Dlaczego prędkościomierz kłamie? To nie przypadek i nie błąd

W starszych pojazdach przekłamanie prędkościomierza wynikało z konstrukcji pojazdu. W nowszych – jest wynikiem wymogów homologacyjnych. Zaniżone wskazania licznika to również efekt na przykład zużywania się opon czy też używania różnego rodzaju ogumienia.

Wskazania prędkościomierza zawsze są zaniżone o kilka - kilkanaście kilometrów na godzinę. Z czego to wynika?
Wskazania prędkościomierza zawsze są zaniżone o kilka - kilkanaście kilometrów na godzinę. Z czego to wynika?123RF/PICSEL

Dlaczego prędkościomierz przekłamuje?

Choć prędkościomierz często jest postrzegany jako precyzyjne narzędzie, jego wskazania są zawsze zawyżone o kilka, a nawet kilkanaście kilometrów na godzinę. Skąd się to bierze? Jednym z kluczowych powodów zawyżania odczytów przez prędkościomierz jest ochrona kierowcy. Kiedy licznik pokazuje 50 km/h, a rzeczywista prędkość wynosi 45-49 km/h, kierowca ma większy margines bezpieczeństwa w razie konieczności nagłego zatrzymania. Producenci pojazdów są też zobowiązani do przestrzegania przepisów homologacyjnych, które wymagają, aby prędkościomierze nieco zawyżały prędkość. Do tego dochodzi kwestia opon. Z czasem tracą one swój pierwotny obwód - przy tej samej liczbie obrotów pojazd przebywa krótszą drogę, a więc jego prędkość jest mniejsza od tej, którą podaje prędkościomierz.

Przekłamania wynikające z homologacji

Przekłamania prędkościomierza mogą wydawać się zaskakujące, ale są one w pełni zgodne z prawem. W rzeczywistości homologacja wymaga, by prędkościomierze zawyżały prędkość o pewien procent. Jeśli licznik nie spełni tych norm, samochód nie zostanie dopuszczony do ruchu.

Dlaczego tak się dzieje? Kluczowym powodem jest bezpieczeństwo. Zawyżanie wskazań o kilka kilometrów na godzinę zapewnia kierowcy dodatkowy margines bezpieczeństwa, co może być istotne w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze. Polski Związek Motorowy (PZMOT) podaje wzór, która określa dozwolony zakres błędu prędkościomierza:

0 ≤ V1 - V2 ≤ (V2/10) + 4 km/h

Gdzie:

  • V1 to prędkość pokazywana na liczniku,
  • V2 to rzeczywista prędkość pojazdu.

Oznacza to, że przy rzeczywistej prędkości 100 km/h, licznik może pokazywać wartości od 104 do 114 km/h.

Zawyżone wskazanie prędkościomierza - korzyść dla kierowcy?

Zawyżone wskazania prędkości mogą nie tylko chronić kierowców przed wypadkami, ale także pomóc uniknąć mandatu. Dlaczego? Zarówno radary, jak i policyjne mierniki ręczne mają pewien margines błędu, najczęściej są ustawione tak, by wyłapywać kierowców, którzy przekraczają ograniczenie prędkości. o ponad 10 km/h.

Jak sprawdzić rzeczywistą prędkość?

Aby upewnić się, z jaką faktycznie prędkością jedziemy, warto skorzystać z aplikacji bazujących na GPS lub zaawansowanych urządzeń takich jak driftbox, które oferują także pomiary drogi hamowania i przyspieszenia. Można też użyć aplikacji nawigacyjnych, choćby Google Maps, która obecnie wskazuje rzeczywistą prędkość pojazdu, ostrzegając także kierowcę o ewentualnym przekroczeniu aktualnego ograniczenia. Warto pamiętać, że im szybciej jedziemy, tym przekłamanie licznika może być wyższe.

Forthing U-Tour - chiński luksus za 149 900 złINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas