechanizm automatycznej regulacji lub okładziny jest tak mało, że jej zużycia nie da się już skompensować.

Takie sprzęgło jest również podatne na ślizganie, ponieważ nie jest w stanie przenosić wysokich obciążeń. Nadmierny poślizg potrafi bardzo szybko całkowicie zakończyć żywot sprzęgła oraz innych podzespołów (koło dwumasowe lub docisk), doprowadzając do ich przegrzania.

Sprzęgło bierze za nisko

Jeśli sprzęgło bierze za nisko, a samochód gwałtownie rusza przy minimalnym puszczeniu pedału - to objaw niesprawnego działania docisku. Trudno poruszać się takim samochodem, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Ignorując taką usterkę możemy doprowadzić do sytuacji, gdy sprzęgło przestanie rozłączać silnik i skrzynię, a zmiana biegów będzie niemożliwa. Czasem dochodzi również do awarii hydraulicznego wysprzęglika, który przestaje trzymać ciśnienie.

Sprzęgło bierze za wysoko i za nisko

Jeśli sprzęgło w samochodzie raz bierze za nisko, a raz za wysoko - to objaw problemu z układem regulacji luzu sprzęgła lub niesprawnością układu sterowania sprzęgłem. Często przyczyna leży po stronie zapowietrzonego układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem.

Poślizg sprzęgła

Jeśli po zwolnieniu sprzęgła samochód przyspiesza słabo, a obroty silnika gwałtownie rosną - to jasny znak, że nadchodzi konieczność wymiany sprzęgła. Ślizgające się sprzęgło może oznaczać zużycie elementów ciernych sprzęgła, zaolejenie sprzęgła, uszkodzoną sprężynę centralną, a także niesprawny układ sterowania sprzęgłem. Podobnie jak smród spalenizny podczas ruszania lub szarpanie samochodu.

Opór, hałas i zgrzytanie

Konieczność mocniejszego wciskania pedału sprzęgła oraz biegi wchodzące z oporem to problem wynikający ze zużycia docisku sprzęgła lub układu sterowania sprzęgłem. Zgrzyty podczas zmiany biegów oznaczają, że sprzęgło nie rozłącza w pełni silnika od skrzyni. Hałas pojawiający się po naciśnięciu pedału sprzęgła to typowy objaw usterki łożyska oporowego.

***

Moto Flesz - odcinek 64. O założeniach normy Euro 7 i blackoucie czekającym nas z powodu decyzji UE INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas