Napęd 4x4 też trzeba serwisować. Wielu kierowców o tym zapomina!

Właściciele aut z napędem 4x4 zapominają o związanych z nim czynnościach serwisowych.

Kia Sportage na podnośniku
Kia Sportage na podnośnikuMotor

Popularność nowych modeli z dołączanym napędem 4x4 dynamicznie wzrasta, a wraz z nią - podaż takich aut na rynku wtórnym.

Przy zakupie używanego samochodu 4x4 należy koniecznie zweryfikować obecność i działanie napędu na obie osie: zarówno od strony dokumentacji (np. rozkodować numer VIN - nie brakuje przypadków dużych SUV-ów z USA w wersjach 2WD), jak i praktycznej.

Aby sprawdzić, czy napędzane są obie osie, można np. dynamicznie ruszyć na śliskiej lub grząskiej nawierzchni. Pracy napędu nie powinny towarzyszyć niepokojące hałasy czy stuki ani wyświetlanie się lampek ostrzegawczych.

Warto też obejrzeć podwozie pod kątem wycieków i sprawdzić, czy auto na wszystkich kołach ma identyczne opony (chyba że przewidziano mieszane ogumienie).

Jednak sprawdzenie to jedno, a odpowiednia eksploatacja - drugie. W większości samochodów poszczególne podzespoły napędu wymagają okresowej wymiany oleju. Osobno należy wymieniać olej w dyferencjałach, osobno w skrzyni rozdzielczej i sprzęgle sterującym (chyba że producent tego nie przewiduje lub sprzęgło jest zespolone). W każdym przypadku interwały wynoszą zazwyczaj od ok. 30 do 100 tys. km, a koszt pojedynczej wymiany to ok. 150-400 zł.

Niektóre napędy 4x4 są bardzo wrażliwe na ubytki i jakość oleju. Przykładem jest BMW xDrive (na zdjęciu, skrzynia rozdzielcza).Motor

Aby ustalić szczegóły, najlepiej zasięgnąć informacji w ASO lub na forach internetowych. Kwestii wymiany oleju w podzespołach napędu 4x4 nie można ignorować, zwłaszcza że w wielu modelach mają one skłonność do awarii (np. Opel Insignia, BMW). Czasami producent wymiany nie zaleca, a jednak warto to robić celem wydłużenia żywotności napędu.

[1] BMW 5 (F10) Należy regularnie wymieniać olej w elementach 4x4. [2] HONDA CR-V III 4x4 wymaga serwisu co 40 tys. km. [3] SKODA YETI Haldex i dyferencjał Yeti należy serwisować co 3 lata. [4] TOYOTA RAV4 Podobnie jak Honda – olej trzeba zmieniać dość często.Motor
Marka i model
Cena wymiany oleju wraz z robocizną (AS0)
Uwagi

Audi Q5 3.0 TDI quattro (I gen.)
brak zaleceń producenta 
brak zaleceń producenta
BMW X3 20d xDrive (II gen.; F25)  
800 zł
po 150 tys. km; warto wymienić też olej w skrzyni rozdz.
BMW 530d xDrive (F10)  
550 zł
po 150 tys. km; warto wymienić też olej w skrzyni rozdz.
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (II gen.) 
420-450 zł
brak zaleceń producenta
Honda CR-V 2.0 4x4 (III gen.)
230 zł 
pierwsza wymiana po 20, później co 40 tys. km
Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4
500 zł
co 30 tys. km lub co 2 lata
Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 (2010-2015) 
150 zł
co 40-60 tys. km
Lexus RX 350 (2009-2015)   
210 zł
co 30 tys. km
Mazda CX-5 2.0 4x4 (I gen.) 
160 zł
brak zaleceń producenta
Mercedes ML/GLE 350 CDI (W 166)
370 zł
co 100 tys. km
Mitsubishi Outlander 2.2 DID (III gen.)
140 zł
co 80 tys. km
Mini Countryman 2.0 D All4 (I gen.) 
250-300 zł
co 60-70 tys. km
Opel Insignia 4x4 (I gen.)  
800-900 zł
co 50-80 tys. km
Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 (II gen.)
340 zł
brak zaleceń producenta
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4
300-350 zł
co 3 lata 
Toyota RAV4 2.4 (III gen.)
400 zł   
co 30 tys. km
VW Tiguan 2.0 TDI 4M. (I gen.)
ok. 360 zł 
brak zaleceń producenta
VW Touareg 3.0 TDI 4M. (II gen.)
ok. 365 zł
brak zaleceń producenta
Volvo XC60 D5 (I gen.)
ok. 450 zł
brak zaleceń producenta

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 50/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas