Typowe usterki aut z LPG
Prezentujemy problemy, z jakimi często stykają się użytkownicy samochodów zasilanych gazem.
Prawidłowo zamontowana, nowoczesna instalacja LPG nie przyspiesza zużycia samochodu lub czyni to w minimalnym zakresie. Niestety, po 50 czy 100 tys. km jazdy na gazie mimo wszystko mogą pojawić się niepożądane "efekty uboczne" w postaci różnego rodzaju defektów i awarii, nie zawsze bezpośrednio dotyczących instalacji LPG. Poniżej wskazujemy te najbardziej popularne i radzimy jak sobie z nimi radzić. W niektórych przypadkach naprawę da się wykonać we własnym zakresie. W innych lepiej pojechać do mechanika lub najbliższego serwisu instalacji. W przypadku usterek jednostek napędowych skupiliśmy się na samochodach z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie lotnej, a orientacyjne ceny podajemy dla aut wyposażonych w silniki czterocylindrowe z wielopunktowym wtryskiem pośrednim paliwa.
Punktowa korozja nadwoziaObjaw: w okolicy zaworu do tankowania LPG oraz pod mocowaniami przewodów gazu pojawia się punktowa korozja.Przyczyna: podczas montażu instalacji serwisant wykonał otwory montażowe w nadwoziu.Naprawa: wykonanie zaprawek (we własnym zakresie lub u lakiernika).Koszt naprawy: 50-500 zł
Korozja układu wydechowegoObjaw: układ wydechowy koroduje "od wewnątrz".Przyczyna: podczas spalania gazu wydziela się znaczna ilość węglowodorów (skrapla się woda).Naprawa: wymiana uszkodzonych elementów układu. Warto zainwestować w droższe, ze stali nierdzewnej.Koszt naprawy: 100-1000 zł
Nieszczelność kolektora ssącegoObjaw: falują obroty biegu jałowego, pogarszają się osiągi samochodu, może świecić się kontrolka "check engine".Przyczyna: obluzowały się końcówki wtryskiwaczy LPG (w instalacjach wtryskowych) lub pękł kolektor.Naprawa: uszczelnienie kolektora lub wymiana na inny, sprawny.Koszt naprawy: 50-400 zł
Zużycie układu zapłonowegoObjaw: silnik szarpie na wolnych obrotach, na wyższych brakuje mocy. W samochodach z instalacją mieszalnikową silnik "strzela".Przyczyna: na LPG szybciej zużywają się świece, przewody i cewka zapłonowa.Naprawa: wymiana świec, przewodów lub cewki (cewek).Koszt naprawy: 50-700 zł
Wypalenie gniazd zaworowychObjaw: utrata mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności z rozruchem jednostki napędowej.Przyczyna: podwyższona temperatura spalania gazu powoduje przegrzewanie i wypalanie gniazd zaworowych.Naprawa: regeneracja gniazd zaworowych lub wymiana na inne, utwardzane.Koszt naprawy: 500-2000 zł
Wycieki płynu chłodniczegoObjaw: ubywa płynu chłodniczego, silnik zaczyna się przegrzewać.Przyczyna: zużyły się przewody lub opaski łączące przewody, którymi przepływa ciecz chłodząca doprowadzona do reduktora gazu.Naprawa: wymiana przewodów, opasek, rozdzielaczy.Koszt naprawy: 20-100 zł
Zużycie pompy benzyny umieszczonej w zbiornikuObjaw: natarczywe "buczenie" pompy paliwa, trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości jazdy na benzynie.Przyczyna: z powodu jazdy z niewielką ilością benzyny, pompa paliwa przegrzała się i zepsuła.Naprawa: wymiana pompy paliwa.Koszt naprawy: 150-500 zł
Zapieczenie wtryskiwaczy benzynowychKoszt naprawy: 40-800 złObjaw: nierównomierna praca silnika na benzynie mimo pełnej sprawności układu zapłonowego. Przyczyna: nieużywane wtryskiwacze benzynowe zapiekły się.Naprawa: oczyszczenie wtryskiwaczy dodatkiem do benzyny (ok. 40 zł) lub wymiana wtryskiwaczy (od 100 zł za sztukę).
Jacek Ambrozik