Nie zapominaj o filtrze paliwa

Zaniedbanie wymiany filtra paliwa może skutkować nawet unieruchomieniem silnika. Jak często trzeba go wymieniać i ile to kosztuje?

Część kierowców przypomina sobie o konieczności wymiany filtra paliwa dopiero gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika.
Część kierowców przypomina sobie o konieczności wymiany filtra paliwa dopiero gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika.Motor

Większość kierowców pamięta o okresowej wymianie filtra powietrza czy filtra oleju (wraz z olejem). Jednak wiele osób zapomina o filtrze paliwa. O ile w starszych samochodach zabrudzenie tego elementu objawia się najczęściej jedynie pogorszeniem osiągów, o tyle w nowoczesnych turbodieslach oraz jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny zbyt długa eksploatacja filtra może doprowadzić nawet do uszkodzenia elementów układu wtryskowego paliwa. Dodatkowo zabrudzony filtr ma ograniczony przepływ i jest bardziej podatny na zablokowanie cząstkami parafiny, wytrąconymi z oleju napędowego w niskich temperaturach.

Częstotliwość wymiany filtra paliwa określają producenci silników i zwykle wynosi ona od 30 tys. km dla diesli do nawet 120 tys. km. w przypadku jednostek benzynowych. Szczególnie w turbodieslach te zalecenia należy traktować jako wartości maksymalne, ponieważ wszyscy producenci układów wtryskowych sugerują skracanie okresów między wymianami filtra nawet do 15 tys. km. Częściej powinni wymieniać filtr ci kierowcy, którzy podróżując po trasach tankują paliwo na przypadkowych stacjach. Poza okresową wymianą filtr należy wymienić na nowy po zatankowaniu niewłaściwego paliwa oraz aby uruchomić silnik po wytrąceniu parafiny z oleju napędowego.

Osoby posiadające nieco umiejętności technicznych mogą co prawda wymienić filtr samodzielnie, jednak ze względu na problemy z utylizacją starego elementu oraz możliwe wycieki paliwa podczas wymiany, wygodniej zlecić tę czynność w warsztacie. Wymiana filtra paliwa w popularnych autach to wydatek rzędu 50-150 zł, a przeprowadzana regularnie ogranicza ryzyko usterki układu paliwowego.

To warto wiedzieć o filtrze paliwa

Aby spuścić wodę, należy poluzować nakrętkę umieszczoną w dolnej części filtra.Motor

Filtry w silnikach wysokoprężnych wyposażone są w odstojniki wody znajdującej się w paliwie. Szczególnie przed zimą należy usunąć wodę z filtra, ponieważ zamarzając przy niskich temperaturach może doprowadzić do zablokowania układu paliwowego i unieruchomienia silnika samochodu. Aby spuścić wodę, należy poluzować nakrętkę umieszczoną w dolnej części filtra. Osoby decydujące się na wymianę filtra co roku powinny robić to jesienią. Dzięki temu unikną konieczności spuszczania wody z odstojnika.

Rodzaje filtrów paliwa

W silnikach benzynowych najczęściej występują filtry przepływowe, a w dieslach - nakręcane oraz wkłady. Filtry są zwykle podobne do siebie, jednak muszą być dobierane do konkretnego silnika.

Wkład filtrującyMotor
Filtr wkręcanyMotor
Filtr przepływowyMotor
Filtr przepływowyMotor
Marka, model
Silnik
benzynowy
Wymiana*
Silnik
Diesla
Wymiana*
Alfa Romeo 147 (2002)
2.0 150 KM
60 zł
1.9 115 KM
90 zł
Audi A4 (2001)
1.6 100 KM
55 zł
1.9 130 KM
170 zł
Audi A6 (2003)
2.4 165 KM
70 zł
2.5 150 KM
150 zł
BMW serii 3 (2003)
2.0 143 KM
250 zł
2.0 116 KM
150 zł
BMW serii 5 (2002)
2.0 136 KM
125 zł
2.0 136 KM
185 zł
Citroen C4 (2005)
1.6 110 KM
70 zł
1.6 90 KM
150 zł
Fiat Punto (1999)
1.2 75 KM
65 zł
1.7 70 KM
90 zł
Ford Focus (2005)
1.6 100 KM
80 zł
1.6 110 KM
140 zł
Ford Mondeo (2002)
1.8 110 KM
80 zł
2.0 130 KM
150 zł
Honda Civic (2004)
1.6 110 KM
105 zł
1.7 100 KM
145 zł
Jeep Grand Cherokee (2002)
4.0 190 KM
230 zł
2.7 163 KM
170 zł
Kia Cee'd (2007)
1.6 122 KM
130 zł
1.6 115 KM
155 zł
Land Rover Discovery (2002)
4.0 185 KM
70 zł
2.5 140 KM
100 zł
Mazda 3 (2005)
1.4 80 KM
125 zł
1.6 110 KM
100 zł
Mercedes klasy C (2004)
1.8 163 KM
220 zł
2.2 120 KM
100 zł
Mercedes klasy E (1999)
2.0 136 KM
75 zł
2.9 130 KM
65 zł
Mitsubishi Pajero (2002)
3.5 200 KM
120 zł
2.5 115 KM
56 zł
Nissan Micra (2004)
1.2 80 KM
85 zł
1.5 65 KM
150 zł
Nissan Primera (2003)
1.6 110 KM
85 zł
1.9 120 KM
50 zł
Opel Astra (2004)
1.6 85 KM
60 zł
1.7 70 KM
75 zł
Opel Vectra (2005)
1.8 110 KM
60 zł
1.9 120 KM
130 zł
Peugeot 307 (2002)
1.4 75 KM
65 zł
2.0 110 KM
150 zł
Peugeot 407 (2006)
2.0 136 KM
65 zł
2.0 136 KM
120 zł
Renault Clio (2001)
1.2 60 KM
60 zł
1.5 65 KM
140 zł
Renault Laguna (2002)
1.6 110 KM
65 zł
1.9 120 KM
50 zł
Seat Leon (2007)
1.4 125 KM
120 zł
1.9 110 KM
120 zł
Skoda Fabia (2000)
1.4 60 KM
60 zł
1.9 100 KM
120 zł
Skoda Octavia (2005)
1.6 100 KM
105 zł
2.0 140 KM
135 zł
Toyota Avensis (2004)
1.8 130 KM
150 zł
2.0 115 KM
110 zł
Toyota RAV4 (2002)
2.0 150 KM
120 zł
2.0 115 KM
110 zł
Volkswagen Golf (2004)
1.4 75 KM
115 zł
1.9 90 KM
120 zł
Volkswagen Passat (2003)
1.8 150 KM
70 zł
1.9 130 KM
100 zł
Volvo S40 (2002)
2.0 136 KM
115 zł
1.9 100 KM
105 zł
*cena zamiennika dobrej jakości z sieci Inter Cars z wymianą w niezależnym warsztacie

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas