Mieszanie olejów różnego typu
Czy w starym aucie można zastosować olej o innych parametrach? Czy na dolewkę można użyć dowolnego oleju?
Powszechne przekonanie, że wraz z rosnącym przebiegiem silnika (i jego zużyciem) obniżają się wymagania odnośnie stosowanego oleju, jest błędne. Nie wolno "ot tak sobie" zalewać silnika olejem mineralnym, bo zalecany przez producenta syntetyk czy półsyntetyk jest zbyt drogi, a i tak auto zużywa go w ilości 1 l/1000 km. To najlepsza droga do całkowitego zniszczenia silnika i jego kosztownego osprzętu.
Szczególnie wrażliwe na jakość oleju są jednostki turbodoładowane, wyposażone w hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, silniki z w filtrem cząstek stałych oraz sportowe i te, które pracują w trybie Long Life (z wydłużonym okresem między przeglądami). W niektórych przypadkach zmiana klasy oleju jest możliwa, ale zawsze należy poruszać się w obrębie zaleceń producenta samochodu, które są wyszczególnione w instrukcji obsługi pojazdu. Poniżej podpowiadamy, kiedy jeden olej można zastąpić innym w razie dolewki i wymiany.
Zasady dotyczące dolewania oleju i wymiany na inny
Ta sama klasa, różne markiDolewka oleju: TAKZ założenia olejów nie należy mieszać, ale jeśli mają identyczne klasy lepkościową i jakościową oraz mają dopuszczenie producenta samochodu - można w celu "awaryjnej" dolewki zastosować olej innego producenta.
Wymiana oleju: TAKPrzy okazji wymiany oleju można przejść na produkt innej marki, ale o identycznych parametrach. Warto zwrócić uwagę, że producenci aut nie zmuszają kierowców do stosowania danej marki oleju, a jedynie rekomendują wybrane marki.Inna klasa, ale zgodnie z instrukcjąDolewka oleju: NIEW instrukcji obsługi samochodu mogą znajdować się dwa alternatywne wskazania dotyczące dopuszczalnego oleju. Nie oznacza to jednak, że produkty można zmieszać. Do dolewek należy używać oleju o parametrach zgodnych z zalanym.
Wymiana oleju: TAKJeśli producent auta dopuszcza stosowanie dwóch różnych olejów, po kilku latach można przejść na ten drugi, tańszy. Trzeba jednak upewnić się, że olej alternatywny nie jest przeznaczony wyłącznie do ekstremalnych warunków klimatycznych.Zupełnie inna klasa olejuDolewka oleju: NIEDolewanie "byle czego" jest szkodliwe dla silnika. W sytuacji podbramkowej (ciemny las, północ, uszkodzona miska olejowa, z tyłu płacze małe dziecko) można dolać jakikolwiek olej, ale tylko w celu dojazdu do domu lub do warsztatu.
Wymiana oleju: NIEWymiana oleju nie może być pretekstem do zmiany na inny, nieodpowiadający wymaganiom producenta auta. W taki sposób można zniszczyć turbodoładowanie, hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, DPF czy zatrzeć silnik.
Warto wiedzieć
Klasa olejuParametry oleju są określone przez jego klasę lepkościową SAE (np. 5 W-40), jakościową (API oraz ACEA, np. ACEA C3) oraz tzw. dopuszczenie producenta (np. VW 504 00). Dla kierowcy liczba dopuszczeń nie jest istotna. Ważne jest, aby olej miał dopuszczenie tej marki auta, którą użytkuje kupujący.Inne wymaganiaDo pompowtryskiwaczy Grupa Volkswagena, która spopularyzowała na rynku silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami, dopuszcza do stosowania w tych jednostkach wyłącznie oleje spełniające normy VW 505.01, 506.01 oraz 507.00. Do niektórych silników pompowtryskiwaczowych nadają się także oleje ze specyfikacją Forda, np. Ford M2C917-ADo silników z filtrem cząstek stałychSilniki z filtrem cząstek wymagają olejów niskopopiołowych. Rozpoznaje się je po oznaczeniu "Low Saps" lub po klasie ACEA C1, C2, C3 i C4. Większość producentów aut zaleca tylko C1 i C2.LONG LIFEWydłużony okres między wymianami oleju wymaga stosowania olejów o zwiększonej odporności na zużycie. Mają one oznaczenie "Long Life" lub odpowiednie dopuszczenie producenta.
Jacek Ambrozik