Oszczędzać warto, ale trzeba to robić z głową!

Rosnące ceny paliwa każą poważnie zastanowić się nad wydatkami, jakie ponosimy na samochód.

Nie na wszystkich elementach warto oszczędzać
Nie na wszystkich elementach warto oszczędzaćInformacja prasowa (moto)

Szczególnie dotkliwe są awarie, kiedy to jesteśmy zmuszeni do jednorazowego wyłożenia większej ilości gotówki. W takiej sytuacji warto się zastanowić: czy zawsze musimy kupować nowe części, czy czasami z powodzeniem wystarczą używane?

Jednak oszczędzać trzeba umiejętnie, aby nie wpaść w spiralę niekończących się awarii.

Elementy nadwozia

Błotnik - zamiennik kosztuje znacznie mniej niż oryginalny. Jednak zwykle jest na tyle źle wykonany, że wymaga ręcznego dopasowywania. Jego zabezpieczenie antykorozyjne też często budzi zastrzeżenia. Poza tym największym kosztem jest zwykle lakierowanie. Zamiast zamiennika lepiej poszukaj używanego elementu w odpowiednim kolorze. Zaoszczędzisz na lakierowaniu.

Cena nowego plus lakierowanie: 480 zł

Cena używanego: 200 zł

Zaoszczędzisz: 280 zł

Szyby - na tym nie oszczędzaj!

W trakcie używania szyby się rysują i matowieją. Dlatego nie polecamy kupowania używanych, chyba że dotyczy to bocznych szyb do aut nietypowych. Szybę czołową kupujmy nową. Sprawdzajmy ceny w kilku warsztatach, gdyż mogą się różnić nawet o 50 proc.

Reflektory

Reflektory zamienniki bywają dużo gorzej wykonane niż oryginalne. Czasami warto więc kupić używane - oryginalne. Muszą jednak spełniać kilka warunków.

Po pierwsze - szkło reflektora nie może być zmatowiałe ani nadmiernie porysowane (jeżeli są to reflektory gładkoszybowe, z kloszem z poliwęglanu, to można spolerować rysy - koszt wynosi ok. 60 zł za 2 sztuki). Odbłyśnik musi być w dobrym stanie. Zwróćmy też uwagę na mocowania reflektora: jeżeli choć jedno jest ułamane, to reflektor będzie drgał podczas jazdy, co wyklucza jego użycie.

Cena nowego: 435 zł

Cena używanego: 200 zł

Zaoszczędzisz: 235 zł

Opony

Zamiast kupowania opon używanych, znacznie lepszym rozwiązaniem jest kupno najtańszych nowych (ale raczej nie chińskich). Budżetowe marki europejskie należą do znanych koncernów, które udostępniają swoje technologie sprzed paru lat. Nie musi to być więc ogumienie złe.

Na mokrej nawierzchni nowa opona budżetowa będzie zapewniała lepszą przyczepność niż wysokiej klasy opona używana, z bieżnikiem zużytym w 50 proc.

Opony klasy premium (4 szt.): 920 zł

Opony budżetowe (4 szt.): 650 zł

Zaoszczędzisz: 270 zł

Felgi

Na filtrach nie oszczędzajmy, gdyż od nich zależy trwałość silnika. Nie używajmy filtra powietrza dłużej niż wynosi okres pomiędzy wymianami oleju. Zawsze wymieniajmy filtry na nowe.

Kupując felgi używane zamiast nowych możemy sporo zaoszczędzić. Dotyczy to zarówno obręczy stalowych, jak i aluminiowych. Czynnikami dyskwalifikującymi używaną felgę są korozja oraz ślady uderzeń, które mogą towarzyszyć skrzywieniu obręczy.

Na rynku wtórnym jest jednak sporo felg w dobrym stanie, których właściciele pozbywają się tylko dlatego, że np. zamontowali większe koła niskoprofilowe.

Cena 4 szt. nowych: 2500 zł

Cena 4 szt. używanych: 1000 zł

Zaoszczędzisz: 1500 zł

Filtry - na tym nie oszczędzaj!

Na filtrach nie oszczędzajmy, gdyż od nich zależy trwałość silnika. Nie używajmy filtra powietrza dłużej niż wynosi okres pomiędzy wymianami oleju. Zawsze wymieniajmy filtry na nowe. Kosztują relatywnie niedużo. Spokojnie możemy wybierać tańsze zamienniki.

Warto wiedzieć, że przykładowo polskie filtry są fabrycznie montowane w Volkswagenach. Muszą więc być niezłe.

Olej

Jeżeli już musimy oszczędzać, to na pewno nie na przeciąganiu terminów wymiany. Lepiej kupić tańszy olej, ale wymieniać go odpowiednio często. Produkty wykonane w wysokich technologiach (prawdziwe syntetyki), są dość drogie, ale zawsze można spróbować kupić olej przez internet. Może się okazać, że na portalu aukcyjnym dostaniemy wysokiej klasy syntetyk w cenie, za jaką w zwykłym sklepie kupilibyśmy półsyntetyk.

Cena 4 l w sklepie: 180 zł

Cena 4 l w internecie: 120 zł

Zaoszczędzisz: 60 zł

Amortyzatory

Praktyka wykazuje, że zwykle najtańszym źródłem zakupu amortyzatorów jest internet. Nawet przy największych zniżkach w hurtowaniach trudno dostać amortyzatory w tak dobrych cenach, jak przez internet.

Korzystając z niższych cen możemy za to wybrać produkty markowe, a nie najtańsze budżetowe.

Cena 2 szt. w hurtowni: 530 zł

Cena 2 szt. w internecie: 270 zł

Zaoszczędzisz: 260 zł

Hamulce

Zarówno tarcze, jak i klocki stosujemy wyłącznie nowe. Oszczędzać możemy wybierając produkty tańszych firm, lub szukając części w internecie.

Cena 2 szt. w hurtowni: 610 zł

Cena 2 szt. w internecie: 220 zł

Zaoszczędzisz: 390 zł

Katalizator

Jeżeli uszkodził się katalizator montowany w rurze wydechowej pod silnikiem, to zwykle najtańszym rozwiązaniem będzie zakup tzw. uniwersalnego zamiennika, który dobieramy gabarytami do przekroju rury wydechowej oraz pojemności silnika. Będzie to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup katalizatora oryginalnego.

Gorzej sprawa wygląda jeżeli mamy katalizator montowany w kolektorze wydechowym. Tu wymiana wkładu jest trudna i wymaga umiejętności spawania żeliwa. Możemy zdecydować się na zakup używanego katalizatora, ale tylko pod warunkiem, że będzie możliwy jego zwrot, jeżeli okaże się niesprawny.

Cena zamiennika: 700 zł

Cena uniwersalnego: 300 zł

Zaoszczędzisz: 400 zł

Rozrząd - na tym nie oszczędzaj!

Pasek rozrządu i wszelkie jego rolki napędzające, łącznie z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem), to elementy, które zawsze wymieniamy na nowe. Akurat tu wskazane byłoby wybieranie produktów wysokiej klasy, gdyż pęknięcie paska oznacza bardzo poważną i drogą w naprawie awarię silnika.

Ponieważ zdarzają się podróbki pasków rozrządu, jeżeli już chcemy coś kupić taniej - róbmy zakupy w renomowanych hurtowniach, gdzie podróbki się nie zdarzają.

Wtryskiwacze

Pasek rozrządu i wszelkie jego rolki napędzające, łącznie z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem), to elementy, które zawsze wymieniamy na nowe. Akurat tu wskazane byłoby wybieranie produktów wysokiej klasy, gdyż pęknięcie paska oznacza bardzo poważną i drogą w naprawie awarię silnika.

Zużyte wtryskiwacze to szczególnie duży problem w przypadku silników Diesla z wtryskiem common rail czy pompowtryskiwaczami. Zamiast kupować nowe możemy poddać zużyte procesowi regeneracji. Zaoszczędzimy w ten sposób nawet kilka tysięcy złotych, przywracając im pełną sprawność.

Cena 4 szt. nowych: 4800 zł

Koszt regeneracji 4 szt.: 2000 zł

Zaoszczędzisz: 2800 zł

Silnik

Przy obecnym nasyceniu rynku części używanych - zakup używanego silnika jest zwykle tańszym rozwiązaniem niż remont kapitalny. Do popularnych modeli można znaleźć używaną jednostkę napędową w dobrym stanie.

Remont silnika: 5000 zł

Cena używanego: 2500 zł

Zaoszczędzisz: 2500 zł

Skrzynia biegów

Szczególnie w przypadku aut japońskich części zamienne do skrzyń biegów są bardzo drogie. Przy poważniejszej awarii lepszym rozwiązaniem od naprawy jest zakup używanej skrzyni.

Naprawa główna skrzyni: 2000 zł

Cena używanej: 500 zł

Zaoszczędzisz: 1500 zł

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas