Układy start-stop. Liczy się każda sekunda

Systemy Start-Stop pozwalają zaoszczędzić kilka procent paliwa podczas jazdy miejskiej. Dlatego montowane są w coraz większej liczbie modeli.

Podczas typowej jazdy miejskiej około 20% czasu samochód stoi. Silnik na postoju zużywa ok. 1 l/h, wyłączanie go ma więc sens. W typowej jeździe miejskiej Start-Stop zaoszczędzi 0,2 l/100 km.
Podczas typowej jazdy miejskiej około 20% czasu samochód stoi. Silnik na postoju zużywa ok. 1 l/h, wyłączanie go ma więc sens. W typowej jeździe miejskiej Start-Stop zaoszczędzi 0,2 l/100 km.Mazda

Wprowadzany w coraz większej liczbie modeli system automatycznego gaszenia silnika na postoju i jego uruchamiania przy próbie ruszenia to jedno z bardziej kontrowersyjnych rozwiązań. Idea jest wprawdzie szczytna: samochód ma zużywać mniej paliwa w cyklu jazdy miejskiej, gdzie krótkie postoje zdarzają się stosunkowo często. Jednak z realizacją wa różnie.Silnik spalinowy z zasady nie jest przystosowany do częstego wyłączania i włączania. Tylko w jednostce elektrycznej dzieje się to bezproblemowo. W silnikach spalinowych wyłączenie oznacza spadek ciśnienia smarowania, zatrzymanie się obiegu chłodzenia oraz spadek napięcia w instalacji elektrycznej samochodu.Najwięcej problemów przysparza jednak ponowny rozruch: silnik wymagać może zmiany dawkowania paliwa, przez chwilę pracuje przy zbyt niskim ciśnieniu oleju, ale przede wszystkim – wymaga czasu do zadziałania. Dla statystycznego kierowcy szczególnie ten ostatni czynnik może być denerwujący. Na szczęście w coraz większej liczbie modeli system staje się coraz szybszy w działaniu. O ile np. w Fiatach uruchamianie trwa zdecydowanie za długo, o tyle np, w nowych Peugeotach czy Mercedesach jest już znacznie lepiej.Producenci stosują rożne rozwiązania, mające przyspieszyć rozruch. Zwykle są to mocniejsze rozruszniki, ale np. Mazda czy Mercedes ustawiają tłoki w trakcie gaszenia silnika w pozycji optymalnej do ponownego rozruchu (jeden z nich tuż za górnym zwrotem, czyli na początku suwu pracy). Tu delikatna pomoc rozrusznika oraz wtrysk paliwa wraz z podaniem iskry na świecę mają powodować błyskawiczny rozruch.Coraz więcej firm myśli też poważnie o zminimalizowaniu niekorzystnego wpływu częstego gaszenia i rozruchu silnika na jego trwałość. Na przykład VW opracowuje np. system podtrzymania obiegu chłodzenia po wyłączeniu silnika, gdyż szczególnie dla jednostek z turbodoładowaniem częste zatrzymywanie nie jest zdrowe. Porównując pierwsze systemy Start-Stop z najnowszymi rozwiązaniami, wyraźnie widać postęp. Już niebawem powinny one działać dostatecznie szybko.Marcin Klonowski

Co oprócz zwykłego rozrusznika?

Poprzez pasekW wielu rozwiązaniach producenci stosują oprócz tradycyjnego rozrusznika (do pierwszego rozruchu na zimno) – także alternatoro-rozrusznik. Po nagrzaniu, gdy opory są już niskie, alternatoro-rozrusznik uruchamia silnik poprzez pasek.BezpośrednioDroższe modele mogą mieć rozruszniko-prądnicę zamontowaną przy kole zamachowym (jak w niektórych hybrydach). Tu działanie jest najszybsze, gdyż moment rozruchowy generowany jest bezpośrednio na wale korbowym.Oszczędność – minitestPróby wykonane przez „Motor” na Peugeocie 208 1.6 e-HDi potwierdziły przypuszczenia co do poziomu oszczędności. Na odcinku miejskim, przejeżdżanym dwukrotnie z podobną prędkością średnią, łączny udział postojów w ogólnym czasie jazdy osiągnął 19 proc. Podczas jazdy zwłączonym systemem Stop&Start średnie zużycie wyniosło 6,0 l/100 km, natomiast po dezaktywacji układu wynik ustabilizował się na  6,2 l/100 km.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas