Instrukcja obsługi autostrady

Autostrady są najbezpieczniejszymi drogami. Liczba groźnych w skutkach zdarzeń na autostradach to mniej niż 1 procent wszystkich wypadków. Jeśli się jednak wydarzyły to dlatego, że kierowcy nie przestrzegali podstawowych zasad ruchu.

Płynność jazdy autostradą zależy w dużej mierze od kultury kierowców.
Płynność jazdy autostradą zależy w dużej mierze od kultury kierowców.Philips

Łamanie przepisów związanych z jazdą po autostradzie grozi konsekwencjami, z których mandat i punkty karne mogą być najmniej dotkliwe. Dużo poważniejszą jest prawdopodobieństwo spowodowania kolizji lub wypadku. Na autostradach obowiązują liczne zakazy i nakazy, które nie występują na innych drogach. Poza regułami wynikającymi bezpośrednio z przepisów są też takie, które dyktują zdrowy rozsądek. Oto kilka podstawowych reguł:

NIE COFAJ, NIE ZAWRACAJ

Cofanie, i zawracanie są zabronione na autostradzie. Powód jest prosty - wykonujący te manewry stwarza zbyt duże zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

NIE POGANIAJ INNYCH

Jazda "na ogonie", miganie długimi, trąbienie oraz zmuszanie innego kierowcy do zmiany pasa lub przyspieszenia to pierwsze kroki do spowodowania kolizji. Poza tym za nadużywanie klaksonu i świateł grozi mandat.

TRZYMAJ PAS

Wykonanie manewru zmiany pasa "przed nosem" kierowcy innego to w zasadzie proszenie się o stłuczkę. Prędkości autostradowe są na tak duże, że zaskoczony twoim manewrem kierowca może nie zdążyć wyhamować na czas.

LEWĄ SZYBCIEJ

W większości krajów kierowcy nie spodziewają się manewru wyprzedzania z prawej strony. Mogą w ostatniej chwili zmienić pas ruchu i kolizja gotowa. Przepisy zobowiązują do trzymania się jak najbliżej prawej krawędzi drogi. Do wyprzedzania na autostradzie służy skrajny lewy pas!

NIE HOLUJ

Na autostradzie tylko specjalnie do tego wyznaczone służby mają prawo holować samochody. Co więcej - holowanie z ich pomocą może się odbyć wyłącznie do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

POBOCZE - AWARIA!

Zatrzymanie dopuszczalne jest w razie awarii lub kolizji/wypadku. Pozostałe powody nie są wystarczająco ważne do zatrzymywania na poboczu. Lepiej dojechać do najbliższego miejsca obsługi podróżnych.

NIE SZARŻUJ

W Polsce na autostradach obowiązuje ograniczenie do 140 km/h, a jazda o 10-20 km/h szybciej zwykle uchodzi płazem. Ale już w Szwajcarii, Szwecji albo na Litwie dla jadących niezgodnie z przepisami policja nie ma litości.

msob, źródło: GDDKiA

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas