Jak samemu zamontować hak
Właściciele używanych samochodów mogą założyć hak już za 200 zł. Wystarczy kupić używany i zamontować go we własnym zakresie.
Kierowcy, którzy często używają samochodu jako holownika przyczepy nie mają wątpliwości co do sensu montowania haka. Jest jednak wielu użytkowników aut, którzy skorzystaliby z haka okazjonalnie, np. przewożąc na przyczepce brudne czy ciężkie ładunki lub transportując rowery na specjalnym bagażniku. Takie osoby często nie montują haka, bo myślą, że wiąże się to z poważnymi wydatkami. Rzeczywiście, markowe haki do nowych samochodów kosztują często nawet 2 tys. zł, jednak właściciele aut używanych nie muszą tyle wydawać.
Używany lepszy niż nowy
Na aukcjach i w sklepach internetowych oferowane są znacznie tańsze haki rzemieślniczych producentów, jednak jakość ich wykonania często uniemożliwia bezproblemowy montaż. Pomimo że są to produkty dedykowane do konkretnych modeli samochodów, zdarza się, że nie pasują idealnie, co wymaga przeróbek podczas zakładania. Kierowcy chcący tanio wyposażyć auto w hak powinni pomyśleć o kupnie używanego haka markowego producenta. Do popularnych samochodów takie haki można kupić już od 150 zł. Są one dobrej jakości, pasują do auta i dysponując podstawowymi narzędziami można je zamontować samemu.
Samodzielny montaż
Właśnie takie rozwiązanie wybraliśmy dla naszego Passata. Przez internet kupiliśmy za 180 zł używany hak z oryginalną wiązką elektryczną VW. Po samodzielnym montażu udaliśmy się do stacji kontroli pojazdów, gdzie za 35 zł uzyskaliśmy zaświadczenie o poprawnym montażu i funkcjonowaniu. W wydziale komunikacji uzyskaliśmy stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu.
Tekst: Paweł TyszkoZdjęcia: R. Andrzejewski, autor