Silniki, które zużywają olej

Są samochody, w których zużycie oleju jest tak duże, że kierowcy czują się, jakby jeździli dwusuwem. To czasem cecha silnika, a nie oznaka awarii jednostki napędowej.

Jeżeli między wymianami oleju trzeba go dolać tyle, ile wynosi pojemność układu smarowania, to można uznać że silnik „bierze olej”.
Jeżeli między wymianami oleju trzeba go dolać tyle, ile wynosi pojemność układu smarowania, to można uznać że silnik „bierze olej”.Motor

W teorii, silnik czterosuwowy powinien praktycznie nie zużywać oleju lub spalać jedynie jego minimalną ilość, ponieważ olej wykorzystuje w zamkniętym obiegu, a nie jak w dwusuwie - jako smarującą domieszkę paliwa. W rzeczywistości - zużycie oleju jest problemem kierowców od niepamiętnych czasów. Jeszcze 20 lat temu samochody po prostu spalały olej i można było tylko się z tym pogodzić - nie było mocnych na zużycie oleju w Maluchu lub Polonezie. Wydawałoby się więc, że skok jakościowy, który dokonał się w produkcji samochodów od lat 90., powinien wyeliminować zużycie oleju. Jak się okazuje - nie do końca.

Dlaczego spala olej?

Przedostawanie się oleju silnikowego do komory spalania może mieć kilka przyczyn. Najczęściej dzieje się to przez nieszczelne pierścienie tłokowe. W większości silników podlegają one naturalnemu zużyciu i po większym przebiegu wymagają wymiany, trudno jednak uwierzyć, żeby ten przebieg miał być mniejszy niż 200 tys. km. A przecież znane są liczne przykłady jednostek napędowych, które przepuszczają olej przez pierścienie już przy przebiegach nieprzekraczających 100 tys. km.

W niektórych silnikach zdarza się także przepuszczanie oleju przez prowadnice zaworowe. To przypadłość głównie diesla 1.9 TDI, często mylnie brana za objaw zużycia turbosprężarki. Oczywiście niejednokrotnie obie przyczyny występują równocześnie - kiedy zużywa się ułożyskowanie wirnika turbosprężarki, olej zaczyna wpadać do dolotu i zbierać się w intercoolerze.

Jak zaradzić?

W niektórych przypadkach próby interwencji są pozbawione sensu. Jeżeli silnik ma wadę fabryczną - zużycie oleju to jego cecha i walki z nią skończą się rozczarowaniem oraz poważnymi kosztami. W ramkach poniżej opisujemy właśnie takie samochody, w których ze zużyciem oleju trzeba po prostu się pogodzić. Jeśli natomiast przyczynę zużycia oleju da się usunąć - najdroższa będzie wymiana pierścieni tłokowych (zwykle ponad 2000 zł), tańsza - regeneracja głowicy (ok. 1000 zł), a najmniej będzie kosztować regeneracja turbosprężarki (już od 500 zł w przypadku turbin bez łopatek zmieniających geometrię). Wcześniej zawsze warto zasięgnąć rady na forum danej marki i modelu.

Jednocześnie odradzamy długotrwałe stosowanie preparatów uszczelniających, ponieważ maskują one zużycie oleju na dość krótko (zwykle korzystają z nich handlarze przed sprzedażą auta). Czasem, jeśli pojazd zużywa niewiele oleju, trzeba po prostu regularnie go dolewać i nie "rozkładać" silnika bez potrzeby.

Alfa Romeo 2.0 TS

Zużycie oleju przytrafia się głównie w tych silnikach benzynowych 2.0 TS, w których nie przestrzegano ścisłego reżimu serwisowego. Trzeba jednak wspomnieć, że Alfy Romeo są szczególnie wrażliwe na poziom oleju, a jego spadek może mieć tragiczne konsekwencje, łącznie z zerwaniem paska rozrządu.

DOTYCZY MODELI:

  • Alfa Romeo 147
  • Alfa Romeo 156
  • Alfa Romeo 166

PRZYCZYNA: zazwyczaj są to nieszczelne uszczelniacze zaworowe.

Alfa Romeo 156Motor

Fiat/Opel/Suzuki 1.3

Mały diesel słynie z oszczędności. Ma też łańcuch rozrządu, co obniża koszty serwisowe. Jest zatem bardzo lubiany we flotach. Ale kierowcy flotowi mocno wciskają gaz, co skutkuje zużyciem oleju, a w konsekwencji przeskoczeniem łańcucha rozrządu i zderzeniem tłoków z zaworami.

DOTYCZY MODELI:

  • Fiat Panda, 500, Punto, Doblo, Fiorino
  • Opel Corsa, Astra, Meriva, Combo
  • Suzuki Swift
  • Alfa Romeo MiTo

PRZYCZYNA: podobnie jak w 2.0 TS, zwykle uszczelniacze zaworowe.

Suzuki SwiftMotor

Fiat 1.2, 1.4 FIRE

1,4-litrowa jednostka Fiata zużywała olej od początku i nic nie dało się na to zaradzić. Skoro już o benzynowych jednostkach Fiata mowa, warto też wspomnieć o starszym, ale produkowanym do dziś silniku 1.2, który wprawdzie oleju nie spala, ale obficie go wychlapuje, w szczególności przez uszczelnienie pokrywy zaworów.

DOTYCZY MODELI:

  • Fiat Panda i 500 (1.2)
  • Fiat Punto, Punto II (1.2 i 1.4)
  • Fiat Stilo i Bravo (1.4)
  • Lancia Ypsilon (1.2)

PRZYCZYNA: niska jakość uszczelnień jednostki napędowej.

Fiat Punto IIMotor

Ford 1.3 OHV

Napędzająca Fordy jednostka 1.3 z wałkiem rozrządu w kadłubie była produkowana bardzo długo, mimo przestarzałej już konstrukcji. Niestety nie słynie z trwałości. Zużycie oleju pojawia się już przy przebiegach mniejszych niż 100 tys. km, a ponadto towarzyszą mu wycieki. Jedyna rada to unikać Ka i innych Fordów z silnikiem 1.3 OHV oznaczonym Endura.

DOTYCZY MODELI:

  • Ford Ka
  • Ford Fiesta
  • Ford Escort/Orion

PRZYCZYNA: zużycie pierścieni tłokowych i uszczelniaczy zaworowych.

Ford Ka I generacjiMotor

Honda 1.6 VTEC

Jednostki Hondy z układem zmiennego wzniosu zaworów VTEC mają tendencję do zużywania oleju na wysokich obrotach, ale nie jest to ani nasilone, ani też szczególnie niepokojące. Po prostu "ten typ tak ma", a poziom oleju trzeba regularnie kontrolować, zwłaszcza jeśli kierowca ma dynamiczny styl jazdy.

DOTYCZY MODELI:

  • Honda Civic V
  • Honda Civic VI
  • Honda CR-X
  • Honda CR-X Del Sol

PRZYCZYNA: leży w konstrukcji głowicy, ujawnia się przy wysokich obrotach.

Honda Civic VIHonda

Mazda 1.3 Renesis

Mazda RX-8, czyli ostatni samochód z silnikiem Wankla, to pojazd niezwykły. Mimo wielu udoskonaleń silnika z wirującym tłokiem, nie udało się wyeliminować jego stałej cechy: zużycia oleju silnikowego przy niższych obrotach. Problem bierze się z niedostatecznego uszczelnienia wirującego tłoka (jest to ogromne wyzwanie inżynierskie). Przy wyższych obrotach siła odśrodkowa uszczelnia tłok.

DOTYCZY MODELI:

  • Mazda RX-8

PRZYCZYNA: olej przedostaje się przez uszczelnienia tłoka.

Mazda RX-8Mazda

Nissan 1.8 16V

Przykład silnika z nieusuwalną wadą fabryczną pierścieni. Nissany z jednostką 1.8 spalają sporo oleju i walka z tym problemem jest skazana na niepowodzenie. Można oczywiście wlewać po prostu gęstszy olej mineralny, co zmniejsza skalę zużycia, choć zwiększa hałaśliwość pracy silnika.

DOTYCZY MODELI:

  • Nissan Almera
  • Nissan Almera Tino
  • Nissan Primera P12
  • Nissan Sentra (tylko USA)

PRZYCZYNA: nieszczelność pierścieni tłokowych.

Nissan Mazda RX-8 AlmeraMotor

Opel 1.6, 1.8

Sytuacja analogiczna jak w Nissanie, z tym że problem potrafił osiągać jeszcze większe rozmiary. 16-zaworowe jednostki 1.6 i 1.8 stosowane w większości modeli Opla z przełomu wieku XX i XXI są obarczone wadą powodującą duże zużycie oleju i wszelkie naprawy są skazane na porażkę.

DOTYCZY MODELI:

  • Opel Meriva
  • Opel Zafira
  • Opel Vectra
  • Opel Corsa GSi, Astra G

PRZYCZYNA: nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe.

Opel ZafiraMotor

Peugeot-Citroen 1.8

Koncern Peugeot-Citroen także zaliczył parę drobnych wpadek związanych z dużym zużyciem oleju. W szczególności dotyczyło ono modeli 306 i 406 z początku produkcji z silnikiem benzynowym 1.8. Ale nowoczesne silniki THP skonstruowane we współpracy z BMW także miewają ten problem.

DOTYCZY MODELI:

  • Peugeot 406
  • Peugeot 306
  • Citroen Xantia

PRZYCZYNA: nietrwałe pierścienie tłokowe, wady uszczelniaczy zaworowych.

Peugeot 406Motor

Subaru 2.0 Turbo

Czterocylindrowy bokser z pojedynczym doładowaniem ma piękny dźwięk, ale lubi olej. Dolewka 1 l na 5000 km nie jest niczym niepokojącym, gorzej gdy zużywa go pięciokrotnie więcej, co nie jest rzadkością. W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić stan turbosprężarki. Przyczyna może tkwić także w zużyciu elementów układu rozrządu.

DOTYCZY MODELI:

  • Subaru Forester
  • Subaru Impreza

PRZYCZYNA: zużycie turbosprężarek i elementów układu rozrządu.

Subaru ForesterMotor

Toyota 1.4 VVT-i

Problemy Toyoty ze zużyciem oleju pamiętają na pewno użytkownicy starszego modelu Corolla E9 z benzynowym silnikiem 1.3, ale te same kłopoty objawiły się we wczesnych egzemplarzach modelu E12 z silnikiem 1.4. Najwięcej oleju "znikało" przez pierścienie tłokowe.

DOTYCZY MODELI:

  • Toyota Corolla
  • Toyota Corolla Verso
  • Toyota Avensis
  • Toyota Celica

PRZYCZYNA: najczęściej zła konstrukcja pierścieni lub wady gładzi cylindrowych.

Toyota CorollaMotor

Volkswagen 1.9 TDI

Najpopularniejszy w Europie silnik Diesla też ma niewielką wadę: nieszczelne prowadnice zaworowe. Jeśli po regeneracji turbosprężarki problem zużycia oleju nie ustąpił, następna w kolejce czeka głowica. Na szczęście wszystkie części są bardzo łatwo dostępne, a silnik znany każdemu mechanikowi.

DOTYCZY MODELI:

  • VW Polo, Golf, Passat, Touran, Sharan
  • Audi A3, A4, A6
  • Skoda Fabia, Octavia, Superb
  • Seat Ibiza, Leon, Toledo, Altea

PRZYCZYNA: nieszczelności w prowadnicach zaworowych.

Volkswagen PassatMotor

Volkswagen 2.3 V5

Skrócona o 1 cylinder jednostka VR6 miała moc 150 lub 170 KM i cechowała się pięknym brzmieniem. Gorzej, że zdarzają się silniki V5 zużywające ponad pół litra oleju na 1000 km - niby to niewiele, ale w tej sytuacji od wymiany do wymiany dolewa się 7,5 l oleju, a to już spory koszt.

DOTYCZY MODELI:

  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Bora
  • Volkswagen Passat
  • Seat Toledo

PRZYCZYNA: najczęściej uszczelniacze i prowadnice zaworowe.

Volkswagen BoraVolkswagen

Volvo/Mitsubishi 1.9 D

Mitsubishi Carisma i jej bliźniaczy model - Volvo S40 - korzystają ze starych diesli produkcji Renault. Zwłaszcza w autach z początku produkcji poziom oleju potrafi błyskawicznie spadać, często jednak okazuje się, że przyczyną nie jest spalanie, ale nasilone wycieki. Trzeba sprawdzać więc, czy spod auta nic nie kapie.

DOTYCZY MODELI:

  • Mitsubishi Carisma
  • Volvo S40
  • Volvo V40
  • Renault Megane I, Laguna I

PRZYCZYNA: kierowca myśli, że auto spala olej, a on zbiera się na osłonie silnika.

Volvo S40Motor
Nawet popularne jednostki TDI (na zdjęciu 1.9) zużywają olej. W silnikach turbo jego poziom jest szczególnie ważny.Motor

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas