Rękojmia na samochód używany. Co robić, gdy kupimy uszkodzone auto?

Rękojmia to instrument, który chroni kupujących w przypadku, gdy podmiot sprzedający pojazd (osoba prywatna lub firma) zataiły wadę. Sprawdzi się w przypadkach, kiedy np. przekręcono licznik lub zatajono informację o tym, że kupiony samochód miał wypadek, o którym nie poinformowano kupującego.

Kupując auto używane łatwo trafić na tzw. "minę"
Kupując auto używane łatwo trafić na tzw. "minę"Dawid WolskiEast News

Kupiłeś samochód używany, a po jakimś czasie okazuje się, że ma on ukrytą wadę. W takich przypadkach kupującego chroni tzw. rękojmia, która wynika z przepisów zawartych w kodeksie cywilnym. Co do zasady rękojmia trwa 2 lata od momentu wydania towaru, ale w pewnych przypadkach może zostać skrócona - minimalny okres rękojmi trwa jednak co najmniej rok.

Rękojmia - jak działa?

Co ciekawe, rękojmia ma zastosowanie także wtedy, gdy sprzedający nie wiedział o wadzie pojazdu. Wyróżniamy dwa rodzaje wad, które pokrywa rękojmia. Pierwsze to wady fizyczne, czyli niezgodność towaru z opisem. Do nich zaliczamy np. cofnięty licznik czy usterkę, o której sprzedający nie poinformował kupującego, np. problem z szarpiącą skrzynią biegów. Do wad prawnych zaliczamy natomiast problemy związane z dokumentacją, np. to, że samochód miał wcześniej dwóch właścicieli i jeden z nich nie zgodził się na sprzedaż auta. Co istotne, w przypadku wad fizycznych, nie chodzi o usterki bezpośrednio wynikające z eksploatacji, np. zużycie tarcz hamulcowych.

Usterka w kupionym samochodzie. Co robić?

Co zrobić, gdy dowiemy się o wadzie ukrytej pojazdu? Niezwłocznie po jej ujawnieniu należy powiadomić sprzedawcę o wykryciu usterki. Najlepiej zrobić to pisemnie, aby mieć dowód w ewentualnym dalszym postępowaniu. Na odpowiedź sprzedawca ma 14 dni, a jeśli przekroczy ten termin, uznaje się, że akceptuje on żądanie. Może ono dotyczyć obniżenia ceny (proporcjonalnie do wykrytej usterki), naprawy lub nawet przyjęcia prawa zwrotu, czyli oddania pieniędzy w zamian za niezgodny z opisem towar. Kupujący nie ma prawa skorzystać z rękojmi, jeśli sprzedawca poinformował go o wadzie.

Jaki zapisy w umowie powinny wzmóc czujność?

Uwaga na następujące zapisy w umowie kupna-sprzedaży

  • Nabywca deklaruje, że akceptuje pojazd w jego aktualnym stanie technicznym i nie będzie zgłaszał żadnych pretensji wobec sprzedającego z tego tytułu.
  • Strony umowy postanawiają wyłączyć zastosowanie artykułu 556 kodeksu cywilnego.
  • Nabywca zobowiązuje się nie dochodzić roszczeń zgodnie z artykułem 558 paragraf 1 kodeksu cywilnego.
  • Nabywca potwierdza, że zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu będącego przedmiotem umowy i nie ma do niego żadnych zastrzeżeń. W związku z tym strony wyłączają prawo nabywcy do dochodzenia roszczeń z tytułu wad pojazdu, które mogą ujawnić się po dacie zakupu.

W przypadku powyższych stwierdzeń dochodzenie praw związanych z rękojmią może okazać się trudniejsze, ale nie niemożliwe. W takiej sytuacji konieczna jednak będzie pomoc prawnika, który specjalizuje się w sprawach związanych z niezgodnością towaru i wadami ukrytymi. Można też zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Fabryka samochodów w Tychach. Dyrektor Tomasz Gębka zdradza, jaka przyszłość czeka zakład i jak import aut z Chin wpłynie na przemysł motoryzacyjny w EuropieINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas