ChatGPT w autach coraz popularniejszy. W których modelach porozmawiamy z AI?
Wraz z rewolucją, którą przyniósł rozwój sztucznej inteligencji nie trzeba było długo czekać, aż producenci samochodów wprowadzą funkcje AI do swoich samochodów. Na razie dzieje się to na małą skalę, ale funkcje sztucznej inteligencji już są, albo za chwilę będą, nowym wyposażeniem samochodów i ich systemów multimedialnych.
Według badania przeprowadzonego przez Statistę, połowa wszystkich kierowców już teraz wydaje polecenia głosowe swoim samochodom. W przyszłości systemy będą również rejestrować nastrój oraz stan fizyczny i psychiczny kierowcy. Zastosowanie sztucznej inteligencji to wg producentów ma zmienić sposób, w jaki kierowcy i pasażerowie dokonują interakcji ze swoim autem. Sama obsługa głosowa nie jest niczym nowym, znamy zresztą już także funkcje takie jak bardziej kompleksowa obsługa głosowa (np. “Hej Mercedes"), jednak to sztuczna inteligencja ma wznieść sterowanie głosem i sposób “rozmowy" z samochodem na kolejny poziom.
Pierwszym, który wprowadził AI do wnętrz swoich aut, był koncern Stellantis. Od października zeszłego roku, dzięki technologii głosowej SoundHound Chat AI, na niektórych rynkach samochody takich marek jak Alfa Romeo czy DS mogą udzielać odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję, a także takich, których te dotychczasowe modele językowe nie mogły obsłużyć, jak na przykład pytania dotyczące nawigacji, pogody, sportu, notowań giełdowych oraz statusu lotów w czasie rzeczywistym.
Przykładowe pytania:
- Pokaż mi francuskie restauracje w pobliżu.
- Jakie typowe dania mogę zamówić we francuskiej restauracji jesienią?
- Jaka jest najstarsza restauracja w Polsce?
- Czy możesz podać mi adres?
SoundHound Chat AI for Automotive wykorzystuje również własne podejście, aby unikać mylących i nieprzewidywalnych odpowiedzi - znanych jako "halucynacje AI" - które mogą wynikać z technologii opierającej się wyłącznie na sztucznej inteligencji.
Bezpieczeństwo danych a sztuczna inteligencja w aucie
Ze sztuczną inteligencję romansuje także koncern VW. Nowy chatbot będzie dostępny w połączeniu z najnowszą generacją systemu informacyjno-rozrywkowego w następujących modelach: ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, Tiguan, Passat, a także w nowym Golfie. Dzięki technologii Cerence Chat Pro, integracja ChatGPT z systemem głosowym Volkswagena oferuje szereg nowych funkcji, które znacznie wykraczają poza dotychczasowe sterowanie głosowe. Na przykład asystent głosowy IDA może być używany do sterowania systemem informacyjno-rozrywkowym, nawigacją, klimatyzacją, a także do odpowiadania na pytania z wiedzy ogólnej.
W przyszłości sztuczna inteligencja będzie dostarczać dodatkowych informacji w odpowiedzi na pytania wykraczające poza te funkcje, np. możliwa będzie rozmowa z samochodem w czasie podróży na tematy wykraczające poza te związane z samą jazdą czy celem podróży. ChatGPT ma nie uzyskiwać dostępu do żadnych danych pojazdu; pytania i odpowiedzi będą natychmiast usuwane. Eksperymentalny program w autach wyposażonych w system multimedialny MBUX przeprowadził w USA także Mercedes.
Funkcje sztucznej inteligencji będą też dostępne w nowym modelu Audi - A6 e-tron. System ma najpierw sam określać, czy na zadanie polecenie może odpowiedzieć samodzielnie czy z użyciem AI. Także tutaj ChatGPT ma nie mieć dostępu do danych auta i usuwać zadane pytania.
Na koniec warto, by kierowcy pamiętali, że sztuczna inteligencja nie zawsze wskazuje poprawne odpowiedzi, internauci nie raz dowiedli, że może się mylić nawet w przypadku prostych zapytań. Odpowiedź, która wygląda na poprawną wcale może taką nie być. Na taki problem sztuczna inteligencja na razie nie znalazła rozwiązania.