Nie zapominaj o filtrze paliwa
Zaniedbanie wymiany filtra paliwa może skutkować nawet unieruchomieniem silnika. Jak często trzeba go wymieniać i ile to kosztuje?
Większość kierowców pamięta o okresowej wymianie filtra powietrza czy filtra oleju (wraz z olejem). Jednak wiele osób zapomina o filtrze paliwa. O ile w starszych samochodach zabrudzenie tego elementu objawia się najczęściej jedynie pogorszeniem osiągów, o tyle w nowoczesnych turbodieslach oraz jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny zbyt długa eksploatacja filtra może doprowadzić nawet do uszkodzenia elementów układu wtryskowego paliwa. Dodatkowo zabrudzony filtr ma ograniczony przepływ i jest bardziej podatny na zablokowanie cząstkami parafiny, wytrąconymi z oleju napędowego w niskich temperaturach.
Częstotliwość wymiany filtra paliwa określają producenci silników i zwykle wynosi ona od 30 tys. km dla diesli do nawet 120 tys. km. w przypadku jednostek benzynowych. Szczególnie w turbodieslach te zalecenia należy traktować jako wartości maksymalne, ponieważ wszyscy producenci układów wtryskowych sugerują skracanie okresów między wymianami filtra nawet do 15 tys. km. Częściej powinni wymieniać filtr ci kierowcy, którzy podróżując po trasach tankują paliwo na przypadkowych stacjach. Poza okresową wymianą filtr należy wymienić na nowy po zatankowaniu niewłaściwego paliwa oraz aby uruchomić silnik po wytrąceniu parafiny z oleju napędowego.
Osoby posiadające nieco umiejętności technicznych mogą co prawda wymienić filtr samodzielnie, jednak ze względu na problemy z utylizacją starego elementu oraz możliwe wycieki paliwa podczas wymiany, wygodniej zlecić tę czynność w warsztacie. Wymiana filtra paliwa w popularnych autach to wydatek rzędu 50-150 zł, a przeprowadzana regularnie ogranicza ryzyko usterki układu paliwowego.
To warto wiedzieć o filtrze paliwa
Filtry w silnikach wysokoprężnych wyposażone są w odstojniki wody znajdującej się w paliwie. Szczególnie przed zimą należy usunąć wodę z filtra, ponieważ zamarzając przy niskich temperaturach może doprowadzić do zablokowania układu paliwowego i unieruchomienia silnika samochodu. Aby spuścić wodę, należy poluzować nakrętkę umieszczoną w dolnej części filtra. Osoby decydujące się na wymianę filtra co roku powinny robić to jesienią. Dzięki temu unikną konieczności spuszczania wody z odstojnika.
Rodzaje filtrów paliwa
W silnikach benzynowych najczęściej występują filtry przepływowe, a w dieslach - nakręcane oraz wkłady. Filtry są zwykle podobne do siebie, jednak muszą być dobierane do konkretnego silnika.
Marka, model | Silnik benzynowy | Wymiana* | Silnik Diesla | Wymiana* |
Alfa Romeo 147 (2002) | 2.0 150 KM | 60 zł | 1.9 115 KM | 90 zł |
Audi A4 (2001) | 1.6 100 KM | 55 zł | 1.9 130 KM | 170 zł |
Audi A6 (2003) | 2.4 165 KM | 70 zł | 2.5 150 KM | 150 zł |
BMW serii 3 (2003) | 2.0 143 KM | 250 zł | 2.0 116 KM | 150 zł |
BMW serii 5 (2002) | 2.0 136 KM | 125 zł | 2.0 136 KM | 185 zł |
Citroen C4 (2005) | 1.6 110 KM | 70 zł | 1.6 90 KM | 150 zł |
Fiat Punto (1999) | 1.2 75 KM | 65 zł | 1.7 70 KM | 90 zł |
Ford Focus (2005) | 1.6 100 KM | 80 zł | 1.6 110 KM | 140 zł |
Ford Mondeo (2002) | 1.8 110 KM | 80 zł | 2.0 130 KM | 150 zł |
Honda Civic (2004) | 1.6 110 KM | 105 zł | 1.7 100 KM | 145 zł |
Jeep Grand Cherokee (2002) | 4.0 190 KM | 230 zł | 2.7 163 KM | 170 zł |
Kia Cee'd (2007) | 1.6 122 KM | 130 zł | 1.6 115 KM | 155 zł |
Land Rover Discovery (2002) | 4.0 185 KM | 70 zł | 2.5 140 KM | 100 zł |
Mazda 3 (2005) | 1.4 80 KM | 125 zł | 1.6 110 KM | 100 zł |
Mercedes klasy C (2004) | 1.8 163 KM | 220 zł | 2.2 120 KM | 100 zł |
Mercedes klasy E (1999) | 2.0 136 KM | 75 zł | 2.9 130 KM | 65 zł |
Mitsubishi Pajero (2002) | 3.5 200 KM | 120 zł | 2.5 115 KM | 56 zł |
Nissan Micra (2004) | 1.2 80 KM | 85 zł | 1.5 65 KM | 150 zł |
Nissan Primera (2003) | 1.6 110 KM | 85 zł | 1.9 120 KM | 50 zł |
Opel Astra (2004) | 1.6 85 KM | 60 zł | 1.7 70 KM | 75 zł |
Opel Vectra (2005) | 1.8 110 KM | 60 zł | 1.9 120 KM | 130 zł |
Peugeot 307 (2002) | 1.4 75 KM | 65 zł | 2.0 110 KM | 150 zł |
Peugeot 407 (2006) | 2.0 136 KM | 65 zł | 2.0 136 KM | 120 zł |
Renault Clio (2001) | 1.2 60 KM | 60 zł | 1.5 65 KM | 140 zł |
Renault Laguna (2002) | 1.6 110 KM | 65 zł | 1.9 120 KM | 50 zł |
Seat Leon (2007) | 1.4 125 KM | 120 zł | 1.9 110 KM | 120 zł |
Skoda Fabia (2000) | 1.4 60 KM | 60 zł | 1.9 100 KM | 120 zł |
Skoda Octavia (2005) | 1.6 100 KM | 105 zł | 2.0 140 KM | 135 zł |
Toyota Avensis (2004) | 1.8 130 KM | 150 zł | 2.0 115 KM | 110 zł |
Toyota RAV4 (2002) | 2.0 150 KM | 120 zł | 2.0 115 KM | 110 zł |
Volkswagen Golf (2004) | 1.4 75 KM | 115 zł | 1.9 90 KM | 120 zł |
Volkswagen Passat (2003) | 1.8 150 KM | 70 zł | 1.9 130 KM | 100 zł |
Volvo S40 (2002) | 2.0 136 KM | 115 zł | 1.9 100 KM | 105 zł |
*cena zamiennika dobrej jakości z sieci Inter Cars z wymianą w niezależnym warsztacie |
Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko