Oszczędzać warto, ale trzeba to robić z głową!
Rosnące ceny paliwa każą poważnie zastanowić się nad wydatkami, jakie ponosimy na samochód.
Szczególnie dotkliwe są awarie, kiedy to jesteśmy zmuszeni do jednorazowego wyłożenia większej ilości gotówki. W takiej sytuacji warto się zastanowić: czy zawsze musimy kupować nowe części, czy czasami z powodzeniem wystarczą używane?
Jednak oszczędzać trzeba umiejętnie, aby nie wpaść w spiralę niekończących się awarii.
Elementy nadwozia
Błotnik - zamiennik kosztuje znacznie mniej niż oryginalny. Jednak zwykle jest na tyle źle wykonany, że wymaga ręcznego dopasowywania. Jego zabezpieczenie antykorozyjne też często budzi zastrzeżenia. Poza tym największym kosztem jest zwykle lakierowanie. Zamiast zamiennika lepiej poszukaj używanego elementu w odpowiednim kolorze. Zaoszczędzisz na lakierowaniu.
Cena nowego plus lakierowanie: 480 zł
Cena używanego: 200 zł
Zaoszczędzisz: 280 zł
Szyby - na tym nie oszczędzaj!
W trakcie używania szyby się rysują i matowieją. Dlatego nie polecamy kupowania używanych, chyba że dotyczy to bocznych szyb do aut nietypowych. Szybę czołową kupujmy nową. Sprawdzajmy ceny w kilku warsztatach, gdyż mogą się różnić nawet o 50 proc.
Reflektory
Reflektory zamienniki bywają dużo gorzej wykonane niż oryginalne. Czasami warto więc kupić używane - oryginalne. Muszą jednak spełniać kilka warunków.
Po pierwsze - szkło reflektora nie może być zmatowiałe ani nadmiernie porysowane (jeżeli są to reflektory gładkoszybowe, z kloszem z poliwęglanu, to można spolerować rysy - koszt wynosi ok. 60 zł za 2 sztuki). Odbłyśnik musi być w dobrym stanie. Zwróćmy też uwagę na mocowania reflektora: jeżeli choć jedno jest ułamane, to reflektor będzie drgał podczas jazdy, co wyklucza jego użycie.
Cena nowego: 435 zł
Cena używanego: 200 zł
Zaoszczędzisz: 235 zł
Opony
Zamiast kupowania opon używanych, znacznie lepszym rozwiązaniem jest kupno najtańszych nowych (ale raczej nie chińskich). Budżetowe marki europejskie należą do znanych koncernów, które udostępniają swoje technologie sprzed paru lat. Nie musi to być więc ogumienie złe.
Na mokrej nawierzchni nowa opona budżetowa będzie zapewniała lepszą przyczepność niż wysokiej klasy opona używana, z bieżnikiem zużytym w 50 proc.
Opony klasy premium (4 szt.): 920 zł
Opony budżetowe (4 szt.): 650 zł
Zaoszczędzisz: 270 zł
Felgi
Na filtrach nie oszczędzajmy, gdyż od nich zależy trwałość silnika. Nie używajmy filtra powietrza dłużej niż wynosi okres pomiędzy wymianami oleju. Zawsze wymieniajmy filtry na nowe.
Kupując felgi używane zamiast nowych możemy sporo zaoszczędzić. Dotyczy to zarówno obręczy stalowych, jak i aluminiowych. Czynnikami dyskwalifikującymi używaną felgę są korozja oraz ślady uderzeń, które mogą towarzyszyć skrzywieniu obręczy.
Na rynku wtórnym jest jednak sporo felg w dobrym stanie, których właściciele pozbywają się tylko dlatego, że np. zamontowali większe koła niskoprofilowe.
Cena 4 szt. nowych: 2500 zł
Cena 4 szt. używanych: 1000 zł
Zaoszczędzisz: 1500 zł
Filtry - na tym nie oszczędzaj!
Na filtrach nie oszczędzajmy, gdyż od nich zależy trwałość silnika. Nie używajmy filtra powietrza dłużej niż wynosi okres pomiędzy wymianami oleju. Zawsze wymieniajmy filtry na nowe. Kosztują relatywnie niedużo. Spokojnie możemy wybierać tańsze zamienniki.
Warto wiedzieć, że przykładowo polskie filtry są fabrycznie montowane w Volkswagenach. Muszą więc być niezłe.
Olej
Jeżeli już musimy oszczędzać, to na pewno nie na przeciąganiu terminów wymiany. Lepiej kupić tańszy olej, ale wymieniać go odpowiednio często. Produkty wykonane w wysokich technologiach (prawdziwe syntetyki), są dość drogie, ale zawsze można spróbować kupić olej przez internet. Może się okazać, że na portalu aukcyjnym dostaniemy wysokiej klasy syntetyk w cenie, za jaką w zwykłym sklepie kupilibyśmy półsyntetyk.
Cena 4 l w sklepie: 180 zł
Cena 4 l w internecie: 120 zł
Zaoszczędzisz: 60 zł
Amortyzatory
Praktyka wykazuje, że zwykle najtańszym źródłem zakupu amortyzatorów jest internet. Nawet przy największych zniżkach w hurtowaniach trudno dostać amortyzatory w tak dobrych cenach, jak przez internet.
Korzystając z niższych cen możemy za to wybrać produkty markowe, a nie najtańsze budżetowe.
Cena 2 szt. w hurtowni: 530 zł
Cena 2 szt. w internecie: 270 zł
Zaoszczędzisz: 260 zł
Hamulce
Zarówno tarcze, jak i klocki stosujemy wyłącznie nowe. Oszczędzać możemy wybierając produkty tańszych firm, lub szukając części w internecie.
Cena 2 szt. w hurtowni: 610 zł
Cena 2 szt. w internecie: 220 zł
Zaoszczędzisz: 390 zł
Katalizator
Jeżeli uszkodził się katalizator montowany w rurze wydechowej pod silnikiem, to zwykle najtańszym rozwiązaniem będzie zakup tzw. uniwersalnego zamiennika, który dobieramy gabarytami do przekroju rury wydechowej oraz pojemności silnika. Będzie to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup katalizatora oryginalnego.
Gorzej sprawa wygląda jeżeli mamy katalizator montowany w kolektorze wydechowym. Tu wymiana wkładu jest trudna i wymaga umiejętności spawania żeliwa. Możemy zdecydować się na zakup używanego katalizatora, ale tylko pod warunkiem, że będzie możliwy jego zwrot, jeżeli okaże się niesprawny.
Cena zamiennika: 700 zł
Cena uniwersalnego: 300 zł
Zaoszczędzisz: 400 zł
Rozrząd - na tym nie oszczędzaj!
Pasek rozrządu i wszelkie jego rolki napędzające, łącznie z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem), to elementy, które zawsze wymieniamy na nowe. Akurat tu wskazane byłoby wybieranie produktów wysokiej klasy, gdyż pęknięcie paska oznacza bardzo poważną i drogą w naprawie awarię silnika.
Ponieważ zdarzają się podróbki pasków rozrządu, jeżeli już chcemy coś kupić taniej - róbmy zakupy w renomowanych hurtowniach, gdzie podróbki się nie zdarzają.
Wtryskiwacze
Pasek rozrządu i wszelkie jego rolki napędzające, łącznie z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem), to elementy, które zawsze wymieniamy na nowe. Akurat tu wskazane byłoby wybieranie produktów wysokiej klasy, gdyż pęknięcie paska oznacza bardzo poważną i drogą w naprawie awarię silnika.
Zużyte wtryskiwacze to szczególnie duży problem w przypadku silników Diesla z wtryskiem common rail czy pompowtryskiwaczami. Zamiast kupować nowe możemy poddać zużyte procesowi regeneracji. Zaoszczędzimy w ten sposób nawet kilka tysięcy złotych, przywracając im pełną sprawność.
Cena 4 szt. nowych: 4800 zł
Koszt regeneracji 4 szt.: 2000 zł
Zaoszczędzisz: 2800 zł
Silnik
Przy obecnym nasyceniu rynku części używanych - zakup używanego silnika jest zwykle tańszym rozwiązaniem niż remont kapitalny. Do popularnych modeli można znaleźć używaną jednostkę napędową w dobrym stanie.
Remont silnika: 5000 zł
Cena używanego: 2500 zł
Zaoszczędzisz: 2500 zł
Skrzynia biegów
Szczególnie w przypadku aut japońskich części zamienne do skrzyń biegów są bardzo drogie. Przy poważniejszej awarii lepszym rozwiązaniem od naprawy jest zakup używanej skrzyni.
Naprawa główna skrzyni: 2000 zł
Cena używanej: 500 zł
Zaoszczędzisz: 1500 zł